Istoria BCR din perioada 2000 – 2020 poate fi simplificată la două momente cheie, pe care o să le detaliez în cele ce urmează. Înainte de orice, este de menționat însă faptul că acestea au contribuit decisiv la redefinirea BCR. Până la criza financiară din 2008, singurul aspect de menționat din viața BCR este privatizarea din 2005, când instituția de credit a fost cumpărată de austriecii de la Erste Bank. În rest, banca era obișnuită cu statutul de lider al industriei bancare din România, dominând cu autoritate piața. Nimic nu părea că ar putea să-i perturbe parcursul aproape perfect, până când țara noastră a început să resimtă efectele crizei financiare. De la acel moment, lucrurile încep să se complice.
Graficele ”Evoluția activelor și a cotei de piață în perioada 2000 – 2020” și ”Evoluția profitului în perioada 2007 – 2020” (vezi mai jos!) surprind vizual foarte bine declinul accentuat pe care BCR l-a resimțit în intervalul 2011 – 2015, care a însemnat în cifre o contracție a volumului activelor de 12 miliarde de lei și o diminuare a cotei de piață de peste 4 puncte procentuale de la 20,1% în 2011 până la 15,8% în 2015.
Bilanțul acestei perioade este primul moment cheie din povestea BCR pentru că acesta a contat foarte mult câțiva ani mai târziu în duelul cu Banca Transilvania, care a reușit la finalul lui 2018 să-și adjudece fotoliul de lider din sistemul bancar românesc. Declinul BCR din intervalul 2011 – 2015 este cu atât mai important cu cât, în aceeași perioadă, instituția de credit de Cluj acumula o bucată zdravănă din piața locală, urcând de la 7,3% în 2011 la 12,6% în 2015. În esență, putem spune faptul că BCR nu a pierdut duelul cu Banca Transilvania în 2018, ci în perioada 2011 – 2015. Zarurile fuseseră aruncate deja!
2015, în ansamblu, a fost fără îndoială cel de-al doilea moment cheie din istoria BCR. Practic, istoria BCR s-a scris cu o nouă abordare, cu o nouă echipă managerială și cu o nouă energie. Sergiu Manea și Dana Dima (președintele și vicepreședintele băncii) au pus în 2015 bazele unei strategii complet diferite, construind o instituție de credit complet nouă.
Principalele decizii au avut în vedere oferta de restructurare a portofoliului de credite și simplificarea accesului populației la produsele bancare de bază (cont curent gratuit şi comisioane zero pentru carduri la ATM-uri). Rezultatele au început să se vadă încet-încet.
Conceptual, BCR se raporta la o nouă filosofie de business, care spune că dezvoltarea unei bănci nu este posibilă fără asigurarea unei relații sănătoase și de lungă durată cu proprii clienți. Dana Dima a sintetizat cel mai bine rezultatele care se vedeau după aplicarea noilor măsuri, într-un interviu acordat în urmă de 4 ani publicației BankingNews: ”A fost pentru prima oară după mult timp când foarte mulți clienți ne-au menționat că au regăsit în BCR un partener pe care îl credeau pierdut la un moment dat”.
La trei ani distanță față de momentul 2015, BCR a surprins din nou prin lansarea platformei ”George”, descrisă de oficialii instituției de credit ca fiind ”primul banking inteligent”. Nu numai George s-a dovedit a fi inteligent, ci întreaga mișcare, care a capacitat pur și simplu banca, proiectându-i un viitor promițător, cu totul neașteptat.
”Pe scurt, ceea ce pot spune despre viitorul băncii pe care o reprezint este că George nu va fi numai vioara întâi la BCR, ci va reprezenta întreaga orchestră”, mi-a dezvăluit Dana Dima, de curând, într-o discuție despre ceea ce urmează pentru instituția de credit. Senzația mea personală este că George este pur și simplu o nouă bancă, care înglobează puțin câte puțin tot BCR-ul! Anul pandemiei a arătat că instituția de credit este pregătită să depășească orice provocare și că digitalizarea i-a deschis un nou orizont.
De asemenea, în 2020, într-un an marcat profund de criza sanitară, BCR a reușit să recâștige prima poziție în topul băncilor în funcție de dimensiunea portofoliilor de credite. Împrumuturile acordate clienților au crescut cu 7,4%, până la 43.002,5 milioane de lei la 31 decembrie 2020, de la 40.049 milioane de lei la 31 decembrie 2019, susținute de creșteri atât în creditarea retail (+6,9% față de decembrie 2019), cât și în cea corporate (+7,8% față de decembrie 2019). BCR a redevenit astfel cel mai mare creditor din România, reușind să devanseze Banca Transilvania care deține un sold al împrumuturilor de peste 42 miliarde lei.