Sectorul bancar românesc a navigat cu succes prin incertitudinea și provocările ultimilor doi ani, marcați de criza pandemică. Din păcate, nu ne așteptăm ca anul 2022 să fie foarte diferit din această perspectivă, nefiind deloc exclus să fim confruntați cu noi valuri ale pandemiei. Spre deosebire de anii precedenți, avem însă și o inflație la un nivel ridicat, în intervalul 7-8%, ceea ce a determinat și demararea ciclului de creștere a ratelor de dobândă anul acesta.
Acest lucru generează ramificații destul de ample în economie și va pune presiune pe bugetele companiilor și ale persoanelor fizice deopotrivă. Observăm deja o încetinire a ritmului de creștere a portofoliului de credite, în vreme ce lichiditatea adusă de economiile populației este în creștere. Desigur, în vremuri incerte apare ca naturală o abordare mai prudentă a clienților. Sunt convinsă că băncile vor continua să dea dovadă de responsabilitate și că vor căuta să găsească soluții constructive împreună cu clienții, astfel încât să îi sprjine pe aceștia în a-și realiza planurile de dezvoltare sau planurile de viață.
Pe de altă parte, contăm pe o creștere economică robustă și în anii următori și estimăm o creștere a PIB de 4.5% în 2022. Fondurile europene, inclusiv PNRR (80 miliarde de euro disponibili în următorii 6 ani), vor susține investițiile și prioritățile de dezvoltare sustenabilă a României, și sperăm ca vor aduce și oportunități de finanțare în sectorul bancar.
Trendul de digitalizare a serviciilor bancare va continua în ritm accelerat. Banca noastră continuă strategia axată pe inovație și experiența clienților, pe care o urmărim cu consecvență de ani buni. Aducem în mod constant noi produse și servicii în sfera digitală, astfel încât clienții noștri să poată accesa cu ușurință și siguranță serviciile de care au nevoie, de oriunde și oricând. Investim în mod susținut în acest domeniu și este evident că digitalizarea este o direcție clară pentru întregul sector bancar.
Utilizarea pe scara din ce în ce mai largă a serviciilor digitale aduce cu sine și o tendință de creștere a atacurilor de tip phishing și a altor scheme de înșelătorie cibernetică. Ca răspuns, încercăm să informăm pe cât mai multe canale și în mod susținut baza de clienți. Din păcate, mulți oameni de bună credință cad în capcana infractorilor. Este un fenomen în creștere, iar sectorul bancar în integralitatea sa are responsabilitatea de a educa și de a informa publicul larg, pentru a-și proteja economiile.
Nu în ultimul rând, ne vom implica din ce în ce mai mult în dezvoltarea sustenabilă a României. Aceasta înseamnă atât preocuparea pentru sustenabilitatea propriilor operațiuni, dar și introducerea de noi produse care să contribuie la reducerea amprentei de carbon a clienților noștri, fie aceștia persoane fizice sau juridice. La nivelul grupului ING există deja de câțiva ani buni obiectivul de a fi bancă pentru sustenabilitate, iar local am accelerat aceste inițiative care se văd inclusiv în oferta băncii.
Am lansat produse noi, suntem activi în zona de creditare verde și sustenabilă și avem planuri frumoase pentru viitor. Iar ca să închei într-o notă pozitivă, mă bucur să văd cum crește numărul persoanelor și al companiilor care conștientizează impactul pe care îl au asupra mediului, dar, mai mult decât atât, al celor care iau în frâie ceea ce pot schimba în privința asta.