De astazi, 3 martie 2014, toate ATM-urile bancilor sunt obligate sa afiseze comisioanele practicate si alte costuri ale operatiunilor. Bancile au avut la dispozitie patru luni sa adopte Ordinul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor. Insa, majoritatea au cerut pasuiri de la ANPC. Potrivit informatiilor din piata, doar o singura banca dintre cele 40 existente afiseaza pe ecranele bancomatelor valoarea comisioanelor pe care le percepe. La CEC Bank va trebui sa iti calculezi singur banii pe care ii ai de dat, deoarece banca anunta procentul si nu suma, asa cum au decis majoritatea bancilor.
Clientii astapta o minune: bancile nu sunt pregatite!
Ce spune seful ANPC? „Au invocat motive tehnice, ca sunt foarte multe ATM-uri”, afirma Marius Dunca, presedintele ANPC.
Ce gasesti astazi la ATM
Cele mai multe banci vor anunta doar procentele – nu suma efectiva, altele, nimic. Pe motiv ca mai au de lucru la programele informatice. Cei care vor lucra cu o banca la care ATM-ul afiseaza procentul, vor trebui sa stie exact cat insemana 0,5% din suma pe care o va retrage de la bancomat, spre exemplu.
Pierdere de timp si bani
Prevederile impuse nu fac diferenta: vom avea clienti care nu vor fi informati corect. De ce?
Daca scoatem bani de la un bancomat care nu apartine bancii la care avem cont, nu aflam comisionul nici ca procent. Aparatul va afisa doar informatia ca exista o taxa, pe care o putem afla daca citim contractul semnat cu banca noastra. Cine va face acest demers?
„Pentru cardurile de debit sau de credit emise de alti prestatori de servicii de plata decat cei carora le apartin ATM-urile, se va afisa urmatoarea avertizare: ‘Atentie! – Tranzactia dumneavoastra va fi comisionata conform conditiilor din contractul incheiat cu emitentul cardului’”.
Ce se stipula in proiect
Legea dispune ca institutiile de plata care presteaza servicii de acceptare la plata prin intermediul cardurilor de debit si al cardurilor de credit emise in Romania, la terminalele ATM aflate pe teritoriul tarii noastre, au obligatia de a informa consumatorii asupra tuturor comisioanelor, tarifelor, spezelor si oricaror altor tipuri de costuri pe care trebuie sa le suporte consumatorul in legatura cu operatiunile derulate la ATM, in ordinea efectuarii acestora.
”Pe ecranul video al terminalelor ATM vor fi inscrise toate informatiile legate de costurile fiecarei operatiuni efectuate de eliberare numerar, transfer intre conturi, plata facturi sau oricare alt serviciu solicitat in mod expres de consumator prin intermediul ATM, inainte de momentul efectuarii acestuia. Consumatorul va avea posibilitatea, daca tranzactia nu ii este oferita in mod gratuit, sa renunte la efectuarea acesteia, prin apasarea unui buton de anulare a respectivei operatiuni.
Pentru cardurile de debit sau de credit emise de prestatorii de servicii care le accepta la plata la ATM proprii, costurile operatiunilor se vor afisa in procent pentru fiecare operatiune de plata si, dupa caz, se va afisa si suma minima de plata. Pentru cardurile de debit sau de credit emise de alti prestatori de servicii de plata decat cei carora le apartin ATM-urile, se va afisa urmatoarea avertizare: Atentie! – Tranzactia dumneavoastra va fi comisionata conform conditiilor din contractul incheiat cu emitentul cardului.”, se arata in Ordinul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
Pe de alta parte, noile reglementari obliga operatorii economici prestatori de servicii financiare de plata prin intermediul cardurilor de debit si al cardurilor de credit la terminalele ATM sa informeze consumatorii in cazul blocarii/retinerii cardului de debit/credit la terminalul ATM propriu, prin semnal video de avertizare pe ecranul terminalului. Bancile trebuie sa afiseze pe ecranul bancomatului modalitatea in care consumatorul poate reintra in posesia cardului blocat/retinut, precum si pasii pe care trebuie sa ii urmeze si numarul de telefon pe care consumatorul trebuie sa il apeleze in cazul in care cardul a fost blocat/retinut, precum si intervalul orar in care consumatorul poate efectua acest apel.