Stiri BancareStiri Bancare
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Reading: Cum să nu fii păcălit financiar de 1 Aprilie
Share
Notification Show More
Latest News
FOTO. Raiffeisen Bank și CSM Oradea, parteneriat strategic pentru performanță sportivă. Cristian Sporiș: „Este o onoare să fim alături de CSM Oradea”
Stiri de top
BCE menține nemodificate dobânzile, în timp ce riscurile economice se echilibrează
Informații financiare
Inflația urcă la 9,9% în august. ING: BNR va menține dobânda la 6,5%, până cel puțin în aprilie 2026
Stiri de top
Banca Transilvania finanțează cu peste 10 milioane de euro o fabrică modernă Pinum. Tiberiu Moisă: Proiectul de la Moara Vlăsiei este unul ambițios, care susține industria locală și aduce valoare adăugată economiei
Stiri de top
BNR, MEC, ARB, IBR și FGDB au organizat 28 de Ateliere de educație financiară pentru profesori la nivel național
Stiri de top
Aa
Stiri BancareStiri Bancare
Aa
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Follow US
© BankingNews - Toate drepturile rezervate
Stiri Bancare > Blog > Stiri de top > Cum să nu fii păcălit financiar de 1 Aprilie
Stiri de top

Cum să nu fii păcălit financiar de 1 Aprilie

Gabriela Dinu
Last updated: 02/04/2025 9:41
Gabriela Dinu 6 luni ago
Share
Sursa foto / shutterstock
SHARE

1 Aprilie e ziua glumelor, dar unele „păcăleli” pot costa scump — mai ales cele financiare. În era în care scamurile circulă tot mai rapid, e important să știi cum să le recunoști și să te ferești de ele.

BankingNews.ro consideră că Ziua păcălelilor e momentul perfect pentru a afla cum să NU rămâi cu contul gol. Fii atent, gândește critic și nu te lăsa păcălit — nici măcar de cei cu glume bune.

Pentru a te proteja împotriva fraudelor financiare, este esențial să fii informat despre metodele utilizate de infractori și să urmezi recomandările specialiștilor. Iată câteva dintre cele mai comune tipuri de fraude și sfaturi pentru prevenirea acestora:

  1. Phishing

Phishing-ul implică primirea unor mesaje (e-mailuri, SMS-uri) care par a proveni de la instituții legitime, precum băncile, solicitându-ți date personale sau bancare. D
Recomandare: Nu furniza niciodată datele personale sau bancare ca răspuns la astfel de mesaje și nu accesa linkurile incluse. Pentru siguranță, contactează direct banca prin canalele oficiale.​

  1. Spoofing

Spoofing-ul constă în apeluri telefonice sau mesaje care par a proveni de la numere oficiale ale băncilor.
Recomandare: Fii precaut la apelurile neașteptate care solicită date personale. Băncile nu cer astfel de informații prin telefon. Dacă ai dubii, închide apelul și contactează banca folosind numerele oficiale.​

  1. Skimming – Clonarea cardurilor

Skimming-ul presupune copierea datelor de pe banda magnetică a cardului, fie la ATM-uri, fie la POS-uri.
Recomandare: Inspectează atent ATM-ul înainte de utilizare. Acoperă tastatura în timp ce introduci PIN-ul și monitorizează-ți constant tranzacțiile bancare.​

  1. Fraude prin SMS și e-mail

Atacatorii trimit mesaje care te informează despre premii false, conturi suspendate sau colete cu adrese incomplete, îndemnându-te să accesezi linkuri și să furnizezi date personale. I
Recomandare: Nu accesa linkuri din mesaje nesolicitate și nu furniza informații personale. Verifică întotdeauna autenticitatea comunicărilor primite de la instituții financiare.​

  1. Fraude romantice (Romance Scam)
    Infractorii stabilesc relații emoționale false online pentru a obține bani sau informații personale. Aceștia pot pretinde că sunt medici, militari sau alte persoane de încredere. ​
    Recomandare: Fii sceptic față de persoanele cunoscute online care solicită bani sau informații personale. Verifică autenticitatea poveștilor și nu transfera bani către persoane necunoscute.​
  2. Banca NU îți trimite mesaj prin whatsapp

Clienții băncilor sunt invitați să acorde atenție sporită mesajelor informative antifraudă provenite de la instituțiile de credit prin Internet/Mobile banking, website, newsletter, social media, podcast și prin intermediul campaniilor și conferințelor desfășurate pentru a crește nivelul de siguranță online.

Băncile transmit utilizatorilor mesaje doar în aplicațiile de Internet/Mobile banking pentru revizuirea și actualizarea periodică a setărilor de securitate și sunt postate bannere antifraudă în aceste aplicații.

Băncile din România au implementat măsuri tehnice și desfășoară campanii ample, consistente și susținute pentru reducerea riscului de fraudă în mediul online cu care se pot confrunta clienții lor, preocuparea fiind creșterea competențelor utilizatorilor pentru prevenirea acestora.

