”Pentru bancă, principalele priorități în această perioadă sunt siguranța angajaților și a clienților ING, precum și continuitatea activității companiei. Tranziția către un context în care peste 95% dintre angajații din sediul central și colegii din call-center au lucrat de acasă s-a făcut rapid, în doar câteva zile, înainte de declanșarea stării de urgență. În acest sens, aceștia au primit toate resursele pentru a putea lucra de acasă și au primit asistență pentru a trece eficient peste provocările acestei noi perioade. În urma restricțiilor impuse și a traficului redus în sucursale, programul de lucru din ING Office a fost redus, păstrând totuși deschise unitățile din țară și asigurând materiale de protecție. Am trecut la starea de alertă de la cea de urgență, însă, în continuare, 90% dintre colegi lucrează de acasă”, se arată într-un comunicat de presă remis de ING Bank.
În martie, banca a luat măsuri imediate pentru a ne sprijini clienții persoane fizice și juridice pentru a depăși situația generată de pandemia COVID-19.
Acestea au inclus amânarea la plată a ratelor aferente produselor de creditare, în anumite condiții, pentru persoane fizice, colaborarea cu companiile mari pentru a identifica soluții personalizate și aderarea la programul IMM Invest pentru credite garantate de stat pentru IMM-urile eligibile.
„Situația curentă este o lebădă neagră, pe care nu ne-am fi putut-o închipui la începutul anului. După primele săptămâni în care ne-am concentrat pe continuitatea activității băncii și siguranța colegilor, acum lucrăm activ să ne susținem clienții vulnerabili și contribuim la revenirea economiei. Dată fiind întreruperea abruptă atât pentru societate, cât și pentru economie, o serie de măsuri au fost rapid anunțate pentru a detalia cum ne susținem clienții în această perioadă dificilă. Dar aș vrea să le mulțumesc echipelor noastre pentru efortul admirabil depus în ultimele luni și un „Mulțumesc” special se duce către colegii din office-urile ING, aflați în propria noastră primă linie.” a spus Mihaela Bîtu, CEO ING Bank România.
Rezultate financiare și comportament digital
Numărul de clienți care încasează venituri recurente într-un cont ING a crescut cu 13%, la 1 milion, un prag important pentru companie. Această creștere puternică a fost susținută și de o majorare cu 25% a soldului depozitelor de la clienți, la 39 miliarde lei. Astfel, cota de piață pentru depozite ajunge la 9,9%, cu 0,9% mai mult comparativ cu martie 2019.
Față de anul trecut, portofoliul de credite a crescut cu 11%, la 28,9 miliarde lei. Cota de piață crește astfel la 10,5%, de la 10,1% în martie 2019. Portofoliul este compus din 59% credite pentru persoane fizice și 41% pentru persoane juridice. Rata creditelor neperformante rămâne sub media pieței, înregistrând doar o ușoară creștere de până la 3,6%.
De la mijlocul lunii martie, când ING Bank a anunțat prima schemă de amânare a plății ratelor, care a fost înlocuită ulterior de prevederile Ordonanței de Urgență nr.37/2020, am înregistrat 27.000 solicitări de la persoane fizice și peste 1000 solicitări de la IMM-uri. Pentru a sprijini în continuare IMM-urile, ING s-a alăturat programului IMM Invest și aproximativ 5000 clienți au aplicat pentru finanțare pentru următorii 3-5 ani.
Deși primul trimestru a fost afectat de criza COVID-19, vânzările au avut o evoluție puternică. În urma unei campanii vizibile, am avut vânzări cu 52% mai mari pentru credite de nevoi personale și cu 40% mai mari pentru credite ipotecare în raport cu aceeași perioadă a anului trecut. Creditul ipotecar 7FIX, noul nostru produs cu primii 7 ani de dobândă fixă, a atras peste 27% din noile vânzări, întrucât oamenii preferă să aibă o mai bună predictibilitate cu privire la obligațiile viitoare de plată, indiferent de contextul economic.
Creșterea volumelor a dus și la majorarea veniturilor cu 9% de la an la an, ajungând la 533 milioane lei. Costurile operaționale au fost de 249 milioane lei în primul trimestru din 2020, față de 221 milioane anul trecut. Creșterea reflectă în principal numărul crescut de angajați și majorarea salariilor medii. Costurile de risc au crescut abrupt la 118 milioane lei, în contextul în care au fost făcute provizioane suplimentare ca urmare a perspectivei macroeconomice în deteriorare, în timp ce dinamica creditelor neperformante din portofoliu a rămas limitată. Profitul net a scăzut cu 27% față de aceeași perioadă anul trecut, la 143 milioane lei.
“Acum un deceniu, când ne-am confruntat cu criza financiară de atunci, am avut un avantaj puternic datorită politicii noastre de creditare responsabilă. Atunci am avut posibilitatea să ne continuăm activitatea, să ne ajutăm clienții și să creștem activitatea băncii semnificativ, fiind mai puțin afectați de costurile de risc. Criza de astăzi este complet diferită prin natura sa, dar ne vom sprijini clienții în continuare și vom depăși împreună această perioadă. Cred că este un semn de încredere faptul că 1 milion de clienți își încasează veniturile recurente într-un cont ING și vedem că acest număr continuă să crească chiar și în timpul crizei”, a comentat Mihaela Bîtu, CEO ING Bank România.
