Disciplina „Educație Financiară”, cu un curriculum realizat cu ajutorul Ligiei Goloșoiu de la Banca Națională a României, a fost introdusă ca materie opțională în școli din septembrie 2013. Unul din zece elevi de clasele a III-a și a IV-a a studiat până în prezent această materie, iar pentru septembrie 2016 s-au înscris până acum peste 196.000 de copii, potrivit datelor comunicate publicației online www.BankingNews.ro.
Cifrele indica un „boom”. Dacă la început vorbeam de aproximativ 14.000 de copii, astăzi 200.000 de copii vor să parcurgă acest opțional. Dacă am avut „boom economic”, acum avem un „boom educațional”.
Interesul timid s-a transformat în interes major: astăzi toți cei implicați în educare, de la părinți la profesori și copii, țin să studieze, să se joace și să vorbească despre bani și rolul lor în viața de zi cu zi.
Conștientizarea nevoii de aprofundare a acestui domeniu indică golul imens și lipsa de informare, de jos în sus: de la copil la adult. Educația în acest caz se face în familie: de la copil la parinte sau chiar la bunici.
„În primii trei ani școlari ai proiectului, 112.000 copii și dascăli din municipiul București și toate județele țării au beneficiat de manuale gratuite. Cifra poate fi multiplicată cu 2, 3 sau 4, întrucât acești copii au popularizat cunoștințele lor de educație financiară parinților, bunicilor sau fraților lor. Până la această dată, pentru anul școlar 2016 – 2017, s-au înscris peste 96.000 de elevi de învățământ primar, adică cifra acopera aproape totalul copiilor din cei trei ani de aplicare a proiectului, la care se adaugă peste 100.000 copii de grădiniță. Menționez că această cifră pentru anul școlar viitor este în creștere, foarte mulți copii urmând a se înscrie în perioada 1-15 septembrie 2016”, a declarat, pentru www.BankingNews.ro, Ligia Goloșoiu, Doctor în economie, autorul programei școlare și a manualelor de Educație financiară pentru învățământul preșcolar și primar, coordonatorul proiectului de educație financiară.
2016-2017 este cel mai bun an! Până în prezent sunt aproximativ 200.000 de copii care vor să cunoască valoarea banilor. 96.000 de elevi din ciclul primar vor învăța că banii nu se risipesc, ci trebuie folosiți responsabil, economisiți sau reinvestiți.
In semestrul al II-lea al anului școlar 2015 -2016, peste 7.000 de educatori și peste 93.000 de copii din București și toate județele țării și-au exprimat dorința de a studia la grădiniță acest opțional.
Până în prezent, BCR a finanțat manualele pentru cei 7.000 de educatori din țară și pentru 24.000 de copii din București și șapte județe (Cluj, Dolj, Sibiu, Iași, Timiș și Constanța).
Creșterea anuală a numărului de beneficiari ai proiectului s-a datorat în primul rând gratuității acestui opțional. Cei mai mulți părinți din orașele mici și slab dezvoltate nu au bani pentru a susține ”încă o materie”. Acest lucru este un mare atu ce trebuie păstrat și valorificat.
E timpul să decidem ce strategii aplicăm pentru a avea un viitor. Să investim în copii este cea mai bună soluție. Să încurajăm creativitatea, imaginația și comunicarea pe tema banilor este esențial. Acest opțional (și nu numai) înglobează absolut toate aceste abilități mult căutate și poate face diferența între generații.
Predarea creativa prin joc de rol, realizarea de proiecte și îmbinarea matematicii financiare cu antreprenoriatul, desenul, istoria, limba română și tehnica negocierii sunt câștigurile imediate ale opționalului de “Educație Financiară”.
Astfel, mâine vom descoperi adevăratul câștig: adultul informat, gata să decidă pentru el și familia sa. Principlalul obiectiv al proiectului constă în formarea unui comportament rațional în relația cu banii, prin antrenarea copiilor în activități ce stimulează gândirea logico-creativă.
200.000 de copii vor studia în acest an opționalul de „Educație Financiară”. Este clar că avem un proiect de succes, însă ce facem cu el pe mai departe?
Proiectul s-a implementat, până acum, însă ca orice proiect gratuit are nevoie de susținere. Singurul potențial risc îl reprezintă lipsa finanțării totale a proiectului. Astfel, datorită creșterii spectaculoase a numarului de copii din anul 2016/2017 față de 2015/2016, bugetul pregătit a fost insuficient. De aceea, la această oră se caută soluții pentru întregirea bugetului necesar, deocamdată doar 70% fiind acoperit.
