Securitate mai puternică a datelor, stabilitate și reziliență mai mare a sistemelor, inovare mai rapidă și o mai mare eficiență și transparență a costurilor sunt cele patru avantaje cheie generate de utilizarea cloud-ului în banking, subliniază Bogdan Popa, Vicepreședinte Operațiuni & IT, Raiffeisen Bank România, în cadrul unui interviu acordat publicației BankingNews.
Raiffeisen Bank a început să investească în cloud din 2021, până la finalul anului următor reușind să mute în cloud aproximativ 40% dintre aplicațiile instituției de credit. În 2023, banca a transferat în cloud primele aplicații critice, iar planul de dezvoltare vizează ca până în 2025 să transfere 80% din aplicații în cloud.
”Cloud înseamnă și reziliență mai mare în caz de incidente, de nefuncționare a anumitor componente software. Ca să dau și un exemplu, un restart complet de server prin aplicație durează doar câteva minute, în timp ce în infrastructura tradițională acest proces putea dura mai multe ore”, punctează Bogdan Popa.
Cum poate deveni cloud-ul un catalizator pentru transformarea modului în care vor funcționa băncile în viitor și de ce mizează Raiffeisen Bank pe această tehnologie?
Pentru noi cloud-ul nu este o alternativă la data center, ci un catalizator al întregii noastre transformări digitale. Ne ajută să creștem viteza și securitatea serviciilor digitale pe care le oferim și să ne îmbunătățim capacitatea de a veni cu soluții personalizate, eficiente și în timp real pentru clienții noștri.
Concret, ne-am propus să răsturnăm regula 80/20 în care 80% din timp și resurse, în mod tradițional, erau alocate pentru operațional și doar 20% pentru inovație și managementul schimbării. Prin adoptarea cloud-ului în banking putem aloca 80% din resurse pentru inovație și managementul schimbării.
Cum? Prin standardizare, automatizare, o mai mare predictibilitate și un mai bun acces la informații, micro-segmentare a serviciilor, o mai mare securitate a datelor, reziliență, scalabilitate și agilitate (capacitatea de a reacționa și rezolva rapid dificultățile tehnice care pot interveni în funcționarea platformelor).
Cum se traduce mai exact în activitatea de zi cu zi a băncii adoptarea acestei tehnologii? Ce avantaje și beneficii generează cloud-ul în banking pentru clienți, cum îi ajută și în ce fel va contribui la simplificarea și securitatea operațiunilor bancare?
Utilizând cloud-ul putem să realocăm din timpul utilizat anterior menținerii infrastructurii către activități de dezvoltare de software. Deci mai mult timp pentru clienți.
Tot prin cloud reușim să decuplam și să “descentralizăm” activități care anterior aveau multe interconectări care încetineau procesul de dezvoltare de features noi pentru clienți. Acum am crescut autonomia echipelor și viteza de livrare.
Cloud înseamnă și reziliență mai mare în caz de incidente, de nefuncționare a anumitor componente software. Ca să dau și un exemplu, un restart complet de server prin aplicație durează doar câteva minute, în timp ce în infrastructura tradițională acest proces putea dura mai multe ore.
În esență, cloud-ul ne ajută în patru direcții cheie: securitate mai puternică a datelor, stabilitate și reziliență mai mare a sistemelor noastre, inovare mai rapidă și o mai mare eficiență și transparență a costurilor.
De când a început povestea cloud-ului la Raiffeisen Bank, cum a evoluat și ce pași a făcut banca în această direcție? Ce investiții a implicat acest proces și ce resurse o să alocați în continuare? Care sunt planurile și obiectivele pentru perioada următoare?
Am început să investim în cloud din 2021. Până la finalul anului 2022 am reușit să mutăm în cloud aproximativ 40% dintre aplicațiile noastre. În 2023, am transferat în cloud primele aplicații critice. Planul este ca până în 2025 sa avem 80% din aplicații în cloud.
Din 2022 avem în bancă o echipă dedicată care se ocupă exclusiv de coordonarea procesului de design și migrare în cloud. Specialiștii noștri în cloud beneficiază de toată susținerea și colaborarea de care au nevoie din partea colegilor din grup.