În 20117, BCR a realizat un profit net de 668,1 milioane lei, iar capitalizarea bancii rămâne puternică: rata de adecvare a capitalului s-a poziționat în decembrie 2017 (BCR Banca) la 21,3%, în timp ce capitalul de Rang 1 + 2 (Grup BCR) s-a situat foarte solid la 7,2 miliarde lei în decembrie 2017, potrivit unui comunicat de presă.
BCR a acordat clienţilor retail şi corporate 8,1 miliarde lei credite noi. Peste 10.000 de familii din România au ales să-și achiziționeze o casă prin intermediul BCR în 2017, iar operațiunile electronice și digitale au consemnat creșteri consistente.
Rata creditelor neperfomante a scăzut la 8,1% față de 11,8% în decembrie 2016, iar gradul de acoperire a creditelor neperformante cu provizioane s-a ridicat la 92,7% în decembrie 2017. BCR a înregistrat anul trecut o creștere semnificativă, de 16,8%, a finanțărilor pentru IMM, potriivt băncii.
“Pentru a măsura performanța noastră în 2017, privesc mai întâi de toate la impactul pe care l-am generat în construcția de bunăstare și la modul în care am reușit să fim o bancă responsabilă. Îmi doresc să fi făcut mai mult și cred că putem face mult mai mult învățând de la clienții noștri despre ceea ce contează cu adevărat pentru ei.
Acestea fiind spuse, sunt recunoscător clienților și angajaților noștri pentru că au făcut posibile rezultatele noastre bune din anul 2017: creștere semnificativă a afacerilor noi și de calitate, expansiune a bilanțului BCR în sectoare cu impact ridicat social și economic, rezultate concrete ale programului nostru de educație financiară.
Economia a avut o dezvoltare remarcabilă în 2017, iar aceasta a fost susținută nu doar de revenirea viguroasă a consumului, dar și de producția industrială, agricultură și servicii, sectoare unde BCR a crescut finanțările către companii mici și mijlocii, mult peste media pieței. BCR a susținut și va susține programul StartUP Nation, fiind convinși că este important pentru România, pentru crearea mediului și culturii antreprenoriale în țara noastră.
În 2018 ne așteptăm ca economia să aibă în continuare o rată de creștere solidă – în jur de 5%, ca veniturile să crească moderat, iar șomajul să rămână redus, însă vedem, în același timp, și riscuri pe piețele financiare. De aceea, vom oferi clienților noștri servicii financiare pe termen lung și protecția bugetelor personale. Astfel, vom continua pe drumul început de a prioritiza creditarea în moneda națională, cu dobânzi fixe și opțiuni atractive de asigurare.
Nu în ultimul rând, BCR va continua să investească în servicii și procese moderne facilitate digital, pentru a oferi clienților accesibilitate și conveniență. Inovația tehnologică și noile capabilități schimbă modul în care serviciul bancar trebuie să ajungă la clienții săi și la publicul larg, de aceea sunt încântat să remarc faptul că BCR și-a crescut semnificativ numărul de clienți activi digital.
Întregul sector bancar se va remarca printr-o bună competiție și consolidare. În acest context, rămâne deosebit de important ca funcționarea întregului sistem să fie guvernată de regulile pieței și competiției libere, la fel cum este important ca sistemul bancar să își înțeleagă responsabilitatea față de sănătatea financiară a României.
BCR este determinată să se angajeze într-un dialog substanțial și constructiv pentru a construi capacitatea și încrederea întregii țări de a capitaliza oportunitățile sale majore de dezvoltare: infrastructură, educație, tehnologie, calitatea locuirii și a sistemului de sănătate”, a declarat Sergiu Manea, CEO BCR.
Repere comerciale şi financiare în anul 2017
Banca Comercială Română (BCR) a înregistrat în anul 2017 un rezultat operațional de 1.343,7 milioane LEI (294,1 milioane EUR) cu 3,5% mai mare decât în anul precedent, 1.297,7 milioane LEI (289,0 milioane EUR), datorită veniturilor operaționale mai mari și a eficientizării cheltuielilor. Banca a obținut astfel un profit net de 668,1 milioane LEI (146,2 milioane EUR), susţinut de dezvoltarea afacerii şi de îmbunătăţirea continuă a calităţii portofoliului de credite de consum.
În 2017 BCR a acordat clienţilor retail şi corporate credite noi în valoare totala de 8,1 miliarde LEI. Aceasta a condus la un avans al soldului creditelor nete acordate clienților de 3,7% an pe an.
În activitatea bancară de retail, BCR a acordat credite noi în valoare totală de 5,5 miliarde LEI, înregistrându-se vânzari solide de credite de consum şi garantate – în special datorită creditului de nevoi personale cu rate fixe „Divers”, ale cărui vânzări au consemnat o creștere de 7% an pe an. Conform sondajelor noastre, cele mai multe dintre creditele de nevoi personale s-au îndreptat către renovarea locuințelor (56%), achiziția unei mașini (14%) și cumpărare de mobilă (10%) – detalii complete în infograficul atașat.
Semnificativ este faptul că, anul trecut, peste 10.000 de familii din România au ales să-și achiziționeze o casă prin intermediul BCR, alegând fie programul „Prima Casă”, fie creditul ipotecar standard BCR “Casa Mea”, ultimul înregistrând în trimestrul al patrulea o creștere a vânzărilor de peste 77%, în raport cu aceeași perioadă a anului trecut.
