Potrivit ultimului rapot trimestrial pentru Europa Centrală și de Est (ECE) al UniCredit Research, „Un an de alegeri cruciale”, prezentat la Forumul ECE, unde au participat Teodora Petkova, Global Head pentru Europa Centrală și de Est și Dan Bucșa, Economist Șef pentru Europa Centrală și de Est, consumul privat va duce probabil la redresarea creșterii economice în Europa Centrală și de Est, ajutat de creșterea mai rapidă a salariilor reale, creșterea împrumuturilor pe fondul ratelor dobânzilor mai scăzute și a unui efect pozitiv de bogăție venit din prețul locuințelor. Investițiile productive și exporturile sunt de așteptat să contribuie la creșterea economică cel mai devreme în semestrul al doilea din 2024.
Economiștii UniCredit estimează deficite bugetare sub 3% din PIB în 2024-2025 doar în Bosnia-Herțegovina, Bulgaria, Croația, Cehia și Serbia, deși politica fiscală nu va contribui la creșterea economică în majoritatea țărilor ECE. Ei cred că ajustarea fiscală va fi încetinită de un program electoral încărcat.
„Ne așteptăm ca partidele pro-UE să câștige majoritatea locurilor UE-ECE în Parlamentul European, Polonia conducând un grup pro UE care va susține o integrare economică și politică mai profundă în Europa”, spun economiștii în CEE Quarterly. Ei adaugă că alegerile din 2024-2025 vor fi ultimele înainte ca politicienii ECE să fie forțați să abordeze provocările demografice și economice.
Printre principalele decizii care urmează să fie luate în ECE, se numără: 1. Adoptarea euro de către Bulgaria, cel mai probabil în 2025; 2. negocieri mai rapide de extindere între UE, Balcanii de Vest, Moldova și Ucraina; 3. Polonia și România întărindu-și importanța geopolitică; și 4. mai mult sprijin pentru Ucraina. Economiștii identifică și principalele riscuri potențiale, într-o nouă eră marcată de înclinare populistă din partea partidelor principale: scăderea ratingurilor, cererea externă slabă care ar putea duce la recesiune, printre altele.
În acest scenariu macroeconomic și geopolitic, Europa Centrală și Europa de Est continuă să fie motoare de creștere și pentru grupul UniCredit. „Regiunea își menține importanța strategică pentru UniCredit, iar planul nostru este să continuăm să creștem într-un ritm accelerat, valorificând echipele locale puternice și cunoștințele și expertiza noastră globală”, a comentat Teodora Petkova, Global Head pentru Europa Centrală și Europa de Est al UniCredit, în timpul Forumului CEE. Europa Centrală și Europa de Est contribuie cu 33% din totalul creditelor UniCredit, 31% din totalul depozitelor și 30% din veniturile nete ale grupului, dacă luăm în considerare rezultatele financiare înregistrate la 30 septembrie 2023.
„Punând clienții în centrul activității noastre, le oferim o amprentă geografică de neegalat prin intermediul a 10 bănci de top, dintre care în Austria, Bosnia și Herțegovina și Croația suntem numărul unu pe piață și numărul trei în Bulgaria”, a spus Petkova. Acest lucru face ca UniCredit să fie al doilea grup ca mărime din ECE în ceea ce privește activele, în valoare de 236 de miliarde de euro la T3 2023 (include și Alpha Bank România).
Petkova vede o tendință ascendentă puternică în adoptarea digitală, pe care UniCredit o facilitează prin investiții continue în tehnologia informației. Ea a prezentat date, conform cărora aproximativ 60% dintre clienții din regiune sunt deja utilizatori activi de telefonie mobilă (începând cu T3 2023), în creștere față de 53% în 2022. Vânzarea pe canale digitale în Europa Centrală aproape s-a dublat anual.
De asemenea, în ceea ce privește Plățile Internaționale, UniCredit procesează peste 20% din tranzacțiile provenite din zona Europa Centrală și Europa de Est cu o tendință de creștere constantă. Peste 95% din totalul plăților sunt inițiate prin canale digitale.
UniCredit este banca indiscutabilă preferată de companiile internaționale. „Doi din trei clienți internaționali de top sunt clienții noștri”, a spus Tedora Petkova și a subliniat că avantajul competitiv al UniCredit în deservirea clienților corporativi este legat de acoperirea pan-europeană a grupului. „Cele mai bune companii din categoria managementului activelor, asigurărilor, plăților, finanțării comerțului și managementului riscului clienților se conectează perfect prin canalele noastre de distribuție integrate, permițându-ne să livrăm tuturor clienților noștri servicii și produse la un nivel pe care nimeni altcineva nu îl poate.”, a adăugat Petkova. Ea a reamintit că oportunitățile de investiții personalizate prin fondul onemarkets sunt acum disponibile clienților băncii din Republica Cehă, Slovacia, Ungaria și Bulgaria, urmând ca România să urmeze în curând.
„Alături de digitalizare, angajamentul pentru principiile ESG este un alt factor cheie pentru noi”, a spus Petkova. Cu împrumuturi ecologice de 2,3 miliarde de euro și împrumuturi sociale de 1,1 miliarde de euro la T3 2023 în Europa Centrală și de Est, UniCredit conduce și sprijină tranziția ecologică și socială a clienților săi. Parteneriatele pan-europene ale Fundației UniCredit cu Junior Achievement și Teach for all, care se extind și în țările ECE, sprijină promovarea educației copiilor și tinerilor în diferite țări. În primele nouă luni ale anului 2023 există aproximativ 45,4 mii de beneficiari ai educației financiare în ECE, oferite prin parteneriate globale și locale, dar și cu ajutorul voluntarilor din băncile noastre.