În primul trmiestru din acest an, ING Bank România a realizat evoluții pozitive pentru indicatorii financiari și digitalizare, în ciuda incertitudinii generate de conflictul din Ucraina. Banca a realizat un profit net de 276 milioane de lei (+67%), și venituri totale de 667 milioane de lei (+23%).
“Primele două luni ale anului au început cu un suflu nou, cu speranța reîntoarcerii la normal după doi ani de pandemie. Din păcate, izbucnirea conflictului din Ucraina ne-a plasat din nou într-o zonă de incertitudine, aducând consecințe economice și sociale importante și dificil de prognozat pe termen mediu și lung. Similar cu perioada care a marcat începutul pandemiei în 2020, observăm o abordare mai prudentă în rândul clienților noștri, companii și persoane fizice. Acest fenomen, dublat de inflația crescută și dobânzile aflate în trend ascendent, determină clienții să își cântărească cu mai multă atenție planurile de investiții.
Cu toate acestea, ne aflăm într-o poziție stabilă și solidă, atat la nivelul băncii noastre, cât și la nivelul sectorului bancar. Un indicator în acest sens este rata creditelor neperformante, situată în cazul nostru pe un palier stabil de aproximativ 3%. Creditarea a continuat să crească în primele luni ale anului, iar economisirea a înregistrat de asemenea o evoluție pozitivă. Apetitul clienților pentru produse și servicii digitale este în continuă creștere, o indicație clară în acest sens fiind dublarea vânzărilor prin aplicația de mobile banking Home’Bank, creșterea constantă a plăților cu cardul ori telefonul mobil și adopția SoftPOS în rândul antreprenorilor.
Nu putem neglija însă situația de criză în care ne aflăm, care va aduce probabil și evoluții mai puțin favorabile în lunile care urmează. Ne reafirmăm intenția fermă de a ne sprijini clienții și de a găsi împreună cele mai bune soluții pentru depășirea momentelor dificile, așa cum am făcut-o cu consecvență de-a lungul anilor”, afirmă Mihaela Bîtu, CEO ING Bank România.
Prudență în rândul clienților persoane fizice
Nevoia de stabilitate și predictibilitate a clienților persoane fizice s-a accentuat în primul trimestru al anului. Peste 70% dintre persoanele care au accesat un credit nou pentru o locuință s-au orientat către creditul ING Ipotecar 7FIX, cu șapte ani de dobândă fixă.
În același timp, în zona creditelor de consum, clienții au ales credite cu o valoare mai mică și au optat din ce în ce mai mult pentru soluții precum cardul de credit sau overdraft. Pentru a-i ajuta pe clienți să își gestioneze mai ușor produsele de creditare, ING Bank a introdus în luna februarie închiderea creditului de nevoi personale 100% online. Astfel, banca oferă un proces end-to-end online, unde clienții au controlul complet asupra deschiderii, administrării plăților și închiderii unui credit de nevoi personale direct din ING Home’Bank. Procesul de rambursare și închidere durează câteva minute, poate fi făcut de pe orice dispozitiv, laptop, desktop sau smartphone și îi scutește pe clienți de timpul și efortul de a se deplasa până la un punct de lucru fizic, în rețeaua ING Office.
Utilizarea cardurilor și a dispozitivelor mobile, într-o continuă creștere
Aplicația de mobile banking ING Home’Bank are un grad foarte înalt de utilizare, comparabil sau superior celui din țările vestice în care activează grupul ING: 76% dintre clienții activi folosesc aplicația aproape zilnic, de pe telefoanele lor mobile. De asemenea, vânzările de produse și servicii bancare digitale în Home’Bank aproape s-au dublat comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, crescând cu 93%. Rezultatele impresionante obținute în zona vânzărilor digitale sunt datorate atât profilului digital al clienților ING, cât și impactului noului design al hub-ului de produse din ING Home’Bank, care a fost lansat la începutul anului în cadrul aplicației.
Vânzările digitale ajung la o pondere de 47% din total, restul fiind generate de către consultanții din rețeaua ING Office. Acest echilibru confirmă modelul de business mixt, unde clienții au opțiunea de a accesa 100% digital produsele și serviciile pentru nevoile lor cotidiene, dar pot în egală măsură să apeleze la consultanții din agenții pentru produsele cu un grad mai ridicat de complexitate.
