Potrivit datelor locale făcute publice de McKinsey România în paralel cu lansarea raportului sau anual, McKinsey Global Banking Review 2019, băncile românești au fost în mod constant mai profitabile față de media globală, dar au întâmpinat adesea greutăți în a crește sau a-și spori eficiența.
Creșterea veniturilor, productivitatea și managementul riscului deschid lista de priorități pentru băncile romanesti. Transformarea digitală oferă băncilor oportunitatea de a găsi noi modalități de a satisface nevoile clienților și de a-și spori eficiența operațională, însă nu toate vor reuși în acest demers.
Băncile românești au fost mai profitabile decât cele la nivel global (rentabilitatea medie ajustată a activelor în România în perioada 2010-2018 a fost de 2,0%, față de 0,4% în piețele dezvoltate), însă nu au reușit să-și sporească eficiența operațională în actualul ciclu de expansiune, se arată în analiză. De asemenea, evoluția creditării la nivel local s-a situat sub creșterea economică și, în timp ce acest decalaj s-a redus în 2018, rămâne o diferență semnificativă în intermedierea financiară în raport cu băncile din regiune (de exemplu, în 2018, volumele de creditare în România au fost 38% din PIBul nominal, față de 74% în Europa Centrală).
Primele 5 bănci autohtone dețin 62% din activele nete din piață și 75% din profituri
Pe baza analizei McKinsey, primele 5 bănci prezente în România reprezintă deja 62% din piață în ceea ce privește activele nete (față de 53% la începutul ciclului economic actual), iar acestea au înregistrat 75% din profituri în 2018. Această consolidare a pieței demonstrează că sunt puțini jucători câștigători, în primul rând cei mai mari, în timp ce ceilalți încă depun eforturi să-și redefinească modelul de afaceri.
La nivel mondial, aproape 60% din bănci au o rentabilitate financiară mai mică decât costul capitalului și se tranzacționează sub valoarea nominală.
„Ne așteptăm ca aceste discrepanțe să se accentueze, iar băncile mari să căștige și mai mult teren. În timp ce pentru liderii pieței este vorba despre accelerarea dezvoltării lor, pentru a crește și în ciclul economic următor, pentru jucătorii mai mici va fi mai degrabă vorba despre a-și defini modelul de afaceri care le va permite să supraviețuiască. Pârghiile de performanță organică identificate în cel mai recent raport Global Banking Review sunt aplicabile și României; creșterea veniturilor, productivitatea si gestionarea riscurilor ar trebui să fie principalele priorități pentru fiecare bancher de pe piața locală”, a declarat, Alexandru Filip, partener coordonator al biroului McKinsey & Company din București.
McKinsey recomandă băncilor locale să identifice modalități de a crește și de a deveni mai eficiente pentru a menține nivelurile de rentabilitate actuale, asigurându-se în același timp că își minimizează costurile de risc în caz de declin economic; consolidarea pieței le va ajuta să devină mai eficiente, dar nu va conduce în mod necesar și la creșterea acesteia.
• Identificarea de surse suplimentare de venituri nu este simplă și necesită instrumente adecvate și o execuție remarcabilă. Faptul că evoluția veniturilor a încetinit semnificativ în România (de exemplu, 0,6% în perioada 2010-2018 comparativ cu 19,9% în 2002-2007) subliniază necesitatea băncilor locale de a-și reconsidera sursele de creștere dincolo de tranzacțiile de bază și produsele de creditare pentru populație, dar și de a crește disponibilitatea și accesul la produse bancare dincolo de canalele tradiționale de distribuție – ca referință, liderii digitali la nivel global își atrag 40% dintre clienții noi prin canale digitale. Pe plan regional, băncile din Europa Centrală vând, în medie, dublu prin intermediul canalelor digitale, față de băncile locale.
• Cu costurile cu riscul la un nivel minim (0,4% în 2018, 3,5 p.p. mai mici față de 2010) și un nivel scăzut al șomajului, băncile locale ar trebui totuși să nu neglijeze gestionarea riscurilor din perspectiva noilor riscuri ale unei lumi cu un grad crescând de digitalizare. Adoptarea unui nou model de management al riscului bazat pe AI (inteligență artificială) le poate ajuta să prevină în continuare riscul sau să identifice noi baze unice de clienți pentru a genera creștere.
De asemenea, liderii pieței ar trebui să fie atenți și la impactul major pe care jucătorii digitali internaționali îl pot avea asupra pieței și profiturilor locale și să reinvestească o parte din resursele lor în inovație și în dezvoltare pentru a contracara acest risc. În paralel, băncile mai mici care au reușit să își mențină cota de piață pe parcursul ciclului actual ar trebui să-și reconsidere modelul de afaceri și să se concentreze pe diferențiere în zonele în care pot aduce cea mai mare valoare, sau să își reducă radical costurile.
Celelalte bănci trebuie să acționeze prompt pentru a crește, în primul rând prin fuziuni și achiziții, sau pentru a ieși cu totul de pe piață.
Privind înainte, băncile pot atinge niveluri superioare de eficiență operațională doar printr-o transformare digitală completă și pot avansa prin inovație îndreptată spre creștere.
„O transformare digitală de succes este crucială pentru capacitatea sistemului de a-și păstra profitabilitatea actuală, îmbunătățindu-și în același timp contribuția în cadrul societății, iar miza pentru băncile individuale este foarte ridicată, având în vedere investițiile mari necesare și complexitatea provocării pe care o vor avea de înfruntat”, a declarat partenerul coordonator al biroului McKinsey din București.
Cele mai multe instituții financiare înțeleg importanța inovației pentru creștere, dar nu își ating obiectivele când vine vorba de execuție (de exemplu, la nivel global doar 6% dintre CEO sunt mulțumiți de nivelul de inovare, deși 84% dintre ei spun că inovația este importantă).
„Ca să-și asigure succesul în acest proces de transformare digitală, băncile vor fi nevoite să se angajeze într-o competiție vitală pentru a atrage în organizațiile lor talentele digitale – abilitatea lor de a transforma o organizație clasică, bazată pe pârghii de comandă și control, ghidată de procese rigide, într-o instituție modernă, care este ancorată în nevoile clienților și oferă autonomie angajaților săi va determina măsura în care vor reuși să atragă talentul potrivit”, a adăugat Alexandru Filip.