România se situează în partea de jos a clasamentului în UE în ce privește educația financiară. Acest aspect, coroborat cu gradul mare de îndatorare în special în cazul persoanelor cu venituri mici, conduc către tendințe exagerate de reglementare în favoarea consumatorului, a spus astăzi Florin Georgescu, prim viceguvernator BNR, în cadrul evenimentului „Noi tendințe în reglementare cu focus pe protecția consumatorului”, organizat de Asociația Română a Băncilor împreună cu Institutul Bancar Român (IBR), la sediul IBR.
Lipsa de educație financiară a debitorilor ar trebui suplinită de acțiuni ale creditorilor, care trebuie să evalueze corect riscul debitorilor la acordarea de credite, a mai declarat acesta.
„În România sunt promovate alert inițiative legislative care au în vedere creșterea protecției consumatorului de servicii financiare. Impactul unora dintre inițiative este evaluat ca generând riscuri mjore. În context, către BNR vine des întrebarea: deși are atribuții de monitorizare a sistemului bancar, de ce nu se implică în modul în care băncile relaționează cu consumatorul”, a declarat prim-viceguvernatorul BNR.
„BNR urmărește gestionarea sumelor atrase de la clienți, pe baza cărora băncile acordă credite, astfel ca băncile să poată ulterior onora obligațiile către deponenți. În ceea ce privește competențele de protecție a consumatorilor, acestea sunt clar stabilite de lege, și revin ANPC. Ca urmare, implicarea BNR în relația clienților cu băncile este lipsită de suport de reglementare”, a explicat acesta.
În opinia sa, toate măsurile de reglementare care vizează sistemul bancar trebuie să se realizeze echilibrat și să vizeze strict produsele ce ar putea avea un efect negativ asupra situației financiare a consumatorului.