Raiffeisen Bank a organizat a doua editie a intalnirilor „Arena Afacerilor” in Timisoara, Cluj, Pitesti, Iasi si Constanta. Seria de evenimente a fost organizata sub forma unor discutii interactive pe teme cum sunt: modalitati si oportunitati de finantare, reusite si dificultati in afaceri, reglementari fiscale, perceptia asupra evolutiei economiei romanesti, asupra mediului antreprenorial etc.
- 85% dintre antreprenorii care au participat la Barometrul Antreprenorilor 2016 spun ca cifra de afaceri a companiei lor va creste in anul 2016;
- Aproape jumatate dintre antreprenori considera ca România mai are nevoie de aproximativ 10 ani pentru a dezvolta un mediu antreprenorial prietenos.
„Am organizat in perioada mai – iunie 2016 o noua editie “Arena Afacerilor” – intalniri cu reprezentanti ai mediului antreprenorial in care am facut schimb de informatii si am incercat sa intelegem mai bine cum putem noi ca banca sa ii sustinem. Am dezbatut pe subiecte de interes si avem certitudinea ca astfel de intalniri sunt utile si necesare” a spus Mihail Ion, Director Executiv, Directia Corporatii Regionale si Sector Public, Raiffeisen Bank.
Dupa fiecare eveniment, Raiffeisen Bank a luat pulsul mediului antreprenorial local, participantii fiind invitati sa raspunda la un chestionar, pe baza caruia a fost realizat un barometru al mediului antreprenorial din Romania. Iata cateva dintre concluziile sondajului:
- 25% dintre antreprenorii participanti la sondaj se asteapta in acest an la o crestere intre 10% si 20% a cifrei lor de afaceri; cei mai optimisti antreprenori in privinta cresterii cifrei de afaceri sunt iesenii (91%), urmati de cei din Constanta si Cluj (86%), cei din Timisoara (83%) si din Pitesti (80%);
- 55% dintre antreprenori spun ca vor apela la credite bancare pentru a-si finanta afacerea in urmatoarele 12 luni, procent in scadere comparativ cu anul trecut, cand 69% spuneau ca vor apela la aceasta sursa de finantare;
- antreprenorii iau în considerare in 2016 o mai mare varietate de surse de finantare pentru afacerile lor: 21% se gandesc sa acceseze fonduri europene, 3,5% au in vedere sa apeleze la investitori strategici si 5% vizeaza ajutoare de stat sau programe guvernamentale; finantarea prin piata de capital nu a fost votata ca optiune de niciunul dintre antreprenori;
La capitolul „increderea in directia in care merge economia romaneasca”, 29% dintre antreprenori spun ca au incredere, in scadere accentuata fata de 2015 (56%); peste 51% se declara „oarecum increzatori”, iar 18% nu cred ca economia României merge in directia buna (anul trecut doar 4% se declarau neincrezatori). Cei mai optimisti in ceea ce priveste evolutia economica a României se dovedesc a fi antreprenorii din Cluj (37%), urmati indeaproape de cei din Timisoara (35%) – la fel ca in 2015. La polul opus se situeaza antreprenorii din Pitesti (12%).
Care este cel mai mare risc pentru afaceri in urmatoarele 6 luni? 33% sunt ingrijorati de situatia economica si politica din România, in timp ce de instabilitatea politica la nivel regional sau global sunt preocupati 27%. Volatilitatea pietelor de materii prime si a pietelor valutare a fost considerata de 22% dintre antreprenori riscul major, în timp ce 12% au mentionat situatia economica si politica din UE. Este demn de remarcat ca, pentru prima data, intre dificultatile mentionate de antreprenorii romani apare rectrutarea fortei e munca, educatia si formarea ei.
Majoritatea antreprenorilor considera mentoratul un factor important pentru dezvoltarea mediului antreprenorial, insa doar 30% spun ca mentoreaza antreprenori aflati la inceput de drum.
Pentru a imbunatati mediul antreprenorial in România, respondentii cred ca urmatoarele masuri au un impact mare:
- scaderea impozitarii muncii;
- asigurarea stabilitatii mediului de reglementare si fiscalizare;
- simplificarea reglementarilor referitoare la afaceri si la stabilirea obligatiilor fiscale;
Antreprenorii considera ca cele mai importante initiative pentru a promova spiritul antreprenorialului in România, ar fi:
- Programe guvernamentale pentru start-up-uri si programe pentru antreprenori;
- Dezvoltarea de incubatoare/acceleratoare de afaceri/programe de accelerare;
- Programe specifice de training pe industrii;
- Intalniri si workshop-uri pentru antreprenori.