George Anghel, Directorul Executiv al Asociației de Plăți Electronice din România, este de părere că Directiva PSD2 privind serviciile de plată urmărește crearea punților de legătură care să faciliteze libertatea de mișcare a clienților. În opinia sa, această reglementare privită alături de alte directive europene facilitează trecerea de la bankingul tradițional la bankingul digital.
“PSD2 vine exact în această zonă în care construcția spațiului digital trebuie să reflecte în totalitatea construcția spațiului fizic. Inovația pe care ne-o dorim cu toții nu poate veni însă cu PSD2, dar fără Directiva privind prelucrarea datelor cu caracter personal. Ele trebuie privite în context și sunt menite să paveze drumul trecerii de la bankingul tradițional la bankingul digital”, a precizat George Anghel, în cadrul celei de-a doua ediții a Conferinței “Banking Innovation Lab.”, organizată de publicația online www.bankingnews.ro.
Oficialul APERO a subliniat că Directiva PSD2, care va intra în vigoare la începutul anului viitor, trebuie gândită ca un instrument în abordarea generală privind digitalizarea. “Această directivă apare în acest ecosistem din dorința de a pune semnul de egalitate între ceea ce întâmplă în teren în mod real și ceea ce se va întâmpla în mediul digital. Practic, se creează un spațiu unic unde fiecare client poate vedea toate informațiile sale din conturile deținute la diverse bănci. Un om care apelează la o astfel de entitate poate să vadă toate informațiile din conturile pe care le are deschise la toate băncile într-o singură platformă sau poate avea libertatea să mandateze, dacă dorește, pe oricine altcineva să facă plăți în numele lui. Astfel, se naște posibilitatea ca, spre exemplu, retaileri sau hoteluri să facă plăți în numele nostru prin prisma faptului că am fost identificați. Știu că am ajuns în locul respectiv și nu mai este nevoie să aștept la rând să plătesc, să folosesc cardul, ci toate lucrurile să se întâmple în mod natural”, a menționat George Anghel.
Pe de altă parte, Directorul Executiv al Asociației de Plăți Electronice din România a atras atenția asupra faptului că în momentul de față există câteva neclarități legate de cum va fi transpunerea directivei, de standardele tehnice, cum se va întâmpla totul propriu-zis.
“Știm cu siguranță că vom avea nevoie de legislație secundară. Sunt multe lucruri de analizat, pentru că aceste entități trebuie să opereze într-un spațiu sigur și transparent. Platformele care vor interoga băncile trebuie să aibă o identitate și trebuie să aibă niște proceduri de securitate”, a punctat specialistul în digitalizare.
Domnia sa a mai declarat că situația actuală ne arată că suntem într-un moment în care reglementarea ne împinge de la spate, însă reglementarea nu prea știe unde să ne ducă. “Directiva ne-a scos din zona de confort și ne-a mișcat din loc. Descoperim cu toții împreună – specialiști, autorități – ce avem de făcut”, a evidențiat oficialul APERO.
George Anghel a vorbit însă și despre modul anevoios în care se mișcă lucrurile, principala cauza fiind relația cu autoritățile. “Din păcate operăm într-un spațiu în care cheltuim foarte multe resurse în interacțiunea cu autoritățile. Enorm. Este imposibil de acceptat ca norme de legi sau legi să dureze atât de mult în condițiile în care lumea se mișcă cu o viteză extraordinară. Noi, ca și țară, și o spun cu toată responsabilitatea, pierdem influență în spațiul digital și să nu ne mirăm dacă clienți din România vor apela, în ideea acestei piețe unice care se crea, la servicii financiare din alte țări, din cauza faptul că noi nu suntem capabili în România și nu avem sprijinul necesar pentru clarificarea lucrurilor în ceea ce privește semnătura electronică și alte problematici ce țin de procesul de digitalizare. Sperăm să vedem în perioada imediat următoare o schimbare în abordare”, a susținut specialistul.
George Anghel a făcut și o scurtă caracterizare a relației românilor cu digitalizare. “Dacă discutăm despre bankingul digital, lucrurile stau cam așa: ni-l dorim dar nu prea știm cum să-l facem. Din perspectiva clientului și a nivelului de educație digitală, oamenii flirtează mult cu digitalizarea, dar când sunt puși efectiv în situația de a interacționa digital încep să manifeste neîncredere. Dacă așteptăm ca această neîncredere să fie depășită făcând ei ceva, va dura probabil vreo 30 de ani. Tocmai de aceea, aici intervine responsabilitatea industriei bancare și a educației financiare”, a menționat directorul APERO.
Conferința ”Banking Innovation Lab.” este un proiect dezvoltat de publicația online www.bankingnews.ro cu susținerea Asociației Române a Băncilor şi Asociaţiei de Plăţi Electronice din România, în calitate de Parteneri Instituţionali, Banca Transilvania și BCR – Parteneri Principali, Garanti Bank, Alpha Bank și Idea::Bank – Parteneri, cărora le mulțumim, pe această cale, pentru implicare.