Publicatia online www.bankingnews.ro a preluat în ultima vreme tot mai multe întrebări din partea cititorilor privind soluțiile de care pot beneficia în cazul în care nu se mai pot califica la condițiile noului moratoriu promovat de Guvernul României, care prevede faptul că debitorii care și-au amânat deja plata ratelor pe o perioadă de 9 luni nu mai pot apela o asemenea facilitate. Guvernul a decis, prin ordonanță de urgență, noi condiții pentru suspendarea rambursării creditelor (CITEȘTE AICI), urmând ca în zilele următoare să apară și normele de aplicare.
BankingNews a solicitat tuturor băncilor detalii referitoare la situația clienților care au beneficiat deja de amânarea la plată pentru intervalul maxim, însă nu pot relua din ianuarie 2021 rambursarea efectivă a împrumuturilor. Practic, am urmărit să aflăm dacă instituțiile financiare au în vedere promovarea unor noi programe proprii de susținere adresate acestor debitori sau se mizează pe ideea de abordare a fiecărui caz în parte, prin identificarea unor soluții personalizate.
Întrucât sunt clienți care au trimis deja cereri de suspendare, Raiffeisen Bank menționează că banca primește aceste cereri, însă le va analiza și va decide cu privire la ele numai după publicarea Normelor de aplicare care vor stabili în concret condițiile și detaliile procesului de acordare a moratoriului. În cazul aprobării, efectele moratoriului se produc de la data cererii, deci clienții nu vor fi afectați de amânarea analizei și deciziei până la momentul publicării normelor.
„Clientii Raiffeisen Bank au apelat la soluții de amânare a ratelor atât pe moratoriul public cât și pe cel privat, pe perioade diverse. Clienții care au amânat pe perioada maximă (9 luni) nu reprezintă o pondere mare, dacă vorbim de persoane fizice. Pe de altă parte o pondere majoritară dintre amânările de rate au expirat deja și observăm un comportament bun de plată după reluarea plăților. Pentru clienții care au optat pentru moratoriul pe perioada maximă și care ar putea avea dificultăți la rambursare după expirarea perioadei, banca pune la dispoziție modalități de comunicare a situației lor prin call center dedicat persoanelor fizice – 0800800555, email, ori prin intermediul unităților noastre. În baza informațiilor primite de bancă se identifică soluții personalizate de restructurare a datoriilor, care pot să însemne reducerea ratelor, prelungiriea perioadei de rambursare sau reduceri temporare de dobândă sau principal. Aceste soluții sunt implementate și oferite clienților care au dificultăți de rambursare”, a menționat, pentru publicația online www.BankingNews.ro Mihai Răuță, Director Retail Risc în cadrul Raiffeisen Bank.