Inovațiile din sistemul bancar nu au lipsit în 2016, băncile adaptându-se cu pași repezi celor mai noi tendințe în domeniu și cerințelor venite din partea clienților. Cum principala provocare a instituțiilor de credit vine acum din partea generației Y, tinerii Millennials, definiți drept clienți care cumpără doar produse în care cred și care răspund noilor cerințe, chiar dacă asta înseamnă un serviciu puțin mai scump, băncile s-au conformat.
Așa că am văzut tot mai multe instituții introducând metode rapide de autentificare, cum ar fi cea prin amprentă sau semnătură biometrică, dar și instrumente rapide de plată, precum cardul brățară. Mai mult, s-au extins zonele de utilizare a cardurilor, prin lansarea tot mai multor acceptatoare de plată mobile, dar și printr-un proiect amplu ce va permite folosirea plasticelor contactless emise sub siglele Visa și MasterCard în orice stație de metrou. În 2016, nu au lipsit nici produsele de creditare inovative, băncile înlesnind accesul clienților la resurse, în condiții de control ferm al riscului.
Vă prezentăm cele mai importante inovații ale anului 2016 iar, în unele situații, chiar dacă nu este vorba despre apariții în premieră, sunt servicii demne de menționat pentru că revoluționează relația cu clienții bancari.
Carduri brățară
Unul dintre cele mai revoluționare produse bancare lansate în 2016 aparține Băncii Transilvania care pe data de 1 august a pus pe piață cardul contactless sub formă de brățară. Acesta permite posesorilor să efectueze plata cumpărăturilor prin simpla apropiere a brățării de POS. Potrivit băncii, brățara oferă acces la contul curent în lei deținut de posesor la Banca Transilvania și posibilitatea de a plăti contactless, indiferent de sumă, în țară și în străinătate.
Prima sucursală bancară digitală
O altă noutate demnă de menționat e legată de numele BCR care a lansat, în ianuarie, prima sucursală bancară digitală de pe piață. Noile facilități introduse de această sucursală sunt un video consilier, ce poate fi consultat de clienți, dar și o masă cu ecran interactiv, care oferă clienților asistență prin simulatoare de produse și servicii bancare. De asemenea, unitatea pune la dispoziția clienților un Idesk, un ecran informativ prin care, împreună cu consilierul său, clientul identifică soluțiile care răspund nevoilor sale financiare.
Credit oferit 100% online
Nici inovațiile de produse de finanțare nu au lipsit de pe piață. Astfel, Libra Internet Bank a lansat la finele lunii septembrie primul credit 100% online, care poate fi accesat fără a fi necesar vreun drum la bancă. Pentru a-l accesa, clienții trebuie să își deschidă un cont online. Ulterior, pot aplica pentru un credit prin serviciul de Internet Banking, primesc oferta pe email și o acceptă printr-un click. Banii sunt virați de către bancă imediat în contul clientului.
O altă premieră este lansarea în decembrie, de către OTP Bank, a creditului online pentru IMM-uri pentru care nu se solicită garanții imobiliare și este garantat cu fedeiusiune. Banca instituie ipoteca mobiliară asupra tuturor conturilor curente deschise de client la OTP Bank. Contractarea creditului se face prin platforma de Internet Banking a băncii.
Primele tichete de masă electronice
2016 a fost și anul în care băncile au emis, în premieră, carduri pentru tichete de masă în sistem electronic precum și angajamente bancare de plată. Unicredit Bank a fost primul creditor care a introdus în portofoliu ambele produse. Astfel, banca a emis primele tichete de masă în sistem electronic, în prima parte a anului. Tot UniCredit Bank a emis primul Angajament Bancar de Plata (Bank Payment Obligation – BPO), pentru decontarea unei operațiuni comerciale.
