Schimbarea contului bancar de la o institutie financiara la alta se pare ca nu este la fel de simpla cum ar fi de asteptat. Potrivit unui studiu de piata tip „mistery shopping” publicat astazi de Comisia Europeana, in Romania aceasta operatiune este sortita esecului. Cei 50 de clienti „sub acoperire” trimisi de Bruxelles au trimis 35 de cereri de informatii privind aceste transferuri si 15 cereri propriu-zise de schimbare a contului de la o banca la alta. Rezultatele au fost catastrofale: niciunul dintre cei 15 nu au reusit sa duca operatiunea la bun sfarsit.
Bancile din Romania sunt lipsite de transparenta iar asta au observat „misteriosi” inca de la inceput: 84% dintre cei 50 de cumparatori au spus ca au avut dificultati in a gasi informatiile necesare pe site-urile bancilor, comparativ cu o medie de 44% in UE. In plus, 78% dintre clientii sub acoperire au aratat ca nu au gasit niciun fel de informatii, comparativ cu media UE de 32%. Dintre cei care au reusit sa gaseasca totusi detalii privind aceasta operatiune, 82% au spus ca aceste informatii le-au indicat exact pasii de urmat, insa in UE, media a fost mai mare, de 84%. Pe de alta parte, 64% dintre cei care au incercat sa-si deschida un cont nou au indicat ca informariile erau clare si ca nu lasau loc la interpretari. In UE, ponderea celor multumiti de calitatea informatiilor a fost din nou superioara, de 84%.
Din pacate, raportul publicat astazi arat ca masurile nu functioneaza aproape de loc. „As fi dorit ca aceasta initiativa de auto-reglementare sa fie mult mai eficienta si ca bancile sa faca mai mult pentru consumatorii europeni pentru a facilita schimbarea operatorului bancar. Consumatorii ar trebui sa poata cauta oportunitati de pe piata, fara a se confrunta cu dificultati nejustificate sau fara a se teme de o intrerupere a platilor sau extraselor de cont. Acestia ar trebui sa-si schimbe contul bancar fel de usor cum o pot face cand schimba operatorul pentru orice alt serviciu”, a punctat John Dalli, comisarul european pentru Sanatate si Consum.
La randul sau, Comisarul european pentru Piata interna, Michel Barnier, a aratat ca rezultatele studiului publicat astazi indica de ce se schimba atat de rar operatorul bancar.„In cazul in care consumatorii nu au posibilitatea de a face acest lucru cu usurinta, ei nu se pot bucura de serviciile bancare cele mai bune si mai ieftine disponibile in alta parte. Piata unica este lipsita de spiritul de competitie care duce la inovare, la reducerea costurilor si la imbunatatirea serviciilor bancare. Pe termen lung, acest lucru se poate dovedi un obstacol in calea cresterii economice”, a conchis Michel Barnier.
Concluzii generale
Ancheta de tip „mistery shopping” a fost demarata de Comisia Europeana in decembrie 2010, pentru a monitoriza eficacitatea procedurii de auto-reglementare in cele 27 de state membre ale UE. Cumparatorii misteriosi au facut peste 900 de cereri pentru furnizarea de informatii si peste 400 de cereri de schimbare de cont.
Principalele concluzii au fost dezamagitoare la nivelul intregii Uniuni Europene, in conditiile in care studiul a constatat ca doar 19% dintre acestia au avut posibilitatea de a deschide un cont nou la o alta banca si de a transfera un standing order dupa procedura de auto-reglementare a Comitetului Industriei Bancare.
Pe de alta parte, 81% dintre clientii misteriosi avut probleme pentru a schimba operatorul bancar din cauza unor multitudini de motive:
– 71% dintre banci nu ar oferi niciun ajutor in operatiunea de transfer. Ca atare incalca procedurile descrise in principiile comune;
– 7% dintre banci au depasit perioada regulamentara de 14 zile lucratoare pentru a deschide un cont sau pentru a transfera un standing order
– 3% dintre clientii „misterioasi” a constatat ca noua banca le-a refuzat deschiderea unui cont standard.
O alta mare problema identificata in cursul anchetei „sub acoperire” a fost lipsa informatiilor. Astfel, studiul a aratat ca 86% din consumatorii care au cerut informatii de schimbare a contului fie de la o sucursala , fie online, fie prin telefon, au reusit sa le obtina de la cel putin una dintre surse, insa calitatea datelor a variat foarte mult.
Pe de alta parte 14% dintre consumatori nu au primit nici o informatie.
Studiul a indicat, de asemenea, si nivelul scazut de constientizare al personalului bancar in ceea ce priveste problematica legata de transferul de cont bancar.