Premierul Ludovic Orban a anunțat la începutul ședinței de Guvern că, la finalul moratoriului prevăzut în OUG 37/2020 (n.r. – 15 iunie 2020), existau aproape 200.000 de beneficiari ai măsurii adoptate de amânare a ratelor la bănci, generată de criza pandemiei de coronavirus. ”Acești 200.000 de beneficiari sunt doar cei care au beneficiat de ordonanța de urgență emisă de guvern. Pentru că, înainte de adoptarea actului normativ, mai multe bănci au luat decizia de amânare a plăților înainte de intrarea în vigoare a actului normativ. În realitate, numărul beneficiarilor, persoane fizice și persoane juridice, care au fost subiectul acestei măsuri de amânare a ratelor la credit a fost mult mai mare, iar suma totală a ratelor pe care trebuiau să le plătească este cifrată la 4,6 miliarde de lei”, a precizat primul ministru.
Potrivit datelor oficiale ale Asociației Române a Băncilor, disponibile mijlocul lunii mai 2020, băncile din România soluționaseră peste 83% din cele aproximativ 317.000 de solicitări depuse de clienții persoane fizice și juridice pentru suspendarea obligațiilor de plată lunare din contractele de credit. Astfel, la data respectivă, erau soluționate aproximativ 265.000 de solicitări, din care jumătate în baza Ordonanței de Urgență 37/2020. Restul solicitărilor se află în curs de procesare. Solicitările clienților au avut la bază atât cadrul legal creat de prevederile OUG 37/2020 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituțiile de credit debitorilor care au fost afectați direct sau indirect de efectele pandemiei, cât și măsurilede sprijin adoptate proactiv de bănci începând cu luna martie.
”Până în prezent, aproximativ 303.000 clienți persoane fizice și până în 14.000 de companii au depus solicitări de suspendare a plății ratelor, ceea ce reprezintă sub 20% dintre creditele acordate persoanelor fizice și sub 14% din totalul creditelor accesate de persoanele juridice”, preciza Asociația Română a Băncilor.
“Sistemul bancar din România a înțeles, încă de la apariția primelor semne de dificultate financiară a clienților săi, importanța asigurării unui sprijin temporar și real pentru aceștia. Comunitatea bancară este deschisă și caută în permanență soluții pentru a fi alături de clienții afectați în mod real de efectele negative generate de pandemie. Facem apel la responsabilitatea și solidaritatea decidenților pentru a permite acordarea acestui sprijin exclusiv către categoriile de clienți, persoane fizice și juridice, afectate direct sau indirect de această situație de criză. Altfel, crearea unei presiuni suplimentare artificiale asupra sistemului bancar riscă să aibă un efect negativ asupra economiei României și a românilor, generând totodată un risc suplimentar pentru stabilitatea sectorului bancar, parte a Infrastructurii Critice Naționale. Este indicată utilizarea optimă a resurselor economice ale sistemului bancar, astfel încât să putem asigura tracțiunea necesară în activitatea de creditare în perioada care va urma. Astfel, românii vor putea accesa, într-un ritm susținut și la costuri rezonabile, credite pentru cumpărarea de locuințe și de bunuri de folosință îndelungată și pentru dezvoltarea companiilor care generează creșterea numărului de locuri de muncă și dezvoltarea economiei”, mai menţionau bancherii în anunțul de presă de la mijlocul lunii mai 2020.