Iată câteva măsuri generale de prevenire a fraudelor

📌 NU furniza datele de pe cardul bancar în nicio situație: nume, număr, data de expirare, codul de securitate de pe spatele cardului format din trei cifre. Aceste date se folosesc doar de către utilizator pentru plata online pe site-uri securizate și nu atunci când este conectat la o rețea Wi-Fi publică, ci trebuie să fie securizată.
📌 Să se informeze că băncile nu vor cere niciodată informații privind parolele de acces la contul bancar și nici datele de pe cardurile bancare. În situația în care datele le-au fost solicitate telefonic de către orice persoană, recomandarea pentru clienți este să încheie apelul imediat.
📌 Să nu furnizeze niciodată datele personale de utilizare a contului bancar (username și parola de acces la contul bancar) altor persoane;
📌Să furnizeze IBAN-ul, nu datele de pe card, dacă trebuie să primească bani;
📌 Să nu introducă codul PIN de la cardul bancar pe site-uri de internet şi să nu-l divulge;
📌Să nu creadă promisiunile nerealiste legate de investiții și să păstreze un simț critic. Dacă sună prea bine pentru a fi adevărat, este posibil să fie o fraudă. Să fie sceptici față de promisiunile de câștiguri imense și rapide, dar și față de anunțuri care se prezintă ca oferte pe termen limitat. Investițiile financiare presupun riscuri și nu sunt garantate;
📌 Să nu instaleze aplicații, la solicitarea unor persoane pe motiv că sunt aplicații de investiții, prin care pot fi vulnerabilizați în fața tentativelor de fraudă;
📌Să contacteze imediat banca și să notifice autoritățile dacă au fost victima fraudelor.

You Might Also Like

FOTO. Raiffeisen Bank și CSM Oradea, parteneriat strategic pentru performanță sportivă. Cristian Sporiș: „Este o onoare să fim alături de CSM Oradea”

Inflația urcă la 9,9% în august. ING: BNR va menține dobânda la 6,5%, până cel puțin în aprilie 2026

Banca Transilvania finanțează cu peste 10 milioane de euro o fabrică modernă Pinum. Tiberiu Moisă: Proiectul de la Moara Vlăsiei este unul ambițios, care susține industria locală și aduce valoare adăugată economiei

BNR, MEC, ARB, IBR și FGDB au organizat 28 de Ateliere de educație financiară pentru profesori la nivel național

Încep înscrierile în a doua ediție a programului She’s Next, inițiat de ING și Visa, în colaborare cu Impact Hub Bucharest. Luana Sorescu: ”Credem că atunci când femeile antreprenoare au acces la instrumente, finanţare şi o reţea de susținere, pot transforma ideile bune în poveşti de succes”

TAGGED: fraude, fraude online, fraude financiare, Ziua Pacalelilor, 1 Aprilie, banci
Gabriela Dinu 01/04/2025
Share this Article
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Email Copy Link Print
By Gabriela Dinu
Follow:
Editor al publicaţiei online www.bankingnews.ro. A participat activ nu numai în managementul şi dezvoltarea proiectului, ci a adoptat şi o implicare directă în activitatea editorială, fiind atrasă de munca redacţională. A descoperit pasiunea pentru jurnalism atunci când a făcut parte din echipa care a lansat portalul www.ghiseulbancar.ro. Așa că îşi asumă rolul de editor, alcătuind, de cele mai multe ori, materiale de analiză.
Previous Article Raiffeisen Private Banking este Romania’s Best International Private Bank și Romania’s Best for Sustainability la Euromoney Global Private Banking Awards 2025. Alexandru Cristescu: Ne-am asumat pe deplin misiunea de a susține clienții în gestionarea performantă a finanțele personale
Next Article Câți bani vrea să împrumute statul de la bănci în luna aprilie
- Publicitate -
Ad image
- Publicitate -
Ad image
Ad image
Ad image
Ad image

Alte articole

FOTO. Raiffeisen Bank și CSM Oradea, parteneriat strategic pentru performanță sportivă. Cristian Sporiș: „Este o onoare să fim alături de CSM Oradea”

32 de minute ago

Inflația urcă la 9,9% în august. ING: BNR va menține dobânda la 6,5%, până cel puțin în aprilie 2026

4 zile ago

Banca Transilvania finanțează cu peste 10 milioane de euro o fabrică modernă Pinum. Tiberiu Moisă: Proiectul de la Moara Vlăsiei este unul ambițios, care susține industria locală și aduce valoare adăugată economiei

4 zile ago

BNR, MEC, ARB, IBR și FGDB au organizat 28 de Ateliere de educație financiară pentru profesori la nivel național

4 zile ago

Primul proiect online de jurnalism financiar-bancar din România.

Ne găsiți și pe

© BankingNews - Toate drepturile rezervate

  • Despre BankingNews
  • Contact
  • Publicitate
Folosim cookies pentru a va oferi o experienta cat mai placuta pe site-ul bankingnews.ro. Mai multe detalii despre politica noastra referitoare la protectia datelor cu caracter personal puteti vedea aici: GDPR - Politica de Confidentialitate Setari CookieAccepta
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Întotdeauna activate
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SALVEAZĂ ȘI ACCEPTĂ

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?