Romanii cu credite la banci ce se simt nedreptatiti si pot demonstra problemele din contractul semnat cu banca, pot scapa de povara comisioanelor abuzive. Avalansa unor prcocese intentate bancilor, tinde sa cresca, datorita modificarii Codului de Procedura Civila. Rand pe rand, clientii au castigat in instanta, cea mai recenta decizie de sustinere a celor spuse o gasiti aici, unde 300 de clienti au castigat procesul intentat bancii Volksbank.
Potrivit calculelor, bancile percep comisioane, dobanzi si alte taxe in valoare de 600 mil euro, anual. Si pentru a salva aceste „pierderi” au cerut ajutorul BNR si pun presiuni pe piata, prin declaratii gen ” tot clientii vor plati aceste pierderi”. Cu alte cuvinte, unele produse bancare se vor scumpi.
Codul de procedura civila intra in vigoare de la 1 februarie 2013. De ce se tem bancile
„Modificarea articolelor 12 si 13 din Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori, prin articolul 38 din Legea 76/2012 de punere in aplicare a Codului de Procedura Civila obliga Autoritatea Nationala a Protectiei Consumatorului ca, in cazul in care constata utilizarea unor contracte de adeziune care contin clauze abuzive, sa sesizeze tribunalul, solicitand obligarea profesionistului (a bancii, in cazul nostru, n. red.) sa modifice contractele aflate in curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive. Asociatiile pentru protectia consumatorilor il pot si ele chema in judecata pe profesionistul care utilizeaza contracte de adeziune ce contin clauze abuzive, pentru ca instanta sa dispuna incetarea folosirii lor si modificarea celor in derulare”, explica avocata Ioana Sorescu, Asociat in cadrul Casei de Avocatura Piperea si Asociatii.
Potrivit acesteia, demersul ARB este initiat cu intarziere, iar abordarea este gresita, pentru ca se refera la o viitoare intrare in vigoare a unor dispozitii legale valabile deja de luni de zile.
„Modificarea articolelor 12 si 13 din Legea 193/2000 a intrat in vigoare in 3 zile de la publicarea legii de aplicare a Codului de Procedura Civila, potrivit art. 80 si art. 82 din Legea 76/2012. Cu toate acestea, abia acum a fost observata de catre banci, care, prin Asociatia Romana a Bancilor, au trimis scrisori catre Ministerul Justitiei si BNR. Chiar daca Codul de Procedura Civila va intra in vigoare la 1 februarie 2013, impreuna cu textele din legea de aplicare referitoare la acesta, restul prevederilor din Legea 76/2012, care modifica alte acte normative, au intrat in vigoare in 3 zile de la publicare”, puncteaza avocata Ioana Sorescu.
De altfel, aceasta mai arata ca, desi scrisorile ARB vorbesc despre punerea in dificultate a industriei bancare romanesti, „constatarea caracterului abuziv al clauzelor contractuale se intampla si in prezent, insa numai cu titlu particular, pentru fiecare contract in parte, la sesizarea consumatorului, adresata fie instantei de judecata, fie ANPC”.
„Deciziile aveau aplicabilitate doar in cazul contractului la care s-a referit plangerea sau cererea de chemare in judecata, desi contractele erau standard. Raspunderea bancilor era astfel limitata doar la cazurile in care consumatorii erau suficient de informati pentru a cunoaste dreptul ce le-a fost incalcat si aveau mijloacele si timpul pentru a actiona. ANPC putea verifica si anterior, din oficiu, respectarea drepturilor consumatorilor, insa nu era obligat sa ia o masura atat de drastica, in cazul in care identifica o clauza abuziva intr-un contract preformulat, respectiv sa ceara instantei obligarea profesionistului la modificarea tuturor contractelor in derulare prin eliminarea clauzei respective”, mai explica Ioana Sorescu, citata de Income Magazine.