În 2024 activitatea CSALB a înregistrat cele mai bune performanțe de la înființare, arată datele făcute public astăzi de reprezentații centrului.
Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB) anunță că anul trecut băncile au acceptat să intre în 1.077 de negocieri cu consumatorii. Față de primul an în care au existat negocieri între consumatori și bănci (2016), anul trecut a însemnat o creștere de 23 de ori a disponibilității băncilor de a găsi împreună cu conciliatorii CSALB o soluție pentru rezolvarea problemelor semnalate de consumatorii de servicii financiar-bancare.
Între 2016 și 2024, aproximativ 4.300 de negocieri dintre consumatori și bănci s-au încheiat cu împăcarea părților. Anul trecut s-au înregistrat 989 de negocieri încheiate cu împăcarea părților din totalul concilierilor, iar în 65 de cazuri părțile nu s-au înțeles. Procentul împăcărilor din totalul negocierilor este de 94% anul trecut – cel mai mare din toată activitatea CSALB.
În 10 ani de funcționare a CSALB românii au câștigat, în primul rând TIMP – cel mai de preț dar
Potrivit datelor CSALB, termenul de rezolvare a problemelor, este, in medie, de 15 zile! În timp ce dacă ajungi într-un litigiu cu banca/ IFN-ul, timpul petrecut în instanță de consumator poate fi de ani (cel puțin 18 luni).
Datele arată că în 85 de cazuri concilierea dintre client- bancă a durat doar o singură zi, iar în alte 113 cazuri negocierile s-au întins pe parcursul a două zile.

Potrivit legii, o negociere dintre un consumator și o bancă durează aproximativ 90 de zile, însă media temporală de soluționare a scăzut până la 15 zile în 2024, această rapiditate de rezolvare fiind în avantajul ambelor părți. Camelia Popa are cea mai scăzută medie temporală dintre toți conciliatorii CSALB: 10 zile de la primirea acceptului băncii pentru intrarea în procedură de soluționare alternativă, până la acordul părților pentru soluția propusă de conciliator.
Au fost 23 de negocieri mai dificile, care s-au încheiat după mai mult de 90 de zile.
Românii care au întâmpinat dificultăți în plata ratelor sau au avut nemulțumiri în relația cu băncile și IFN-urile au trimis către CSALB 18.300 cereri între 2016-2024.
În timp ce numărul negocierilor la CSALB a crescut, cel al rezolvărilor directe a scăzut constant în ultimii trei ani. Anul trecut, 301 cereri trimise către CSALB au fost rezolvate fără intervenția unui conciliator, dar după sesizarea Centrului, față de 555 în 2023 și 592 în 2022. Acestea sunt cereri rezolvate fără implicarea unui conciliator, dar în care comercianții propun consumatorilor o rezolvare directă a problemelor pe care aceștia din urmă le pot avea. Scăderea cererilor soluționate direct poate fi explicată atât prin creșterea complexității cazurilor, ceea ce necesită ajutorul unui conciliator, cât și prin deschiderea mai mare a băncilor spre o negociere cu consumatorii intermediată de o a treia parte.
Ce probleme reclamă consumatorul român
Românii au solicitat rezolvarea în afara instanțelor de judecată a problemelor financiar-bancare precum neplata creditelor, dificultăți în achitarea ratelor lunare cauzate de probleme sociale și familiale, derularea unor procese cu băncile-etc. Pentru prima dată numărul de cereri transmise CSALB a depășit cifra de 3.500. Față de 2016, numărul cererilor din 2024 este de peste 15 ori mai mare. Din cele 3.568 de cereri primite de la consumatorii, 2.644 de cereri s-au adresat băncilor, iar 924 de cereri s-au adresat IFN-urilor.
De asemenea, potrivit conciliatorilor prezenți la eveniment, mulți consumatori au obținut prin negocierile din cadrul CSALB anumite „optimizări contractuale”. Iar acest demers nu este singurul serviciu obținut prin conciliere. În cadrul CSALB, consumatorii beneficiază de expertiza unor experți in litigii financiare.
Persoanele juridice au trimis 6 cereri către bănci în 2024 din care s-au constituit 5 dosare de conciliere.
Ce au mai obținut consumatorii în cei 10 ani? Bani! Iar cifrele arată că suma medie rezultată în urma negocierilor este 3 mii de euro
Valoarea totală a sumelor obținute ca rezultat în negocierile consumatori-bănci a fost de 14,3 milioane euro în perioada 2016-2024, afirmă oficialii CSALB.
Valoarea medie a acestor sume în dosarele în care părțile s-au împăcat (au acceptat soluțiile propuse de conciliatori) a scăzut în 2024 la puțin peste 3.000 de euro, de la aprox. 5.000 de euro în 2023, fiind aproape de nivelul din 2020 (valoarea medie era atunci de 3.320 euro).
Sumele negociate cu valori medii, între 1.000 și 10.000 de euro reprezintă 61% din negocierile încheiate în cadrul CSALB.
