Stiri BancareStiri Bancare
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Reading: Ioan Mincu, BRD: Inițierea consolidării fiscale în 2025 este o necesitate. Dacă ajustarea fiscală este credibilă și disciplinată, politica monetară va juca un rol de susținere. Taxele mai mari sunt doar un analgezic pe termen scurt. Trei soluții pentru guvernanți
Share
Notification Show More
Latest News
Mihail Ion este numit Vicepreședinte Retail în cadrul Raiffeisen Bank România, în locul lui Vladimir Kalinov
Stiri de top
Banca Transilvania anunță finalizarea cu succes a primei sale emisiuni de obligațiuni sustenabile în lei. Suma atrasă: 1,5 miliarde de lei, un record în sistemul bancar local
Stiri de top
Premieră în România. BRD aduce finanțarea sustenabilă mai aproape de IMM-uri. Creditul care îți reduce dobânda dacă atingi obiective ESG
Stiri de top
FOTO. De la tăcere la acțiune: Românii încep să vorbească despre bani și să ceară ajutor financiar profesionist, arată un studiu BrandBerry susținut de BCR. Raportul evidențiază rolul educației financiare în reducerea riscului de fraudă și încrederea în bănci
Stiri de top
”Taxa pe lăcomie” sau impozitul pentru ”profit excesiv”, aceeași mizerie! Și nu contribuția în sine este problema, ci etichetarea incriminatorie a băncilor. Avem un talent special, aici în România, în a rușina și sabota performanța! Spoiler Alert: Băncile au plătit în 2024 un impozit pe profit de circa 25%, față de nivelul unic de 16%
Analize Stiri de top
Aa
Stiri BancareStiri Bancare
Aa
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Follow US
© BankingNews - Toate drepturile rezervate
Stiri Bancare > Blog > Opinii > Ioan Mincu, BRD: Inițierea consolidării fiscale în 2025 este o necesitate. Dacă ajustarea fiscală este credibilă și disciplinată, politica monetară va juca un rol de susținere. Taxele mai mari sunt doar un analgezic pe termen scurt. Trei soluții pentru guvernanți
OpiniiStiri de top

Ioan Mincu, BRD: Inițierea consolidării fiscale în 2025 este o necesitate. Dacă ajustarea fiscală este credibilă și disciplinată, politica monetară va juca un rol de susținere. Taxele mai mari sunt doar un analgezic pe termen scurt. Trei soluții pentru guvernanți

Gabriela Dinu
Last updated: 30/10/2024 14:54
Gabriela Dinu 8 luni ago
Share
Credit foto: Gabriel Petrescu / Shutterstock.com
SHARE

În 2024, execuția bugetară a cedat presiunilor tot mai mari și mai extinse pe partea cheltuielilor, cu o „amprentă electorală” iar decalajul fiscal este acum o nucă greu de spart. Astfel, România are o singură cale, iar inițierea consolidării fiscale în 2025 este o necesitate, arată într-o analiză Ioan Mincu, Senior Research Economist la BRD – Groupe Societe Generale. Oficialul explică de ce taxele mai mari sunt doar un analgezic pe termen scurt, însă remediul pe termen lung constă doar în disciplina fiscală. Acesta vine și cu trei soluții pentru decidenții politi.

Contents
În primele 9 luni, avem deficit de 96,2 miliarde lei sau 5,44% din PIBDeficit fiscal în intervalul 7,8%, 8,3% din PIB

În primele 9 luni, avem deficit de 96,2 miliarde lei sau 5,44% din PIB

Execuția bugetară la 9 luni arată un deficit de 96,2 miliarde lei sau 5,44% din PIB, față de 56,5 miliarde lei sau 3,52% din PIB în 9M’23. Astfel, în termeni absoluți, decalajul fiscal a înregistrat o creștere uluitoare de 70% a/a, depășind deja nivelul întregului 2023 (89,9 miliarde lei). În plus, deficitul lunar în septembrie 24 a fost aproape de 1% din PIB, scrie Ioan Mincu, Senior Research Economist la BRD – Groupe Societe Generale.

