Inflația galopantă și războiul din Ucraina au schimbat modul în care se raportează românii la amenințările economice actuale. Raportul European Privind Plățile Consumatorilor 2022 reflectă conștientizarea românilor asupra importanței finanțelor personale, prin economisire și dezvoltarea unei culturi financiare – 69% consumatori declară că îngrijorarea cu privire la creșterea inflației și/sau dobânzile ratelor îi motivează să își îmbunătățească cultura financiară. Mai mult, românii au îmbrățișat mai mult consumul sustenabil – 66% dintre respondenți spun că din ce în ce mai mult repară și reciclează articole vechi, în loc să cumpere altele noi.
55% dintre români vor să economisească mai mult decât media europeană, din cauza unei posibile recesiuni
“Incertitudinea economică și geopolitică are un impact semnificativ asupra bunăstării consumatorilor. Mai mult de 55% dintre aceștia afirmă că, îngrijorările legate de o posibilă recesiune îi determină să economisească mai mult decât media europeană de 45%. Această situație duce la schimbări de comportament, deoarece 70% dintre respondenți declară că își simplifică activitatea socială pentru a reduce cheltuielile. Aceste decizii reflectă o conștientizare a românilor asupra importanței înțelegerii fluxului economic. Crearea unor fonduri de economii, dar și educația financiară manifestată și în consumul sustenabil, reprezintă un obiectiv important pentru consumatorii români,” a declarat Cătălin Neagu, Managing Director Intrum România.
Inflația a generat un efect de domino în rândul creșterii prețurilor la alimente și energie. În România, 36% dintre consumatori (față de 32% media europeană) spun că economisesc mai mult decât o făceau în urmă cu 12 luni, pentru a se asigura că au rezerve financiare în cazul unei perturbări economice.
De asemenea, creșterea costului vieții i-a influențat pe 71% dintre respondenți să fie mai conștienți asupra cheltuielilor pe care le fac pentru lucruri de care nu au nevoie (exemplu abonamente digitale).
Totodată, consumatorii români iau în calcul viitoarele amenințări financiare și tind să adopte măsuri diversificate pentru a-și consolida bunăstarea economică, cum ar fi: să stabilească obiective pentru gestionarea economiilor, să citească termenii și condițiile din contracte sau chiar să se consulte cu apropiații pentru teme legate de bani.
Raportul reflectă o situație inegală în rândul consumatorilor români, în ceea ce privește educația financiară.
Potrivit studiului, 51% dintre consumatorii români cu o educație financiară precară se așteaptă să nu plătească o factură de utilități cel puțin o dată în următoarele 12 luni, comparativ cu doar 29% dintre cei cu o educație financiară bună.
Chiar dacă motivele pentru neplata unei facturi sunt variate, educația financiară este importantă pentru consumatori, astfel încât să traverseze cu bine vremuri economice dificile.
7 din 10 (69%) consumatori au declarat că îngrijorarea cu privire la creșterea inflației și/sau dobânzile ratelor îi motivează să își îmbunătățească cultura financiară. Alți 34% dintre respondenți consideră că, deși au primit suficientă educație financiară, au nevoie de sfaturi cu privire la aspectele financiare mai complexe, față de doar 24% dintre respondenți care sunt încrezători în cunoștințele lor financiare.
Conștienți de importanța înțelegerii termenilor financiari, părinții sunt dornici să își ajute copiii, astfel două treimi (69%) spun că sunt dispuși să petreacă timp ajutându-i să înțeleagă principiile managementului financiar.
În ciuda progreselor economice inegale, există în continuare un impuls pentru sustenabilitate, astfel 66%, dintre consumatori aleg să repare și să recicleze articole vechi, în loc să cumpere altele noi.
Despre Raportul European Privind Plățile Consumatorilor, ediția 2022
Intrum a lansat Raportul European Privind Plățile Consumatorilor, ediția 2022. Realizarea studiului are la bază intervievarea a minim 1.000 de respondenți care au însumat 24.011 răspunsuri aferente a 24 țări.
Eșantionul acestui studiu a fost definit din femei și bărbați cu vârsta peste 18 ani, responsabili sau parțial responsabili de cheltuielile și veniturile gospodăriei. Cercetarea a fost efectuată în perioada iulie-august 2022.