De ce este necesar studiul educației financiare?
Conturarea unei imagini complete a modului în care banii sunt percepuți, cheltuiți, economisiți, împrumutați sau investiți în societatea de azi, concomitent cu dobândirea unor abilități de gestionare a banilor, sunt primordiale într-o țară în care gradul de cultură financiară a adulților atinge pe alocuri cifra zero!
Educația financiară în clasele primare este susținută de BCR. Date despre cum arată proiectul în prezent.
Disciplina ”Educație financiară”, cu un curriculum realizat cu ajutorul Băncii Naționale a României, a fost introdusă ca opțională în școli din septembrie 2013.
Începând cu anul școlar 2015-2016, proiectul s-a extins și la primele clase ale învățământului primar, având ca manual ”Educatie financiara prin joc” – auxiliar curricular pentru cls. pregatitoare/cls. a I-a/cls. a II-a.
Există un studiu foarte bun, care arată că vârsta la care începe educația financiară este un indicator foarte important al felului în care va gestiona copilul banii pe termen lung.
La cererea educatoarelor, a fost realizată și o culegere de fișe de lucru pentru preșcolari:
* să desenăm, să colorăm, sa spunem poezii și să cântăm pe tema banilor. Asa că, s-au elaborat două cărticele pentru grădiniță, însoțite de un soft educațional:
– De la joc… la educație financiară + soft educațional – auxiliar curricular pentru nivel 1 gradiniță (vârsta 4-5 ani);
– De la joc… la educație financiară + soft educațional – auxiliar curricular pentru nivel 2 gradiniță (vârsta 5-6 ani).
Proiectul educațional pentru învățământul preșcolar a fost lansat la Brașov în ianuarie 2016 în prezența reprezentanților ministerului educatiei, BNR, BCR, inspectori din invățământul preșcolar din țară, directori de grădiniță și educatori.
În luna aprilie 2016, proiectul “De la joc… la educație financiară” a fost implementat de partenerii semnatari ai convenției de colaborare amintită în sectoarele 1 si 2 din municipiul București și în 6 județe: Cluj, Constanța, Dolj, Iași, Sibiu și Timiș.
De ce suport de studiu beneficiază cei care aleg să parcurgă opționalul de Educație Financiară.
Auxiliarele curriculare recomandate de Ministerul Educației Naționale ca material bibliografic pentru disciplina opțională „Educație financiară” învățământ primar cls. a III-a și/sau clasa a IV-a sunt:
– Educație financiară – Banii pe înțelesul copiilor, manual;
– Educație financiară – Banii pe înțelesul copiilor, caietul elevului;
– Educație financiară – Banii pe înțelesul copiilor, ghidul învățătorului + CD lecțiilor predate + exemple de bună practică.
În plus, în vederea diseminării modului de abordare și implementare a proiectului în unitățile școlare din țara noastră a fost elaborată revista trimestrială „Educație Financiară pe Înțelesul Tuturor”, care a ajuns la numărul 13.
La solicitarea cadrelor didactice participante la cele două ediții ale Olimpiadei Micilor Bancheri, a fost elaborată și Culegerea de probleme și jocuri „Clubul micilor bancheri” – Educație financiară pentru învățământ primar.
Ca urmare a implementării proiectului de introducere a disciplinei opționale “Educație financiară” la nivelul învățământului primar a devenit necesară și obligatorie o primă evaluare a nivelului de cunoștințe ale elevilor, așa cum se procedează și la celelalte discipline. Astfel, în anul scolar 2013 – 2014, a fost lansată prima ediție a concursului de educație financiară „Olimpiada micilor bancheri”, considerând că aceasta reprezintă un instrument util pentru evaluarea acestei discipline noi.
Proiectul este unul complex, care prevede chiar și evaluarea dascălilor participanți. Educația financiară a copiilor este un proces de durată care presupune continuitate și perseverență. Un întreg mecanism pus în slujba copiilor. Rămâne de văzut dacă proiectul de Educație Financiară lansat de Ligia Goloșoiu rămâne unul de suscces, dacă toți cei implicați în educația financiară (BNR, Ministerul de resort, bănci, ONG-uri, părinți și mass-media) își vor uni forțele pentru viitor. Vom vedea dacă vom trece de la un „opțional” la un proiect de țară!
Gabriela DINU