Oficialul BRD ne invită să descoperim cele mai recente tendințe, provocări emergente și soluții potențiale care pot modela peisajul fiscal al României în cea mai recentă analiză macroeconomică.

Deficit fiscal în intervalul 7,8%, 8,3% din PIB

Având în vedere caracterul sezonier al execuției bugetare și faptul că creșterea PIB-ului este probabil supraestimată în scenariul macroeconomic care stă la baza revizuirii bugetului, deficitul fiscal 2024 se va situa probabil în intervalul 7,8%, 8,3% din PIB, arată o prezentare publicată de Ioan Mincu.

Potrivit oficialului BRD, execuția bugetară a cedat presiunilor tot mai mari și mai extinse pe partea cheltuielilor, cu o „amprentă electorală” vizibilă în unele cazuri.

Mai exact, veniturile guvernamentale au crescut cu +13,0% a/a, la 416 miliarde lei, în timp ce cheltuielile guvernamentale au crescut cu +20,7% a/a până la 512,2 miliarde lei. Creșterile de două cifre ale cheltuielilor au fost afectate de- personal (+23,6% a/a), bunuri și servicii (+22,5% a/a), asistență socială (+14,2% a/a) și dobânzi (+13,0% a/a) .

Cheltuielile totale de investiții publice s-au ridicat la ~75,0 miliarde lei în primele 9 luni din 2024, înregistrând o creștere cu 37,9% a/a. Nivelul programat al acestui agregat pentru întregul an, conform revizuirii bugetare, este de 119,5 miliarde lei sau 6,8% din PIB. Remarcăm faptul că a existat o schimbare către realizarea de investiții din surse interne.

O observație matematică simplă, dar elocventă despre motivul pentru care decalajul fiscal este o nucă greu de spart:

Venituri fiscale + contribuții la asigurările sociale = 12% + 7,9%=19,9% din PIB
Cheltuieli de personal + Cheltuieli de asistență socială + Cheltuieli cu dobânzi = 6,8% + 9,4% + 1,5% =17,7% din PIB

Datoria publică (% din PIB, termeni ESA) era de 52,0% din PIB la sfârșitul lunii iulie 2024 (față de 48,8% din PIB la sfârșitul lui 2023). Teoretic, Legea Responsabilității Fiscale recomandă înghețarea salariilor din sectorul public (dacă datoria publică > 50% din PIB) și înghețarea punctelor de pensie (dacă datoria publică > 55% din PIB),arată economistul BRD.

Nevoile de finanțare guvernamentale din 2024 au fost revizuite de la 181 miliarde lei la 217 miliarde lei, inclusiv o prefinanțare a unor nevoi de finanțare pentru 2025. La sfârșitul lunii septembrie – 92% din nevoile de finanțare au fost acoperite din:

  • Piața internă – 111,1 miliarde lei prin titluri de stat și obligațiuni de retail. Structura de scadență este de 18% pe termen scurt, 42% pe termen mediu și 40% pe termen lung.
  • Piața externă – echivalentul a 16,7 miliarde EUR emis prin euroobligațiuni și PP-uri și 0,9 miliarde EUR de la IFI.

Absorbția fondurilor UE prin intermediul PNRR ne dovedește că „nu sunt bani care sigur cad din cer”. A treia cerere de plată, care este condiționată de 74 de jaloane, are o valoare totală de 2,66 miliarde EUR, din care 1,85 miliarde EUR sub formă de granturi și 0,81 miliarde EUR în împrumuturi. Cu toate acestea, plata unei anumite sume de fonduri va fi suspendată pe fondul eșecului implementării reformelor atașate etapelor de referință. Guvernul are la dispoziție 6 luni pentru a îndeplini reformele/demersurile legislative rămase, atrage atenția autorul.