Ponderea negocierilor care se încheie cu beneficii de valori mici, între 1 euro și 1.000 de euro, a crescut la 35% după 4 ani de scădere constantă. Beneficiile cu valori de peste 10.000 de euro reprezintă 4% din totalul hotărârilor. Și în cazul acestora asistăm la o scădere a ponderii în ultimii ani.
Activitatea CSALB, o mică instanță
Vorbind despre activitatea Centrului de Soluționare Alternativă a litigiilor în cei 10 ani, Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB, reamintea că dacă în trecut se vorbea despre „activitatea unei mici instanțe, astăzi activitatea CSALB s-a transformat total, arătând ca a unei mari instanțe”, punctând astfel și importanța CSALB.
„Este o activitate pe care o vedem în continuare de succes.Varianta asta e mult mai ieftină, mult mai scurtă, intermediată de persoane cu expertiză. Cei mai importanți sunt conciliatorii, vin cu experiența lor și pricepere. Apoi putem adăuga că toți consumatorii beneficiază de un serviciu gratuit”, a comentat oficialul în timpul conferinței de presă de astăzi.
Cel mai important câștig în cei 10 ani de activitate CSALB? Negocierea și decența în litigii
„În 2024 activitatea CSALB a înregistrat cele mai bune performanțe de la înființare. Pentru prima dată au fost peste 1.000 de negocieri desfășurate într-un an și tot pentru prima dată a fost depășită borna 3.000 în ceea ce privește numărul de cereri trimise de consumatori. Printre cereri sunt șase venite de la persoane juridice, care au solicitat băncilor rezolvarea unor probleme legate de serviciile de plată. CSALB a primit în 2020 competența de a soluționa și problemele legate de plăți sau de emitere de monedă electronică pentru persoanele juridice.
De la începutul anului 2025 consumatorii au trimis 450 de cereri, cu 100 mai multe decât în aceeași perioadă a anului trecut. În urma acestora s-au format până acum 60 de dosare de negociere. De la 1 martie CSALB intră în al zecelea an de activitate operațională.
Cel mai important câștig al CSALB din acest deceniu este că în societatea românească s-a impus un model de rezolvare amiabilă a disputelor, nemulțumirilor și problemelor dintre consumatori și bănci. Până la apariția CSALB oamenii nu aveau o alternativă profesionistă, rapidă și gratuită la instanță.
În plus, Corpul Conciliatorilor a avut o contribuție importantă în echilibrarea în acești ani a relației dintre consumatori și bănci. Faptul că soluția negocierii dintre părți este propusă de o a treia parte, adică de un specialist în domeniul financiar-bancar, a făcut ca încrederea câștigată în procesul de conciliere să contribuie la continuarea relațiilor contractuale, spre beneficiul ambelor părți implicate.
Alternativa căii amiabile de rezolvare a unui conflict funcționează și în cazul proceselor care se află deja pe rolul instanțelor sau al celor care abia sunt inițiate. La sfârșitul anului 2024 erau soluționate amiabil 167 de procese aflate pe rolul instanțelor de judecată, pentru că părțile au dorit și au reușit să găsească o soluție amiabilă în cadrul CSALB. Acest fapt ridică numărul cazurilor începute în instanță, dar soluționate amiabil cu ajutorul conciliatorilor CSALB, la aproximativ 670 (în perioada 2021-2024).
Inițiativa băncilor și recomandarea judecătorilor sunt esențiale în cazul neînțelegerilor care ajung în instanță, dar se încheie în afara ei. De aceea, recomandarea noastră către bănci și către judecători este de a prioritiza soluționarea alternativă, care are o durată medie de aproximativ o lună, față de câțiva ani cât poate dura un proces. În plus, soluționarea în cadrul CSALB scutește cele două părți de cheltuieli consistente cu derularea procesului.
O altă observație importantă este că, deși valoarea medie a rezultatelor obținute din conciliere a scăzut față de anii anteriori, observăm o creștere până la 94% a cazurilor în care negocierile s-au încheiat cu împăcarea părților. Astfel, există o disponibilitate mai mare a consumatorilor în a-și rezolva problema prin conciliere, acesta fiind scopul urmărit, iar nu încercarea de a obține din negociere beneficii însemnate. De aceea, ponderea rezultatelor mari, de peste 10.000 de euro, a scăzut la 4 procente din total, iar ponderea beneficiilor medii, între 1.000 și 10.000 de euro, a depășit 60% din total.”, declară Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naționale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.
În loc de concluzie
În finalul conferinței de presă, Mihai Tănăsescu, conciliator prezent la dezbatere, a transmis concluzia sa după primii 10 ani de CSALB, reamintind că în trecut exista o aversiunea față de bănci, iar astăzi „clienții nu mai văd banca ca pe un executor judecătoresc, ci ca pe un partener!”
Dar ce este CSALB?
Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB) este o entitate juridică autonomă, neguvernamentală, apolitică, fără scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridică, înființată în baza Ordonanței Guvernului nr.38/2015, privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți, ce transpune la nivel național Directiva 2013/11/UE, privind soluționarea alternativă a litigiilor în materie de consum și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 și a Directivei 2009/22/CE.