Ca o strategie de comunicare pusă la punct, înainte de primi întrebări de la jurnaliști pe tema informațiilor privind presupusa dorință a francezilor de a vinde subsidiara din România, Maria Rousseva, CEO-ul BRD Groupe Société Générale, a ținut să comenteze, în cadrul conferinței de presă prilejuite de prezentarea bilanțului pe 2023, informațiile vehiculate în media printr-un sec: ”Nu pot să comentez aceste zvonuri!”, justificat de listarea la bursă a companiei.
Chiar dacă a catalogat subiectul presupusei intenții de vânzare a BRD drept ”elefantul din cameră”, declarația ”Nu pot să comentez aceste zvonuri!” este nepotrivită, din punctul meu de vedere, pentru că nu închide discuția și lasă în continuare loc de interpretări.
Dacă într-adevăr Groupe Société Générale nu intenționează să vândă BRD și nici măcar nu a inițiat vreo discuție pe această temă, răspunsul edificator ar fi fost ”Aceste zvonuri nu sunt adevărate!”. Altfel, răspunsul asumat de oficialii BRD ne duce cu gândul la titlul celebrului film franco-italian ”Il n’y a pas de fumée sans feu” (Nu iese fum fără foc!).
Nu am informații clare despre ce au de gând cu adevărat francezii în cazul presupusei vânzări a BRD, însă este destul de plauzibil ca toată această poveste să fi plecat de la o strategie de testare a pieței, cu dorința de a verifica ce șanse de izbândă are un asemenea proiect, evaluare pe baza căreia să urmeze o decizie finală.
Nu vreau să mă aplec foarte mult asupra veridicității informațiilor privind presupusa vânzare a BRD, ci o să mă concentrez pe acele motive care consider că ar face neoportună o eventuală tranzacție, ba chiar ar fi dovada unei strategii disperate, forțată de situația nu tocmai roză pe care o traversează grupul francez.
BRD este pe cai mari, performanțele peste așteptări făcând din 2023 cel mai bun an din istoria sa pe piața românească
Vestea unei presupuse vânzări a BRD vine ca nuca în perete, dacă ne uităm atent la parcursul instituției de credit din 2023, care prin rezultatele consemnate se dovedește a fi cel mai bun an din istoria sa.
În esență, BRD a reușit să acumuleze în 2023 active în valoare de aproape 10 miliarde de lei, cât reușise în 2021 și 2022 la un loc.
De asemenea, BRD a turat puternic motoarele pe creditare, consolidându-și soldul împrumuturilor cu aproape 5 miliarde de lei, de la 35,5 miliarde de lei în 2022 la 40,2 miliarde de lei în 2023. Acest aspect nu este deloc de neglijat, în condițiile în care evoluția mai puțin bună din anii precedenți (în 2019 avea 29,5 miliarde de lei) a făcut ca banca franceză să piardă poziția a treia în topul finanțatorilor din România în favoarea Raiffeisen Bank. Continuarea ritmului de creștere din 2023 o poate propulsa din nou pe podium.
BRD a făcut un profit istoric în 2023, bifând cel de-al 10-lea an consecutiv când termină pe plus
În perioada 2000 – septembrie 2023, BRD – Groupe Société Générale a avut patru șefi, exceptând numirea lui Alexandre Paul Maymat din 2012, care nu rezistat decât trei luni, neprimind acordul Băncii Naționale a României de a se așeza confortabil la conducerea instituției de credit. Cei patru directori generali – Patrick Gelin, Guy Poupet, Philippe Lhotte și François Bloch – și-au pus amprenta diferit pe strategia de dezvoltare a băncii cu acționariat francez.
Patrick Gelin a dat putere băncii, Guy Poupet a realizat că banca are și slăbiciuni, Philippe Lhotte a făcut inventarul puterilor și slăbiciunilor băncii, canalizându-se pe crearea unui punct de echilibru, iar François Bloch a exploatat la maximum capacitatea băncii de a performa, obținând cele mai bune rezultate în ceea ce privește profitabilitatea. În definitiv, cu François Bloch, BRD a început să simtă din nou gustul dulce al profitului. În ultimii 10 ani, respectiv în perioada 2014 – 2023, BRD a înregistrat un profit cumulat de peste 11 miliarde de lei.
Povestea poate continua cu noul CEO, Maria Rousseva, care conduce BRD din septembrie 2023. Modul în care s-a mișcat banca în ultimul trimestru din 2023 ne arată că Maria Rousseva este pusă pe fapte mari. Este suficient să ne uităm la evoluția activelor instituției de credit, care s-au majorat cu 4,4 miliarde de lei în numai 3 luni (octombrie – decembrie 2023).
BRD s-a adaptat cerințelor pieței, accelerând digitalizarea prin investiții majore, iar rezultatele au început să se vadă
BRD avea la sfârșitul lunii martie 2020, 624.000 de utilizatori activi unici ai serviciilor de Internet Banking și Mobile Banking. În același an, în luna noiembrie, BRD a lansat YOU, noua sa aplicație de banking digital, cu un design intuitiv și prietenos, pentru realizarea în siguranță a operațiunilor bancare de zi cu zi.