Perspective

Starea actuală a lucrurilor (deficite gemene mari, rigidități structurale, incertitudine) relevă importanța unui mix de politici fiscale-monetare adecvat și bine coordonat și a unui set coerent de politici structurale ca pârghii indispensabile pentru o economie agilă, capabilă să facă față multiplelor provocările deceniului actual (îmbătrânirea populației, schimbările climatice, realinieri geopolitice și tensiuni etc.).

Concomitent, „cuplul motorului” depinde de trei parametri: Implicare, Unitate și Viziune.

Altfel spus, echilibrul economic și funcționalitatea mixului de politici „merg împreună precum calul și trăsura, nu pot unul fără celălalt […] Cine încearcă să le despartă iși face iluzii”.

Experiența trecută a României, cu anii de boom 2004-2008, caracterizați de o creștere dezechilibrată, urmată de recesiunea 2009-2010, ne reamintește costurile dureroase ale consolidării fiscale care au depășit în mod clar beneficiile economice pe termen scurt aduse de politici fiscale ciclice.

Prin urmare, inițierea consolidării fiscale în 2025 este o necesitate. Cuprinzând efectul de report al reformei pensiilor, decalajul fiscal ar rămâne la un nivel similar anul viitor în absența măsurilor corective.

Negocierea unui interval de timp extins de 7 ani de ajustare cu Comisia Europeană ar putea ușura povara economică pe termen scurt, dar menținerea viziunii politice și a angajamentului pe o perioadă lungă se poate dovedi o provocare. Nu trebuie să uităm că „Cea mai rapidă modalitate de a rămâne fără timp este să crezi că ai destul timp”.

Oficialul BRRD atrege atenția că factorii de decizie politică trebuie să fie atenți la „efectul fluture”, în care modificarea anumitor parametri fiscali ar putea duce la fluctuații sau contagiuni ale unor părți ale economiei. Prin urmare, chiar dacă setul de instrumente este extins, alegerile ar trebui analizate cu atenție (de exemplu, impozitarea muncii vs. impozitarea corporativă, impozitele directe vs. indirecte), arată analistul.

Printre zvonurile „nominalizate” pentru schimbarea din 2025 găsim:
i) TVA – lărgirea bazei / o rată standard mai mare (probabilă creștere de 2 pp), deoarece dinamica consumului îl poate face o alegere justificată,
ii) rata impozitului pe venitul personal – o creștere de la 10% la 16% / sfârșitul scutirilor sectoriale (IT, construcții), deși precauția este justificată de distorsiunile actuale și potențiale ale pieței muncii,
iii) regimul microîntreprinderilor,
iv) impozitele pe proprietate,
v) impozitul pe dividende.
Cu toate acestea, la fel și în trecut, unele dintre zvonurile care ies la suprafață în zgomotul electoral sunt făcute să rămână doar zvonuri.

În încheiere, Ioan Micu concluzionează că taxele mai mari pot servi ca un analgezic pe termen scurt, însă remediul pe termen lung constă doar în disciplina fiscală. Trei măsuri propuse de economist pentru decidenții din politică:

i) închideți lacunele din sistemul de impozitare și reveniți la o cotă de impozitare „reală” unică (limitați optimizarea fiscală) ,
ii) combaterea evaziunii fiscale (reducerea drastică a decalajului de colectare a TVA),
iii) controlul creșterii cheltuielilor și creșterea eficienței investițiilor.

„Nu în ultimul rând, cu cât ajustarea fiscală este mai credibilă și disciplinată, cu atât politica monetară va putea juca un rol de susținere. Dacă nu, riscul unor ajustări dezordonate impuse de piață crește considerabil, un scenariu de aterizare dură câștigând din ce în ce mai mult contur”, scrie Ioan Mincu, Senior Research Economist at BRD – Groupe Societe Generale.