Acces cu cardul la metrou
Tot în 2016, la începutul lui decembrie, BCR a demarat un program amplu care va permite accesul la metrou pe baza cardurilor contactless Mastercard sau Visa, emise oriunde în lume. Accesul se va putea face prin simpla apropiere a cardului de POS-urile montate pe punctele de acces. O astfel de facilitate a existat și anii trecuți, prin intermediul cardurilor comune RATB – Metrorex, dar a fost funcțională doar scurt timp. Prin programul anunțat în decembrie, BCR, în parteneriat cu Metrorex, va instala până la finele anului 164 de sisteme de plată Mastercard/Visa pentru carduri contactless în toate stațiile de metrou, la punctele de acces.
Identificarea prin semnătură biometrică
Anul acesta nu au lipsit nici inovațiile din domeniul securizării tranzacțiilor. Patria Bank a lansat, pe data de 31 august, serviciul de Internet Banking Asistat, care presupune tranzacționarea prin intermediul semnăturii biometrice. Denumit Patria IBA, serviciul este disponibil în sucursalele Patria Bank dar și în alte puncte de vânzare și prespune folosirea semnăturii biometrice pe un dispozitiv tip tabletă, conectat la staţia de lucru a funcţionarului bancar sau agentului de vânzări. Mai întâi, clientul își întregistrează semnătura pe tableta ataşată sistemului IBA. Caracterul unic al semnăturii este asigurat de aspectele caligrafice combinate cu presiunea semnăturii, în momentul înregistrii acesteia. Odată înregistrat, clientul poate realiza toate tranzacţiile ulterioare prin simpla autorizare cu ajutorul semnăturii date pe tabletă, fără alte documente completate. Operațiunile pe care le poate efectua cu ajutorul semnăturii sunt retrageri și depuneri de numerar, ordine de plată, transfer de bani, constituire depozite, schimburi valutare.
Tot o modalitate de identificare inedită este și facilitatea introdusă de UniCredit Bank. Instituția a lansat în acest an posibilitatea de autentificare prin amprentă prin intermediul unei noi aplicații atașate serviciului de Mobile Banking. Astfel, clienții UniCredit Bank care dețin telefoane compatibile cu această aplicație au posibilitatea de a opta pentru autentificarea prin citirea amprentei digitale, fără introducerea codului PIN. Potrivit băncii, este vorba de o funcționalitate care sporește standardele de securitate. O facilitate similară a fost introdusă anul trecut de BCR, în luna septembrie.
Raiffeisen Bank a adus modificări importante serviciul de Mobile Banking, lansând o serie de noi funcționalități, cum ar fi Logare cu amprenta în Smart Mobile sau Widgetul din Smart Mobile. Totodată, banca oferă posibilitatea clienților să își plăteasca impozitele și taxele, online, direct de pe telefonul mobil.
De menționat este și faptul că, în ultima ultima lună a anului, Banca Transilvania a lansat prima patformă online dedicată medicilor, ce poate fi regăsită la adresa diviziapentrumedici.ro.
De asemenea, în acest an, tot mai multe bănci au introdus în portofoliu, pentru clienții de carduri de credit, facilitatea de a achita în rate fără dobândă la orice POS, din țară sau din străinătate. Una dintre cele mai interesante oferte aparține BRD, care a lansat împreună cu MasterCard un card de credit ce permite plata în maximum 18 rate fără dobândă oricunde în lume, dar și refinanțarea în 36 de rate fără dobândă.
Tot în 2016, mai multe bănci au lansat acceptatoarele de plată mobile. Una dintre acestea este ING Bank care, pe data de 4 august, anunța lansarea unui POS mobil. Este vorba de un acceptator de plată cu cardul ce poate fi folosit de comercianți oriunde, nu numai în magazin. De exemplu, poate fi folosit de un curier care livrează un anumit produs, de un agent de asigurări care încasează contravaloarea poliței sau de un controlor de tren pentru a încasa contravaloarea tichetului de călătorie. Produsul, denumit mPOS, a fost lansat de bancă împreună cu GoSwiff și MasterCard și acceptă la plată orice tip de card. O altă bancă ce a lansat un mPOS în 2016 este UniCredit Bank.
Raluca Florescu
raluca.florescu@ bankingnews.ro