În același timp, plata cu cardul continuă să câștige teren în rândul clienților persoane fizice ING, atât în magazine fizice, cât și în e-commerce. Astfel, după ce în primăvara anului 2020 plățile cu cardul depășeau retragerile cash pentru prima oară în istoria ING, în primul trimestru din 2022 acestea deja reprezentau 57% din totalul plăților făcute de clienți.
Finanțări sustenabile și noi instrumente digitale pentru antreprenori
Pe segmentul companiilor mari, ING a continuat să investească în parteneriate pe termen lung și să susțină proiectele cu componente de sustenabilitate și retehnologizare ale clienților săi. Astfel, la începutul anului, ING s-a implicat activ în cea de-a doua emisiune de obligațiuni verzi, în valoare de 500 de milioane de euro, pentru proprietarul de centre comerciale NEPI Rockcastle. De asemenea, ING a fost implicată în facilitatea de credit de 45 de milioane de euro pentru Romanian Business Consult (cel mai mare furnizor de soluții IT pentru piața de retail din România), în finanțarea de 52 de milioane de euro pentru furnizorul local de apă îmbuteliată La Fântâna și în acordarea unui credit de 240 milioane de euro companiei E.ON pentru a susține activitatea de furnizare de energie electrică și gaze naturale, în contextul plafonării și compensării facturilor de energie.
În ceea ce privește segmentul antreprenorial, ING continuă finanțările prin IMM Invest, alăturându-se și subprogramului Agro IMM Invest. Pe segmentul Business Banking (companii cu cifra de afaceri până în 500 de milioane de lei), o finanțare importantă acordată de ING a fost pentru Ovidius Clinical Hospital, în valoare de 80 milioane de lei, pentru construirea unui nou spital și crearea primei secții de cardiologie intervențională și chirurgie cardiovasculară din zona Dobrogei.
Totodată, ING a lansat aplicația ING SoftPOS pentru antreprenori, care permite comercianților să renunțe la dispozitivele POS și să încaseze cu telefonul mobil. SoftPOS face mai accesibile serviciile de plată cu cardul, în special pentru micii comercianți care au un volum mai mic de operațiuni și care necesită un grad mai mare de mobilitate. Produsul a fost bine primit de aceștia, astfel că, în prima lună de la lansare, peste 1.000 de comercianți și utilizatori s-au înrolat în aplicația mobilă.
În prima parte a anului, Startarium, proiectul de sănătate financiară pentru antreprenori co-fondat și susținut de ING Bank, a încheiat prima etapă a programului Startarium4Good, Impact Accelerator. În lunile februarie și martie, 27 de afaceri sociale au trecut printr-un proces accelerat de dezvoltare a strategiei de scalare prin workshop-uri alături de specialiști, mentorat și training. De asemenea, cele 27 de afaceri au concurat pentru o finanțare de 30.000 de euro, oferită de ING Bank. În urma pitch day-ului, au mers în etapa a doua a programului următoarele patru afaceri: OilRight, WWF România, Asociația Help Autism și Asociația MagiCAMP. Acestea vor beneficia de susținere non-financiară, iar primele două primesc finanțări de 17.500 de euro (OilRight), respectiv 12.500 de euro (WWF România – WeWilder).
Sprijin pentru Ucraina
Ca răspuns la izbucnirea conflictului din Ucraina, ING Bank a implementat multiple măsuri de sprijin, atât prin acțiunile proprii, cât și cu ajutorul partenerilor și al angajaților băncii:
• Adaptarea procesului de accesare a contului ING Elementar, astfel încât refugiații ucraineni să își poată deschide gratuit un cont bancar în România, indiferent de statutul de refugiat sau azilant;
• Renunțarea la comisioanele pentru plățile către Ucraina efectuate de persoanele fizice, în urma unei decizii a Grupului ING;
• Donații către UNICEF direct prin aplicația de internet și mobile banking ING Home’Bank;
• Donație a Grupului ING de trei milioane de euro către eforturile internaționale ale UNICEF;
• Alăturarea la inițiativa Code4Romania War Taskforce, unde banca a donat 60.000 de euro, fonduri necesare pentru crearea urgentă a unui ecosistem de soluții digitale pentru gestionarea crizei;
• Implicarea voluntară a angajaților vorbitori de rusă și ucraineană pentru intermedierea solicitărilor din rețeaua ING Office și Contact Center;
• Trei zile libere plătite pentru angajații care fac voluntariat în sprijinul refugiaților;
• Colecte de produse necesare refugiaților, distribuite ulterior prin intermediul colegilor din rețeaua ING Office.