You Might Also Like

Mihail Ion este numit Vicepreședinte Retail în cadrul Raiffeisen Bank România, în locul lui Vladimir Kalinov

Banca Transilvania anunță finalizarea cu succes a primei sale emisiuni de obligațiuni sustenabile în lei. Suma atrasă: 1,5 miliarde de lei, un record în sistemul bancar local

Premieră în România. BRD aduce finanțarea sustenabilă mai aproape de IMM-uri. Creditul care îți reduce dobânda dacă atingi obiective ESG

FOTO. De la tăcere la acțiune: Românii încep să vorbească despre bani și să ceară ajutor financiar profesionist, arată un studiu BrandBerry susținut de BCR. Raportul evidențiază rolul educației financiare în reducerea riscului de fraudă și încrederea în bănci

”Taxa pe lăcomie” sau impozitul pentru ”profit excesiv”, aceeași mizerie! Și nu contribuția în sine este problema, ci etichetarea incriminatorie a băncilor. Avem un talent special, aici în România, în a rușina și sabota performanța! Spoiler Alert: Băncile au plătit în 2024 un impozit pe profit de circa 25%, față de nivelul unic de 16%

TAGGED: datoria publica, deficit, BRD, lei, deficite, taxe, PNRR, finantare, deficit fiscal, PIB, Ioan Mincu, economie, consolidare fiscală, bani, fonduri UE, buget
Gabriela Dinu 30/10/2024
Share this Article
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Email Copy Link Print
By Gabriela Dinu
Follow:
Editor al publicaţiei online www.bankingnews.ro. A participat activ nu numai în managementul şi dezvoltarea proiectului, ci a adoptat şi o implicare directă în activitatea editorială, fiind atrasă de munca redacţională. A descoperit pasiunea pentru jurnalism atunci când a făcut parte din echipa care a lansat portalul www.ghiseulbancar.ro. Așa că îşi asumă rolul de editor, alcătuind, de cele mai multe ori, materiale de analiză.
Previous Article În primele 9 luni, activele Raiffeisen Bank România au crescut cu 10%, iar profitul a fost de 1,26 miliarde de lei. Unde performează banca ne spune Zdenek Romanek: Avem rezultate excelente în zona de mobile banking. Numărul clienților înrolați 100% digital a crescut de 5 ori
Next Article Cum a reușit BCR să crească creditarea de consum cu 50%, în primele 9 luni, contribuind la majorarea profitul cu 30%, până la 2,21 miliarde de lei? Sergiu Manea, CEO: Rezultatele noastre sunt direct legate de experiența pe care reușim să o oferim și de impactul pe care îl creăm în societate

– Publicitate –

Ad image
Ad image
Ad image
Ad image

Alte articole

Mihail Ion este numit Vicepreședinte Retail în cadrul Raiffeisen Bank România, în locul lui Vladimir Kalinov

23 de ore ago

Banca Transilvania anunță finalizarea cu succes a primei sale emisiuni de obligațiuni sustenabile în lei. Suma atrasă: 1,5 miliarde de lei, un record în sistemul bancar local

4 zile ago

Premieră în România. BRD aduce finanțarea sustenabilă mai aproape de IMM-uri. Creditul care îți reduce dobânda dacă atingi obiective ESG

5 zile ago

FOTO. De la tăcere la acțiune: Românii încep să vorbească despre bani și să ceară ajutor financiar profesionist, arată un studiu BrandBerry susținut de BCR. Raportul evidențiază rolul educației financiare în reducerea riscului de fraudă și încrederea în bănci

5 zile ago

Primul proiect online de jurnalism financiar-bancar din România.

Ne găsiți și pe

© BankingNews - Toate drepturile rezervate

  • Despre BankingNews
  • Contact
  • Publicitate
Folosim cookies pentru a va oferi o experienta cat mai placuta pe site-ul bankingnews.ro. Mai multe detalii despre politica noastra referitoare la protectia datelor cu caracter personal puteti vedea aici: GDPR - Politica de Confidentialitate Setari CookieAccepta
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Întotdeauna activate
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SALVEAZĂ ȘI ACCEPTĂ

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?