Asociatia Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare (AURSF) a anuntat ca Bancpost si OTP Bank sunt gata sa ofere discounturi clietilor lor si ca in acest sens bancile in cauza pregatesc oferte de conversie a creditelor din franci in lei / euro. Oferta va cuprinde un discount aplicat la soldul creditului de circa 20% la OTP Bank si de 15% la Bancpost. Mai mult, oferta OTP va include si creditele deja externalizate. Bancile vor aduce la cunostinta clientilor aceste oferte in cursul lunii octombrie.
Iata comunicatul AURSF:
„Echipa de negociere s-a intalnit atat la data de 7 iulie, cat si la data de 27 august cu presedintele Laszlo Diosi si echipa sa, concluzia discutiilor fiind aceea ca banca va lansa o oferta pentru intregul portofoliu de credite garantate acordate in franci elvetieni, inclusiv adresata creditelor externalizate.
Oferta va presupune, din spusele oficialilor bancii, un discount la soldul creditului si o conversie la lei sau euro, cu aplicarea unei dobanzi variabile in lei, formata dintr-o marja fixa de 3,5-4% la care se va adauga ROBOR la 3 luni. Valoarea discount-ului va varia in functie de tipologia creditului, discount-ul mediu la nivelul intregului portofoliu de credite situandu-se la o valoare de aproximativ 20%. Trebuie insa retinut ca nu toti consumatorii vor beneficia de acest procent de discount, care va varia pe o plaja destul de larga, incepand de la 10-15%. La momentul discutiei cu noi, modalitatea de stabilire a discountului era exprimata pe baza unui algoritm neclar si netransparent, lucru care va duce la diferentieri destul de importante intre clienti. Astfel incat este posibil ca discountul multor consumatori sa se plaseze inspre limita minima mentionata de banca (procent care nu acopera, in majoritatea cazurilor, nici dobanda incasata abuziv de banca).
In cadrul discutiei pe marginea ofertei OTP Bank, am insistat ca oferta trebuie sa fie bazata pe criterii transparente, care sa nu genereze potenţiale discriminari si interpretari subiective. Echipa de negociere a transmis bancii ca ar preferat o varianta mai simpla, care sa se apropie cat mai mult de modul in care a fost formulata oferta de conversie de Banca Transilvania in cazul clientilor Volksbank – rambursarea tuturor sumelor percepute de la consumatori in mod abuziv, insotita de un discount cat mai important la soldul ramas al creditului.
Oferta este inca in curs de constructie, AURSF declarandu-si intreaga disponibilitate de a fi implicata pe mai departe in definitivarea acesteia, cu scopul de a proteja interesele membrilor sai si, implicit, pe cele ale celorlalti consumatori care sunt clienti ai bancii. Oferta va fi disponibila, cel mai probabil, in cursul lunii octombrie, dupa cum a precizat conducerea bancii in discutiile cu noi.
Bancpost lucreaza la o oferta de conversie in lei cu o dobanda fixa in primii 3 ani
La data de 25 august a avut loc o intalnire si cu reprezentantii BANCPOST, la solicitarea acestora din urma, pentru a ne exprima punctul de vedere cu privire la oferta pe care banca doreste sa o puna la dispozitia persoanelor cu credite in CHF. Aceasta oferta presupune, din spusele reprezentantilor bancii, o conversie la lei, cu acordarea in primii 3 ani de creditare a unei dobanzi fixe de 1,5%, urmand ca ulterior sa se aplice o dobanda prestabilita contractual compusa din ROBOR plus o marja fixa cuprinsa intre 3 si 4,6%, in functie de tipul creditului si de situatia specifica a fiecarui debitor in parte. Din informatiile prezentate, in urma acceptarii acestei oferte, in prima perioada a perioadei de creditare rata se va diminua semnificativ, insa la sfarsitul perioadei de dobanda fixa cuantumul acesteia se va majora si va varia in functie de valoarea indicelui ROBOR. Reducerea medie aplicata, la nivelul intregului portofoliu, ar urma sa fie de aproximativ 15%, conform reprezentantilor bancii. Fiind o medie, este evident ca vor exista si consumatori in cazul carora reducerea aplicata va fi mai mica de 15%. Oferta nu are insa nicio componenta de discount la sold, aspect pe care l-am semnalat reprezentantilor bancii, carora le-am transmis ca, in lipsa acestuia, oferta ar putea sa nu se bucure de un interes prea mare in randul consumatorilor. Aspectul negativ cel mai important al acestei oferte il reprezinta faptul ca, in lipsa unui discount la soldul creditului, consumatorii pastreaza un grad ridicat de vulnerabilitate in fata bancii, avand in vedere reducerea dramatica a valorii proprietatii cu care au garantat creditul”, se arata in comunicatul Asociatiei.