BCR a organizat prima conferință de presă online, la care Vlad Huțuleac (Șef Departament Credite Persoane Fizice), Delia Olteanu (Coordonator Departamentul Produse și Procese Micro-Întreprinderi), Nicoleta Deliu (Profesor la Școala de Bani) și Ionuț Stanimir (Director Marketing și Comunicare) au detaliat și explicat soluțiile pe care instituția de credit le pune la dispoziția debitorilor afectați de pandemia de coronavirus.
”După 16 martie am început să primim de la clienți cereri de ajutor în ceea ce privește amânarea ratelor la credite. Până în prezent avem circa 13.000 de persoane fizice care au solicitat amânări la plată, număr ce reprezintă aproximativ 2-3% din portofoliul total de clienți”, a menționat Vlad Huțuleac, subliniind faptul că procentul nesemnificativ se datorează creditării responsabile asumată de BCR în ultimii ani, prin acordarea de împrumuturi în lei cu dobânzi fixe.
Abordarea instituției de credit a urmărit identificarea clienților care au fost impactați de această situație economică națională, fapt pentru care pe site-ul băncii este disponibil un formular de solicitare a amânării ratelor în care sunt cuprinse mai multe întrebări. ”Avem câteva întrebări pe care le adresăm clienților pentru a analiza cum au fost afectați de criză. Măsurile noastre le vom aplica însă doar pentru clienții care nu au avut probleme financiare înainte de pandemia de coronavirus. Menționez că pentru debitorii care aveau probleme și înainte de criză avem soluții punctuale”, a explicat Șeful Departamentului Credite Persoane Fizice din cadrul BCR.
Vlad Huțuleac a precizat că banca nu se așteaptă la o creștere foarte importantă a numărului de solicitări de amânare a ratelor, ”însă totul depinde și de modul în care vor arăta normele de aplicare a OUG 37, care cuprinde soluțiile promovate de Guvern”.
Primii debitori vizați de soluțiile BCR pentru amânarea ratelor la credite sunt posesorii de carduri de credit și overdraft care nu vor plăti în următoarele 3 luni dobânda aferentă. ”Am luat această decizie pentru că am considerat că este important să lăsăm la dispoziția clienților sumele de bani pe aceste produse tranzacționare, astfel încât să-și poată achiziționa bunuri, fără să folosească numerar. Recuperarea dobânzii se va face la finalul perioadei de 3 luni de suspendare a plăților”, a spus oficialul BCR.
Pentru creditele negarantate – împrumuturi de nevoie personale acordate pe 5 ani – BCR le oferă clienților aflați în dificultate posibilitatea amânării ratelor pentru 3 luni, dobânda și principalul acumulate în acest interval urmând a fi restituite băncii eșalonat pe toată perioada rămasă până la rambusarea finanțării.
În cazul creditelor ipotecare și celor de nevoi garantate cu ipotecă, BCR aplică o perioadă de suspendare la plată a ratelor de 3 luni, principalul urmând a fi achitat prin prelungirea perioadei de rambursare cu 3 luni, în timp ce dobânda va fi eșalonată pe restul intervalului până la achitarea integrală a creditului.
Creditarea va fi în scădere în următoarele luni
Întrebat despre cum evoluția creditării după soluționarea pandemiei de coronavirus, Vlad Huțuleac spune că depinde mult de cum va reactiona economia. Acesta a precizat că se văd scăderile din martie și probabil va fi la fel și în luna aprilie.
“E prea devreme să venim cu o concluzie. În ianuarie și februarie creditarea nouă a fost la un nivel ridicat, chiar mai bun decât anul trecut. În martie vedem o scădere, care va continua și în aprilie. Depinde cel mai mult depinde de cum va evolua economia”, a mai precizat Huțuleac.
Delia Olteanu, Coordonatorul Departamentului Produse și Procese Micro-Întreprinderi din cadrul BCR, a declarat că instituția de credit și-a canalizat eforturile în situația de față pentru a asigura firmelor mici condițiile financiare necesare depășirii cu bine a crizei generate de pandemia de coronavirus.
În acest scop, BCR a asigurat prelungirea tuturor facilităților de credit recurente, cu păstrarea costurilor în cazul întregului portofoliu de debitori. Pentru clienții micro-întreprinderi afectați, banca a dispus amânarea cu până la 6 luni la plata ratelor (cu capitalizarea dobânzilor) și flux simplificat pentru schemele de suport și acordarea capitalului de lucru. Delia Olteanu a mai menționat că până în prezent BCR a primit câteva sute de solicitări venite din partea micro-companiilor care întâmpină dificultăți, ceea ce reprezintă aproximativ 3,6% din portofoliul total al instituției de credit.