Per total, aceste evoluții au condus la o creștere a portofoliului de credite nete retail al băncii de 5,1% an pe an.
BCR a marcat, de asemenea, în 2017 o serie de creșteri susbtanțiale în operațiunile electronice și digitale – 78% mai mulți clienți de Mobile Banking și 32% mai mulți clienți de internet Banking.
Pe segmentul de finanţări corporate, BCR a acordat credite noi in valoare totala de 2,6 miliarde LEI (volume in bilanț). Se remarcă aici o creștere semnificativă, de 16,8%, a finanțărilor pentru întreprinderilor mici și mijlocii (IMM), ca urmare a strategiei proactive de susținere a antreprenorilor locali. În cadrul finanțărilor de tip corporate, BCR se implică în câteva sectoare-cheie pentru economia românească, precum industria auto, agricultură, energie și logistică. Co-finanţarea proiectelor care beneficiază de fonduri europene a crescut în ultimul an, BCR deţinând o cotă de piaţă semnificativă şi un portofoliu de peste 8,0 miliarde LEI co-finanţări acordate.
Per total, aceste evoluții au condus la o creștere a portofoliului de credite nete corporate al băncii de 1,7% an pe an.
Veniturile nete din dobânzi au scăzut cu 1,3 % la 1.764,2 milioane LEI (386,2 milioane EUR) de la 1.786,7 milioane LEI (397,9 milioane EUR) în 2016, considerând rezolvarea continuă a portofoliului de credite problematice şi eforturile susţinute de a avea preţuri competitive în piaţă.
Veniturile nete din comisioane au scăzut cu 1,2% la 700,7 milioane LEI (153,4 milioane EUR) de la 708,9 milioane LEI (157,9 milioane EUR) în 2016, pe seama reducerii veniturilor din comisioane aplicate tranzacţiilor bancare, parţial compensate de creşterea veniturilor din comisioane pentru intermedierea vânzărilor de produse ale subsidiarelor.
Rezultatul net din tranzacţionare a crescut cu 12,8% la 354,7 milioane LEI (77,6 milioane EUR) de la 314,3 milioane LEI (70,0 milioane EUR) în 2016.
Venitul operaţional a crescut cu 0,7% la 2.887,9 milioane LEI (632,1 milioane EUR) de la 2.868,2 milioane LEI (638,8 milioane EUR) în 2016, datorită unui mai bun rezultat net din tranzacţionare.
Cheltuielile administrative generale în 2017 au scăzut cu 1,7% la 1.544,2 milioane LEI (338,0 milioane EUR), de la 1.570,5 milioane LEI (349,8 milioane EUR) în 2016.
Ca atare, raportul cost-venit s-a îmbunătățit la 53,5% în 2017 faţa de 54,8% în 2016.
Costurile de risc şi calitatea activelor
Referitor la deprecierea activelor financiare care nu sunt măsurate la valoarea justă prin profit şi pierdere, în anul 2017 s-a înregistrat o alocare scăzută de provizoane în valoare de 32,4 milioane LEI (7,1 milioane de euro), faţă de o reluare netă de 280,0 milioane LEI (62,4 milioane EUR) în anul 2016, pe fondul unor evoluții firești în ceea ce privește provizionarea de risc.
Rata NPL de 8,1%, la 31 decembrie 2017, a fost semnificativ mai mică faţă de 11,8% la 31 decembrie 2016, datorită eforturilor depuse constant în ultimii ani pentru reducerea generală a portofoliului de credite neperformante prin recuperări, vânzări de portofolii şi scoateri în afara bilanţului. Rata de acoperire cu provizioane a NPL s-a situat la un nivel confortabil de 92,7%, respectiv 128,5% incluzând valoarea garanţiilor.
Capitalizare şi finanţare
Rata de adecvare a capitalului conform standardelor locale (BCR Banca) în decembrie 2017 se afla la nivelul de 21,3%, semnificativ peste cerinţele obligatorii ale Băncii Naţionale a României. De asemenea, Rata de adecvare a capitalului calculată în conformitate cu standardele de raportare IFRS de 20,2% (Grup BCR), în decembrie 2017 arată clar puternica adecvare a capitalului BCR şi susţinerea sa continuă de către Erste Group. În acest sens, BCR se bucură de una din cele mai solide poziţii de capital şi finanţare dintre băncile româneşti.
BCR îşi menţine în continuare rata de solvabilitate ridicată, dovedind astfel capacitatea şi angajamentul de susţinere a creşterii intermedierii financiare pentru persoane fizice şi clienţi corporate, consolidând şi mai mult capacitatea de generare a veniturilor din activităţile de bază.
Depozitele de la clienţi au crescut cu 8,8% la 52.496,1 milioane LEI (11.268,9 milioane EUR) la 31 decembrie 2017 faţă de 48.235,2 milioane LEI (10.626,8 milioane EUR) la 31 decembrie 2016, datorită atât depozitelor retail, cât şi celor corporate. Depozitele clienţilor rămân principala sursă de finanţare a BCR, în timp ce banca beneficiază de surse de finanţare diversificate, incluzând compania mamă.
BCR se concentrează pe creditarea în lei, reuşind deja să inverseze mixul de valute din portofoliul de credite în favoarea monedei locale şi pentru a utiliza la maximum capacitatea puternică de auto-finanţare în lei.