Depozitele sunt folosite, în general, de persoanele mai în vârstă, în timp ce tinerii preferă produse de economisire mai flexibile, cum ar fi contul de economii, susține Eleni Skoura, Director Executiv Direcția Produse și Segmente Persoane Fizice din cadrul BCR, într-o amplă analiză despre piața depozitelor din România publicată în Revista BankingNews (ediția lunii iunie 2018).
Totodată, românii economisesc cu precădere în moneda națională (80% dintre conturile de depozit sunt deschise în lei) și aleg, în continuare, termenele scurte. Cu toate acestea, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, structura portofoliului de depozite din portofoliul celei mai mari bănci din România s-a schimbat în favoarea depozitelor pe termen lung.
Soldul depozitelor cu dobândă fixă a rămas relativ constant în primele 3 luni ale anului curent, la fel și soldul Maxicont. ”Ne așteptăm ca până la finalul lui 2018 volumul depozitelor în lei să urmeze tendința de creștere pe care o înregistrează piața în ansamblu”, subliniază Eleni Skoura.
Oficialul BCR a schițat un profil al deponentului client al instituției de credit, menționând câteva dintre caracteristicile predominante: 56% sunt femei, 72% provin din mediul urban, 35% au studii universitare și aproximativ o treime are până în 45 de ani.
În ceea ce privește evoluția dobânzilor, Eleni Skoura spune că banca analizează în permanență condițiile pieței, cu scopul de a menține competitivitatea produselor de economisire din portofoliu.
”Chiar dacă dobânzile la depozite sunt reduse în momentul de față, piața depozitelor la termen este în creștere, ceea ce înseamnă că românii aleg în continuare să-și păstreze lichiditățile și în acest tip de produse”, evidențiază bancherul.
”În acest moment, clienții aleg BCR pentru că au încrederea că banii lor sunt în siguranță. De asemenea, accesul facil la fondurile proprii prin intermediul unui cont curent cu card de debit atașat reprezintă un alt avantaj competitiv pe care îl oferim clienților noștri. În plus, BCR oferă suplimentar o serie de produse de investiții cu randament foarte bun, care diversifică gama de soluții de economisire. Vorbim de fondurile de investiții de la Erste Asset Management, bonduri, asigurările cu componentă investițională și randament garantat, precum și produsele ce au activ suport aurul. Aceste produse pot fi accesate de către oricine, indiferent de nivelul de venituri, contrar prejudecăților existente în piață, cum că sunt genul de produse adresate doar persoanelor cu câștiguri mari”, punctează Eleni Skoura.
Aproape 30% dintre conturile de depozite sunt deschise online
Directorul BCR precizează că, față de perioada de dinainte de criza financiară, a crescut ponderea depozitelor pe termen lung și, de asemenea, în contextul trendului actual de digitalizare, clienții aleg din ce in ce mai mult să deschidă produsele de economisire online. Astfel, aproape 30% dintre conturile de depozite sunt deschise prin intermediul serviciilor de Internet Banking și Mobile Banking.
Această evoluție arată că, în prezent, putem vorbi despre deponenți mai educați, care știu să ulitizeze facilitățile depozitelor mai bine decât în urmă cu zece ani și cunosc în amănunt avantajele puse la dispoziție de instituția de credit.
BCR a venit în sprijinul clienților săi prin acordarea gratuită a unui cont curent de bază, cu card de debit atașat, astfel încât să susțină interesul românilor pentru produsele bancare. De asemenea, accesarea depozitului se poate face de la distanță, cu costuri zero, online sau prin intermediul multifuncționalelor.
Pachet de produse care să susțină asigurarea financiară a familiei, în special a copiilor
Eleni Skoura subliniază că românii preferă, în general, depozitul la termen de 3 luni, principalul motiv fiind acela de a nu bloca banii pe o perioadă lungă de timp. Se observă însă o creștere substanțială a contului de economii, MaxiCont, precum și a investițiilor în produse de economisire alternative și de investiții.
Ca planuri de viitor, oficialul BCR menționează dorința băncii de a veni în întâmpinarea părintilor cu oferte de economisire avantajoase, care să îi ajute să-și pregătească așa cum trebuie viitorul financiar. ”Focusul nostru strategic este asigurarea unui pachet de produse care să susțină asigurarea financiară a familiei, în special a copiilor, pentru întreaga viață”, conchide Eleni Skoura.