Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar devine din ce în ce mai mult o variantă plauzibilă pentru consumatorii de servicii și produse bancare, dornici să-și rezolve nemulțumirile pe care le au în relația cu finanțatorii. Motivele sunt lesne de înțeles și au strânsă legătură cu faptul că soluționarea alternativă a litigiilor nu presupune niciun cost pentru consumator, iar procedura se limitează la maximum 90 de zile, perioadă mult inferioară unui proces de instanță.
În aproape 9 luni de când Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar funcționează efectiv, numărul cererilor conforme a ajuns la 200. Dintre acestea, 40 de solicitări sunt în faza de filtru, și alte 40 sunt deja dosare în diverse stadii de soluționare. Până acum, 27 de dosare au fost finalizate și alte 3 hotărâri sunt în redactare, cu 10 mai multe decât acum o lună, se arată într-un comunicat de presă remis de instituție.
Într-un litigiu soluționat în luna noiembrie, în urma negocierilor, banca i-a convertit unui consumator creditul din CHF în LEI la data semnării actului adițional și i-a redus aproximativ 15.000 CHF din sold. Rezultatul, în funcție de particularitățile concrete ale cazului, a fost reducerea ratei lunare la aproape o treime, de la 1.300 de lei cât plătea până acum, la 480 de lei, lunar, până la rambursarea integrală a împrumutului. De asemenea, a fost introdusă în contractul de credit o clauză conform căreia, dacă apar noi dispoziții legale privitoare la conversia creditelor acordate în CHF acestea se vor aplica contractului.
În alt caz, s-a semnat o tranzacție prin care banca a renunțat la executarea silită (ce avea ca obiect recuperarea creanței ce a rezultat din contractul de credit) și la orice pretenție ar avea împotriva consumatoarei. În total, a fost vorba de aproximativ 4.500 EUR.
”Consumatorii încep să aibă încredere tot mai mare în CSALB. Cei care s-au adresat Centrului consideră că este singura modalitate de a dialoga cu băncile sau IFN-urile și de a rezolva litigiul fără să ajungă în instanță. Cele mai importante avantaje sunt timpul scurt de soluționare a diferendelor, maxim 90 de zile, precum și faptul că procedurile derulate prin CSALB sunt gratuite pentru consumatori”, menționează reprezentanții Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar.
Cât privește cererile clasate, acestea au urcat la 120. 20% dintre ele sunt clasate din cauză că unii consumatori, după ce depun cererea de soluționare amiabilă, nu mai transmit către CSALB și celelalte documente necesare soluționării, în termenul de 90 de zile. Deși băncile și IFN-urile încep să aibă încredere tot mai mare în soluționarea amiabilă, încă există o anumită reticență din partea lor. 80% dintre cereri sunt clasate ca urmare a refuzului comercianților de soluționare prin procedurile SAL, pentru următoarele motive:
– Există deja un proces de soluționare a cererii depuse de client la bancă, conform procedurilor interne ale băncii respective;
– Există sentințe definitive pronunțate de instanțele de judecată, pe aceleași solicitări pe care consumatorul le-a prezentat CSALB;
– Creanța nu mai aparține băncii;
– Banca are deja un litigiu în instanță cu respectivul client;
– Banca a făcut mai multe oferte, dar toate au fost refuzate de consumator (anterior sesizării de către consumator a CSALB).
În acest sens, CSALB întâmpină următoarele dificultăți:
– Reticența comercianților de a participa la procedurile SAL;
– Consumatorii nu înțeleg că soluționarea e condiționată de acceptul comerciantului, indiferent de procedură (participarea ambelor părți la procedură fiind voluntară, iar nu obligatorie);
– Gradul (încă) redus de conștientizare a misiunii CSALB;
– Nerespectarea termenelor care conduce la întârzieri în soluționarea dosarelor/clasarea cererilor;
– Reticența consumatorilor față de posibilitatea de soluționare a cererilor lor în cadrul CSALB.
Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar este o entitate juridică autonomă, neguvernamentală, apolitică, fără scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridică, înființată în baza Ordonanței Guvernului nr. 38/2015 privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți, ce transpune la nivel național Directiva 2013/11/UE privind soluționarea alternativă a litigiilor în materie de consum și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 și a Directivei 2009/22/CE.