BCR a înregistrat o pierdere netă de 20,8 milioane lei (4,4 milioane euro) în S1 2019 ca urmare a constituirii unui provizion excepțional legat de activitatea BCR Banca pentru Locuințe, în pofida rezultatului operațional solid, a costurilor scăzute de risc și a performanțelor ridicate pe toate liniile de business.
Rezultatul operațional a crescut cu 10,9% comparativ cu S1 2018, ajungând la 822 milioane RON (173,3 milioane EUR), susținut de veniturile operaționale mai mari.
Potrivit bancii, venitul net din dobânzi a crescut în mod semnificativ cu 15,4%, până la 1.110,1 milioane RON (234,1 milioane EUR), de la 962,3 milioane RON (206,7 milioane EUR) în S1 2018, pe fondul unui mediu cu rate ale dobânzilor mai mari, cât și al creșterii creditelor și depozitelor clienților.
Venitul net din comisioane a crescut cu 5,6%, ajungând la 368,9 milioane RON (77,8 milioane EUR), de la 349,4 milioane RON (75 milioane EUR) în S1 2018, mai ales ca urmare a unor venituri mai mari din comisioane generate de activitățile de creditare și asigurări.
Rezultatul net din tranzacționare a scăzut cu 13,3%, până la 162,9 milioane RON (34,4 milioane EUR), de la 187,8 milioane RON (40,4 millione EUR) în S1 2018.
Venitul operațional a crescut cu 9,6% până la 1.690,2 milioane RON (356,4 milioane EUR) de la 1.541,6 milioane RON (331,2 milioane EUR) în S1 2018, determinat în principal de veniturile nete din dobânzi înregistrate pe fondul unui mediu cu rate ale dobânzilor mai mari, cât și al creșterii creditelor și depozitelor clienților.
Cheltuielile administrative generale în S1 2019 au atins valoarea de 868,2 milioane RON (183 milioane EUR), în creștere cu 8,4% față de 800,7 milioane RON (172 milioane EUR) în H1 2018, mai ales ca urmare a contribuției anuale mai mari la fondul de garantare a depozitelor în anul 2019.
Astfel, raportul cost-venituri s-a îmbunătăţit la 51,4% în S1 2019, față de 51,9% în S1 2018.
Costurile de risc și calitatea activelor
În ceea ce privește pierderea netă rezultată din deprecierea activelor financiare care nu sunt măsurate la valoarea justă prin profit şi pierdere, BCR a consemnat o eliberare de provizion de 88,8 milioane RON (18,7 milioane EUR), față de o valoare de 30,1 milioane RON (6,5 milioane EUR) în S1 2018, determinată de recuperări de la clienți neperformanţi precum și de însănătoşiri. Rata creditelor neperformante aflată la 5,5% la data de 30 iunie 2019 s-a redus față de 5,8% în decembrie 2018 ca urmare a unei evoluții pozitive a creditelor acordate clienților. Gradul de acoperire al creditelor neperformante cu provizioane a ajuns la 103% în iunie 2019.
Capitalizare și finanțare
Rata de solvabilitate conform regulamentului privind cerințele de capital (CRR), doar banca, în mai 2019 se afla la nivelul de 21,4%, semnificativ peste cerinţele de reglementare ale Băncii Naţionale a României. De asemenea, Rata capitalului de Rang 1+2 de 21,0% (Grup BCR) în martie 2019 arată clar puternica adecvare a capitalului BCR şi susţinerea sa continuă de către Erste Group. În acest sens, BCR se bucură mai departe de una din cele mai solide poziţii de capital şi finanţare dintre băncile româneşti.
BCR îşi menţine în continuare rata de solvabilitate ridicată, dovedind astfel capacitatea şi angajamentul de susţinere a creşterii creditării sustenabile, atât în linia de afaceri retail cât şi în linia de afaceri corporate, consolidând astfel capacitatea de a genera venituri semnificative din activitatea sa de bază.
Împrumuturile și avansurile acordate clienților au crescut cu 3,8% până la 37.788,1 milioane RON (7.981,8 milioane EUR) la data de 30 iunie 2019 de la 36.400,1 milioane RON (7.805,3 milioane EUR) la data de 31 decembrie 2018, susținute atât de creditele din segmentul corporate (+5,0% față de decembrie 2018), cât și de cele din retail (+4,1% față de decembrie 2018).
Depozitele clienților au crescut cu 0,6% până la 55.427,3 milioane RON (11.707,6 milioane EUR) la data de 30 iunie 2019 față de 55.099 milioane RON (11.815 milioane EUR) la data de 31 decembrie 2018, fiind determinate de creșterea depozitelor din retail. Depozitele clienților rămân sursa principală de finanțare a BCR, în timp ce banca beneficiază de surse de finanțare diversificate, inclusiv compania mamă.
