Un portofoliu considerabil de clienți demonstrează forța, vizibilitatea, atractivitatea și prestigiul unei bănci. În aceste condiții, competiția pentru consolidarea numărului de clienți a devenit tot mai acerbă, instituțiile de credit de pe piața locală punând la bătaie campanii inedite cu promoții atractive pentru consumatorii de produse și servicii financiare.
Băncile își doresc un portofoliu de clienți cât mai mare – pe de o parte – pentru a-și demonstra toate cele patru calități enumerate anterior și – pe de altă parte – pentru că în acest fel își pot multiplica veniturile prin vânzarea încrucișată. O bază cât mai largă de clienți poate constitui o piatră de temelie pentru succesul noilor produse și servicii lansate pe piață.
Pe de altă parte, evoluția numărului de clienți poate demonstra indirect calitatea serviciilor și produselor furnizate, iar faptul că portofoliile de clienți ale unor bănci se subțiază de la an la an poate constitui un element de îngrijorare și, de asemenea, de alarmă pentru managerii respectivelor instituții de credit. Totuși, reducerea numărului de clienți poate fi și rezultatul unui proces de ”curățare” a portofoliilor istorice, prin eliminarea consumatorilor inactivi de multă vreme.
Topul celor 6 bănci care dețin cel puțin un milion de clienți a suferit în ultimii ani modificări considerabile, generate de permutări între instituțiile de credit ocupante ale locurilor 2-6, liderul topului fiind singura constantă.
Banca Transilvania, cea mai mare bancă locală după active, deschide acest clasament, cu peste 4 milioane de clienți, față de puțin peste 2,9 milioane de clienți cât număra la finalul anului 2020. În trei ani, instituția de credit din Cluj-Napoca a reușit să convingă peste un milion de români să devină clienți BT. De altfel, evoluția admirabilă este confirmată și de anunțul Băncii Transilvania făcut în urmă cu câteva zile, prin care sublinia că peste 450.000 de persoane au devenit clienți BT în primele zece luni ale acestui an.
BCR, deținătoarea locului secund în topul băncilor după numărul de clienți, a reușit să-și consolideze poziția prin majorarea portofoliului cu peste 100.000 de consumatori în ultimii 3 ani, de la 2,9 milioane în 2020 la 3 milioane în prezent.
Podiumul clasamentului este completat de Raiffeisen Bank, care are peste 2,2 milioane de clienți, în ușoară scădere față de finalul anului 2021, când deservea aproape 2,3 milioane de clienți. Cu toate acestea, beneficiind de scăderile mai abrupte ale CEC Bank și BRD Groupe Société Générale, Raiffeisen Bank a reușit să urce două locuri.
Poziția a patra a topului este adjudecată de CEC Bank, cu 2,2 milioane de clienți. Instituția de credit cu acționariat de stat, care deține cea mai extinsă rețea teritorială, a înregistrat cea mai amplă reducere a portofoliului de clienți, care s-a diminuat cu circa 500.000 de persoane față de 2020, când banca avea 2,7 milioane de consumatori.
BRD Groupe Société Générale, ocupanta locului cinci, a pierdut peste 100.000 de clienți din cei 2,2 milioane cât avea în 2020, portofoliul actual fiind de peste 2 milioane de consumatori.
Ultima poziție a topului celor 6 bănci care dețin cel puțin un milion de clienți îi revine ING Bank, instituția de credit care a înregistrat o evoluție fulminantă în ultimii 3 ani, cu un plus de 300.000 de clienți, de la 1,4 milioane în 2020 la peste 1,7 milioane în prezent.