De atunci, instituția de credit a continuat să avanseze pe drumul digitalizării prin extinderea ofertei de servicii accesibile 100% online. Astăzi, BRD are 1,4 milioane clienți, înregistrând o creștere de 33% în 2023 față de 2022. Anul trecut, investițiile noi în transformarea digitală a băncii au fost de 50 milioane de euro, o sumă importantă, care arată că BRD și-a luat în serios destinul digital.
Astfel, după cum se poate observa, BRD dispune de toate atuurile unei bănci puternice. De ce ”o bancă solidă și modernă, pregătită pentru prezent și viitor”, cum bine puncta Francois Bloch înainte de a părăsi conducerea BRD, ar fi brusc de vânzare?
Vânzarea BRD presupune o investiție mult prea mare pentru o piață, care chiar dacă este promițătoare, nu este foarte prietenoasă
Și dacă informațiile despre o presupusa vânzare a BRD sunt adevărate, cât ar costa banca? Este o întrebare firească, cu un răspuns care poate fi oarecum anticipat, raportându-ne la tranzacțiile care au tot avut loc în ultimii ani în sistemul bancar românesc. Banca Transilvania tocmai a anunțat că a bătut palma pentru cumpărarea subsidiarei OTP Bank, pentru suma de 347,5 milioane de euro. Cum OTP Bank avea la finalul lunii septembrie 2023 o cotă de piață de puțin peste 2,5%, adică de circa 4 ori mai mică decât BRD, putem extrapola și presupune că prețul instituției de credit cu acționariat francez poate fi undeva în jurul a 1,5 miliarde de euro.
Iată cum vorbim despre o sumă colosală, o investiție enormă care poate fi angajată numai de un grup financiar puternic. Nu cred că o bancă prezentă deja pe piața românească ar fi dispusă sau și-ar permite să pună la bătaie banii necesari pentru a cumpăra BRD.
Chiar dacă la nivel declarativ a anunțat că este deschisă în continuare oportunităților de achiziție, Banca Transilvania este focusată acum exclusiv pe integrarea OTP Bank. UniCredit Bank, o altă bancă puternică, este prinsă în procesul de fuziune cu Alpha Bank. BCR (Erste Bank) sau Raiffeisen Bank nu au arătat în ultimii ani că sunt dispuse să se implice în eventuale tranzacții, mai ales de asemenea anvergură, fiind concentrate pe creșterea organică. În aceste condiții, este clar că o presupusă tranzacție s-ar putea înfăptui numai cu un cumpărător extern.
Din păcate, chiar dacă pare o piață promițătoare și atractivă, România nu a reușit să se constituie ca un magnet pentru marile grupuri financiare din Europa. Din contră, impredictibilitatea și nesiguranța care planează asupra industriei de profil din cauza demersurilor legislative contondente la adresa băncilor, ultimul exemplu fiind taxa pe cifra de afaceri de 2% care se aplică instituțiilor de credit din 2024, a făcut ca în ultimii ani să asistăm la un adevărat exod al unor jucători importanți. Deci, băncile sunt mai degrabă interesate să plece, decât să vină!
Alături de prețul ridicat, această situație nu constituie nici pe departe un avantaj pentru negocierile unei presupuse vânzări a BRD, francezii de la Société Générale riscând să ajungă în situația de ”a fi strânși cu ușa” ca să accepte un cost subevaluat. Și nu cred că-și permit un asemenea compromis, mai ales în condițiile în care vorbim despre o subsidiară care se dovedește a fi una dintre perlele coroanei.
Va judeca Société Générale la fel de superficial situația BRD de astăzi cum a procedat în 2009 când a intrat în negocieri pentru a cumpăra Banca Transilvania?
Creșterea galopantă a volumului activelor dintre 2003 și 2008 a transformat BRD într-un competitor serios pentru BCR, cea mai mare bancă de atunci din industria locală. Proiectul de dezvoltare a inclus o extindere agresivă a rețelei teritoriale (de la 193 de agenții în 2000 până la 930 în 2009), țintind o explorare a zonei rurale din țara noastră. Până să vină criza financiară, BRD era pe val. Se vorbea mereu despre intenția de a deveni liderul pieței locale.
Această perioadă de excepție se putea încheia chiar cu o lovitură impresionantă, reprezentată de negocierea privind preluarea Băncii Transilvania, care ar fi putut-o transforma în cea mai mare bancă din România, statut pe care îl viza în acei ani. Însă, francezii de la Société Générale nu au insistat foarte tare, judecând superficial oportunitatea apărută.
Atitudinea de atunci i-a costat enorm peste câțiva ani pentru că, de la acel moment, BRD și-a început declinul, în timp ce Banca Transilvania a pornit un plan de dezvoltare senzațională, care a dus-o – nu peste foarte mult timp – pe prima poziție în topul băncilor după active.
Din punctul meu de vedere, acel moment putea fi unul remarcabil, care ar fi putut ”scrie” în alți termeni istoria BRD. Rememorând acel episod, mă întreb: ”Va judeca Société Générale la fel de superficial situația BRD de astăzi cum a procedat în 2009 când a intrat în negocieri pentru a cumpăra Banca Transilvania?”. Timpul ne va lămuri!