În ultimii ani, ING a amintit în repetate rânduri promisiunea sa, de a le oferi clienților opțiunea unei bănci digitale, unde găsesc tot ce au nevoie de la o bancă într-o singură aplicație. Odată cu lansarea serviciului de deschidere de cont curent complet online, din ING Home’Bank, este cu un pas mai aproape de această promisiune.
Primul trimestru a venit și cu noi produse, precum un curs valutar preferențial pentru clienții care încasează veniturile recurente în bancă sau opțiunea Round Up, care te ajută să pui bani deoparte în timp ce cheltuiești. În aproximativ o lună, aproape 38.000 de clienți au activat opțiunea. ING Home’Bank aduce soluții pentru nevoile cotidiene de banking precum plata cu telefonul, transferul către un prieten folosind doar numărul de telefon, dar și produse mai complexe precum creditul de nevoi personale online.
Datorită noilor funcționalități, aplicația de internet banking devine una dintre cele mai cuprinzătoare de pe piață, folosită lunar de 800.000 de clienți. Numărul total de utilizatori ING Home’Bank a ajuns la aproape 1 milion în primul trimestru, 92% din trafic fiind generat de dispozitive mobile. În medie, utilizatorii aplicației de mobil se autentifică de 18 ori pe lună.
Activitatea s-a intensificat în primul trimestru și pentru aplicația ING Business, destinată antreprenorilor. Numărul de clienți a crescut cu 82%, în timp ce umărul de tranzacții cu 110% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Și gradul de utilizare de pe mobil vs. Desktop a crescut, cu 24% în ultimul an. Astfel, ING Business devine din ce în ce mai mult o platformă digitală de banking, dovedit și prin numărul clienților ce înaintează cereri de servicii prin modulul de comunicare cu banca, cu 105% mai mare față de martie 2019.
Ajutăm comunitățile în lupta împotriva COVID-19
În total, ING Bank România a donat 2 milioane de lei pentru lupta împotriva COVID-19 și a impactului pe care îl are acesta asupra mai multor grupuri sociale. Primul obiectiv a fost de a sprijini sistemul de sănătate prin donarea a 3.000 de echipamente de protecție spitalelor naționale și 5.000 de teste PCR, care au fost procesate de laboratoarele Rețelei Private de Sănătate Regina Maria. ING a sprijinit, de asemenea, organizația Code4Romania în dezvoltarea de soluții digitale pentru informare publică, care au devenit relevante și de referință pentru publicul larg în ultimele 2 luni.
În aprilie, ING Bank a lansat o campanie de strângere de fonduri în Home’Bank, prin care clienții au putut dona direct pentru sprijinirea grupurilor sociale vulnerabile (vârstnici cu venituri mici, persoane izolate, copii expuși riscurilor, victime ale violenței în familie, persoane fără adăpost). Cauza a fost susținută și de un concert caritabil oferit de trupa The Mono Jacks pe pagina lor de Facebook și de un eveniment în direct, pe Smart FM, cu un DJ. În total, clienții au donat 70.000 EUR, la care ING a adăugat 100.000 EUR. Fondurile colectate au ajutat Fundația Comunitară București să distribuie produse sanitare și de igienă, alimente și să ofere asistență pentru grupurile vulnerabile, cu o atenție sporită pentru persoanele aflate în cele mai afectate zone, din punct de vedere financiar, din toată țara.
Sănătatea financiară stă la baza inițiativelor de CSR ale ING Bank și devine acum, în contextul creat de criza COVID-19, mai relevantă ca niciodată. Având în vedere că peste 1 milion de români au intrat în șomaj tehnic , de la începutul stării de urgență, și că există o scădere a activității economice, ING va continua să ofere consultanță și sprijin celor care acum sunt nevoiți să-și gestioneze finanțele cu mai multă atenție.
Pentru persoane fizice, ING se concentrează pe programul Banometru. Acesta este singurul program de responsabilitate socială din România care oferă atât educație financiară, cât și sesiuni 1:1 cu traineri financiari. Deși mulți români sunt reticenți, în primă fază, să accepte sprijinul unui trainer financiar, odată incluși în program, majoritatea beneficiarilor au declarat că și-au îmbunătățit sănătatea financiară. Până la data de 1 iulie, se pot face înscrieri în programul Bootcamp Banometru, de educație financiară 100% online, cu sesiuni de consiliere intensivă de 9 săptămâni online sau prin telefon. În doar 2 săptămâni de la lansare, 1.000 de persoane s-au înregistrat în Bootcamp Banometru, iar 800 dintre aceștia sunt considerați vulnerabili din punct de vedere financiar.
Nu în ultimul rând, în contextul crizei COVID-19, antreprenorilor li se oferă sfaturi relevante pe teme juridice, financiare și de afaceri prin intermediul programelor dedicate și a webinariilor Startarium, proiectul dedicat antreprenorilor, inițiat de ING Bank și Impact Hub.