„Într-un mediu în continuă schimbare, ne străduim permanent să fim mai aproape de clienții noștri atât prin finanțarea proiectelor personale sau de business, cât mai ales prin implicarea în educația lor financiară cu unul dintre cele mai de succes și de amploare programe de acest fel din România.
Știm bine că putem progresa doar alături de clienții noștri, iar nevoile lor reprezintă pentru noi punctul de plecare pentru a dezvolta produse și servicii adaptate noilor tehnologii. De asemenea, performanța noastră este posibilă datorită colegilor care și-au asumat un nou mod de a interacționa cu clienții, implicându-se activ în programele de educație financiară și procesul de digitalizare.
Rezultatul nostru operațional solid este o dovadă a faptului că răspundem așteptărilor clienților și partenerilor, și a angajamentului asumat de a sprijini dezvoltarea economiei naționale“, afirma Sergiu Manea, CEO Banca Comerciala Romana
Impactul BCR în economie
În activitatea bancară de retail, BCR a acordat credite noi în monedă locală pentru persoane fizice și microîntreprinderi de peste 3,5 miliarde RON (745 milioane EUR) în S1 2019, în principal datorită creditelor de nevoi personale. Generarea de credite noi a fost constrânsă de regulile mai stricte cu privire la gradul de îndatorare (DTI) aplicat începând cu luna ianuarie 2019, acesta având un impact mai mare asupra creditelor ipotecare.
BCR este una dintre puținele bănci de pe piață care oferă credite ipotecare standard cu rată de dobândă fixă pe 5 sau 10 ani, cu scopul de a-și proteja clienții. În plus, 34% din totalul fondurilor pentru Prima Casă pentru anul 2019 au fost alocate BCR.
În ceea ce privește activitatea bancară corporate, BCR (doar banca) a aprobat credite corporate noi în valoare de 3,6 miliarde RON (761 milioane EUR) în S1 2019. Au fost susținute sectoare importante cum ar fi industria prelucrătoare (industria auto, industria chimică, industria producătoare de utilaje), energie și utilități, agricultura și sectorul medical.
Stocul de finanțări acordate sectorului IMM (incl. subsidiara BCR Leasing) a crescut cu 16% comparativ cu nivelul de anul trecut, atingând valoarea de 5,8 miliarde RON (1,2 miliarde EUR) la data de 30 iunie 2019, ca urmare a unei concentrări mai mari pe afaceri noi și pe dezvoltarea sectorului de leasing. Segmentul Real Estate a crescut în mod semnificativ, cu 48,2% în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut, ca urmare a noilor proiecte de construcții de birouri și spații comerciale finanțate în ultimul an.
BCR a aprobat un număr record de 1.200 credite în cadrul programului Start-up Nation în doar două luni de la lansarea produsului, având cel mai bun pachet pentru start-up-uri. În plus, banca a lansat un nou produs de administrare granturi pentru programele Startup Plus și Diaspora Start-up, care ajuns la 2.000 conturi curente în S1 2019.
BCR a continuat programul acceleratorului de business BCR-InnovX, prin organizarea primei ediții BCR-InnovX Tech Conference, dedicată start-up-urilor și investitorilor, și prin inițierea celui de-al doilea grup de 10 start-up-uri, cu o cifră de afaceri sau o valoare a finanțării atrase de până la 100.000 EUR.
BCR este singura bancă ce oferă educație financiară și finanțare personalizată pentru ONG-uri și afaceri sociale, având o valoare finanțată aprobată de 1 milion EUR în S1 2019.
În primul semestru al anului 2019, BCR a accelerat procesele de digitalizare și simplificare operațiuni. Platforma inteligentă de banking George a ajuns la 600.000 de utilizatori în S1 2019, atât pentru persoane fizice, cât și pentru microîntreprinderi. George a fost în mod continuu îmbunătățit cu noi funcționalități, inclusiv George Pay, soluție de plată pentru smartphone-uri și magazinul George. În S1 2019, peste 35.000 de plug-in-uri și produse au fost activate de către clienți în cadrul magazinului George.
BCR a înregistrat o creștere semnificativă a numărului de tranzacții contactless, ajungând la un nivel de 74%, față de 64% în decembrie 2018.
BCR a lansat cu succes Casa Mea, prima soluție digitală pentru credite ipotecare, care asistă clientul pe durata întregului proces de acordare a creditului – asigurând o administrare mai simplă și mai convenabilă a documentelor și a interacțiunii cu banca, cu notarul public și cu evaluatorul.