BRD Groupe Société Générale anunță că principalii indicatori financiari s-au consolidat în 2017, iar profit net al GRUPULUI a fost de 1.415 milioane lei în 2017, în creştere cu +85,3% faţă de anul trecut, datorat veniturilor solide din activitatea de bază şi costului de risc pozitiv. Venitul net bancar a crescut cu +4,9% excluzând elementele nerecurente, pe fondul unei creşteri foarte robuste a veniturilor nete din dobânzi (+8,4%). Performanţa operaţională s-a îmbunătăţit: rezultat operaţional brut este în creştere cu +5,9% după ajustarea cu elementele nerecurente, potrivit băncii.
Creșteri pentru portofoliu de clienţi, contracte de internet și mobile banking, producţie de credite noi
Grupul BRD a înregistrat o profitabilitate foarte robustă, potrivit băncii. Profitul net a ajuns la 1.415 milioane RON în 2017, +85,3% în dinamică anuală, conducând la o rentabilitate a capitalurilor proprii de 20,1% în comparație cu 11,8% anul precedent.
Anul 2017 s-a caracterizat prin redresarea creditării pe fondul avansului creditelor acordate persoanelor fizice cu +6,6%* și a celor pentru companii cu +0,9%* la sfârşitul lui decembrie 2017, şi revenirea pe o traiectorie ascendentă a ratelor de dobândă la lei în septembrie, în contextul inflaţiei în creştere, potivit unui comunicat de presă remis de bancă.
Banca Naţională a României a făcut primii paşi spre normalizarea politicii monetare îngustând coridorul simetric de 2 ori în 2017 şi mărind rata de politică monetară cu +0,25 pp, la 2%, în ianuarie 2018 și, din nou, la 2,25% în februarie 2018.
În acest context, performanţa comercială a BRD a continuat sa se îmbunătăţească. Numărul de clienţi activi a crescut cu 41.000 faţă de anul trecut, dintre care persoanele fizice cu 38.000 şi micile companii cu 3.000. Gradul de echipare a clienţilor persoane fizice (număr mediu de produse pe client activ) a continuat să crească până la 4,16 de la 4,07 la finalul lui 2016.
Stocul de contracte de internet și mobile banking pentru clienţi persoane fizice a ajuns la aproape 1,4 milioane, +21% faţă de anul trecut. În special, numărul abonaţilor MyBRD Mobile a crescut cu +45%.
BRD s-a concentrat pe dezvoltarea aplicaţiei MyBRD Mobile.
MyBRD Mobile oferă în prezent opţiunea de recunoaştere facială la autentificare şi la semnarea tranzacţiilor, un tutorial de prezentare a principalelor funcţionalităţi, disponibil înainte de logare şi aduce noi îmbunătăţiri pentru creşterea flexibilităţii în navigare, precum şi ale interfeței grafice.
Creditele nete au crescut la 30,3 miliarde RON, cu +5,3%* în comparație cu sfârşitul lui 2016, susţinute de creşterea robustă atât pe segmentul persoanelor fizice cât şi pe portofoliul mari clienţi. Producţia de credite pentru persoane fizice a continuat sa fie dinamică, ajungând la 6,4 miliarde RON (+13,8% faţă de anul trecut), fiind reconfirmată poziţia de lider a BRD pe piaţa creditelor pentru persoane fizice, cu o cotă de piaţă de 16,9% la sfârşitul lui 2017.
Creditele non-retail au crescut uşor, cu +0,4%*, portofoliul de mari clienţi înregistrând o evoluţie pozitivă de +3,1%* faţă de anul trecut. Pe segmentul IMM, BRD a intensificat co-finanţările în cadrul programelor de finanţare europene şi naţionale, beneficiind de expertiza structurii sale dedicate. În 2017 au fost finanţate peste 180 de proiecte de investiţii ce beneficiază de fonduri UE în cadrul perioadei de finanţare 2014-2020, BRD acordând credite de aproximativ 60 milioane EUR (din care 90% pentru agricultură, în cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Rurală). De asemenea, au fost acordate aproximativ 3.000 de credite punte cu o valoare cumulată de 44 milioane EUR în cadrul campaniei organizate de Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA).
Depozitele au crescut la 44,2 miliarde RON, +3,8%* în dinamică anuală, impulsionate de economiile clienţilor retail (+5,8%* față de anul trecut), pe când depozitele non-retail au fost cvasi-stabile (+0,5%*) în contextul unei poziţii de lichiditate confortabile. Depozitele în conturi curente au continuat să crească, +22%*, comparativ cu finalul lui 2016, într-un mediu caracterizat de rate de dobândă încă scăzute. Indicatorul credite nete/depozite a fost 68,6% la finalul lunii decembrie 2017 (+1,1 puncte procentuale în comparație cu sfârşitul lui 2016).
Rezultate financiare foarte solide
Venitul net bancar a ajuns la 2.786 milioane RON, în creştere cu +4,9% faţă de anul trecut, excluzând elementele nerecurente (câștiguri din instrumentele financiare disponibile pentru vânzare de 131 milioane RON în 2016 şi de 9 milioane RON în 2017). Veniturile nete din dobânzi au înregistrat o creştere foarte robustă de +8,4% faţă de anul trecut, generată în principal de evoluţia solidă a volumelor, creşterea ratelor de dobândă având, de asemenea, o contribuţie pozitivă în ultimul trimestru al anului. Veniturile nete din comisioane (-1,2% faţă de anul precedent) au fost influenţate în mod nefavorabil de presiunea asupra comisioanelor aferente operaţiunilor bancare, dar au beneficiat de venituri mai mari din activităţi de administrare a activelor şi pe pieţe de capital.
Cheltuielile operaționale au ajuns la 1.473 milioane RON. Programul de transformare lansat de BRD, care va conduce la îmbunătăţirea calităţii serviciilor oferite clienţilor noştri şi eficienţă operaţională crescută, a dus la înregistrarea unei cheltuieli nerecurente de 29 milioane RON, aferente costurilor de transformare anticipate pentru următorii trei ani. Excluzând acest element nerecurent, cheltuielile operaţionale au crescut cu +4,1% faţă de anul trecut, ca urmare a costurilor mai ridicate cu forţa de muncă şi a avansului investiţiilor pe segmentul IT, în proiectele de transformare a modelului de afaceri la nivelul băncii.
Grupul BRD a continuat să îşi îmbunătăţească performanţa operaţională, rezultatul operațional brut crescând cu +5,9% faţă de anul trecut, după ajustarea cu elementele nerecurente. Indicatorul cost/venit din activitatea de bază, la nivel de grup, a ajuns la 52,0% faţă de 52,4% în 2016.
Calitatea portofoliului de credite s-a îmbunătăţit în continuare, rata creditelor neperformante fiind redusă la 6,6% la finalul lui 2017 faţă de 10,5% la finalul lui 2016, în timp ce gradul de acoperire s-a menţinut solid la 74,2%, comparativ cu 76,6% la finalul lui 2016 (toți indicatorii conform metodologiei ABE). Costul net al riscului a înregistrat o eliberare netă de provizion de 360 milioane RON datorită unor recuperări pe portofoliul de clienţi non retail, recunoașterii unor despăgubiri din asigurări şi câștigului din vânzarea de portofolii de credite neperformante.