Florin Dănescu, Președintele Executiv al Asociației Române a Băncilor, consideră că este important ca orice transpunere a unor norme europene în legilația românească să nu piardă din vedere specificul economiei locale. În opinia sa, pentru a putea vorbi despre procesul de digitalizare în bankingul autohton și despre implicațiile pe care le va avea Directiva PSD2 privind serviciile de plată asupra activității băncilor începând cu anul viitor este importantă soluționarea unor probleme ce țin de nivelul de bancarizare și de comportamentul consumatorilor de servicii financiare din România.
”Dacă vrei digitalizare, însă nu reușești să ai un cont bancar pentru fiecare cetățean al țării noastre (n. r. – România are cel mai redus grad de bancarizare din Europa), înseamnă că trebuie să alegem o altă strategie, care să conțină educația financiară în mijlocul său. Cum putem face digitalizare când pasul esențial, respectiv includerea în intermedierea financiară, nu poate fi îndeplinit? Să nu uităm că digitalizarea înseamnă să faci tranzacții de la distanță prin intermediul unui cont bancar. Ori, dacă în România 60% din populația țării nu are cont, nu trebuie oare să începem de aici, adică să rezolvăm înainte de toate această problemă?”, a menționat Florin Dănescu, în cadrul celei de-a doua ediții a Conferinței ”Banking Innovation Lab.”, organizată de publicația online www.bankingnews.ro.
Oficialul ARB a oferit ca exemplu situația pe care o vedem în fiecare sezon estival la trecerea podului de la Fetești, acolo unde se formează cozi foarte mari pentru plata taxei de pod. ”Spre exemplu, la Fetești, acolo unde trebuie să plătim taxa de pod, vedem întotdeauna o coadă enormă la casa cu numărul 5, unde se plătește cu numerar. Dacă am închide acea casă, dând astfel curs abordării europeane cu privire la digitalizare, am rezolva problema sau, de fapt, am bloca intrarea pe autostradă?”, a subliniat bancherul.
În opinia sa, atunci când abordezi un subiect din perspectivă teoretică, indiferent cât de frumos și principial sună, trebuie să faci o analiză de impact reală asupra mediului propriu. ”Trebuie să vezi cum pui în practică o directivă astfel încât să nu creezi și mai multă debusolare în sistem, să adaptezi lucrurile fiecărei societăți”, a declarat Florin Dănescu, evidențiind importanța educației financiare în acest proces.
”De accea, noi, la Asociația Română a Băncilor, ne concentrăm pe educația financiară, tocmai în ideea ca toată lumea să treacă pe la primele patru case la Fetești. Sunt convins că aproape toți oamenii consideră noile tehnologii extrem de competente, însă au o problemă atunci când vine vorba să aibă încredere în ele. Aici intervine rolul educației financiare, pentru a crește încrederea, pentru ca oamenii să poată depăși această barieră a încrederii”, a punctat Președintele Executiv al ARB.
Pe de altă parte, Florin Dănescu a vorbit și despre o posibilă contradicție între prevederile unor directive europene. ”Subiectul PSD2 devine foarte important dacă ne referim în primul rând la siguranța datelor clienților, aspecte care nu sunt abordate specific în cadrul Directivei PSD2. Mai există și alte directive, cum ar fi cea care se referă la prelucrarea datelor cu caracter personal, care de multe ori pot intra în coliziune cu prevederile PSD2. De aceea, în cadrul Federației Europene a Băncilor, ne confruntăm cu o dilemă, respectiv dacă putem asezona concurențialitatea prevederilor din cadrul Directivei PSD2 cu cele din cadrul Directivei privind prelucrarea datelor cu caracter personal. De fapt, aceasta este principala problemă care duce la efortul susținut, tehnic și profesional, al băncilor la nivel european în a crea o soluție care să nu aducă riscuri noi din perspectiva siguranței datelor. Trebuie să vedem cum putem armoniza cele două directive astfel încât să nu apară noi riscuri și percepții negative în momentul în care s-ar întâmpla accidente.”, a atras atenția oficialul Asociației Române a Băncilor.
De asemenea, bancherul a adus în discuție și ideea că Directiva PSD2 deschide piața plăților din perspectivă concurențială și pentru alți jucători nebancari. ”Se folosește rar cuvântul concurență atunci în când vine vorba despre PSD2, dar de fapt face parte din fundamentarea subiectului. Directiva urmărește creșterea competiției în domeniul plăților cu scopul de a oferi servicii cât mai rapide și cât mai ieftine pentru consumatorii europeni. Suntem preocupați, nu numai în cadrul Asociației Române a Băncilor, dar și în cadrul celorlalte reprezentări bancare din Europa, în a reuși ca această concurență între fintech-uri și bănci sau această conclucrare să cuprindă și partea pasiv și partea de activ. Din perspectiva PSD2 apar și riscuri, se deschid piețele pentru alți jucători și întrebarea este dacă putem miza pe capacitatea altor tipuri de companii sau a altor tipuri de industrii în a aduce aceleași produse și servicii, având aceleași obligații, responsabilități și cunoștințe în administrarea riscurilor ca ale băncilor. Cred că este extrem de important să acești noi jucători să nu aducă riscuri noi în piață. Mai mult, este importantă sublinierea perspectivei concurențialității, pentru că dacă pe un teren pot juca și cei care au anumite obligații și cei care nu au aceleași obligații intervine o problemă de concurențialitate. Conlucrarea între fintech-uri și bănci va soluționa această problemă”, a mai spus Florin Dănescu.
Președintele Executiv al Asociației Române a Băncilor a concluzionat că problematica din jurul Directivei PSD2 forțează băncile să se dezvolte mult mai repede pe linia digitalizării decât ar fi făcut-o ele natural, acesta fiind un lucru pozitiv.
”Băncile au resurse mari pe linia inovației, însă există numeroase bariere din perspectiva legislativă sau din perspectiva percepțiilor sau din perspectiva unor norme foarte complicate sau din perspectiva diferențierii extrem de importante dintre banking și celelalte industrii. Nu trebuie să pierdem din vedere faptul că băncile vând un produs și încasează contravaloarea lui mai târziu. Tocmai de aceea este nevoie de cumpătare și echilibru atunci când se vorbește despre industria bancară pentru că în activitatea de zi cu zi, reputația și imaginea contează infinit mai mult decât în orice altă industrie și pot produce efecte comerciale rapide și directe mai mult decât în orice altă industrie”, a conchis Florin Dănescu.
Conferința ”Banking Innovation Lab.” este un proiect dezvoltat de publicația online www.bankingnews.ro cu susținerea Asociației Române a Băncilor şi Asociaţiei de Plăţi Electronice din România, în calitate de Parteneri Instituţionali, Banca Transilvania și BCR – Parteneri Principali, Garanti Bank, Alpha Bank și Idea::Bank – Parteneri, cărora le mulțumim, pe această cale, pentru implicare.