Grupul BRD a înregistrat în 2024 un profit de 1,52 miliarde de lei, în scădere față de anul anterior cu circa 8%, de la 1,65 miliarde de lei. BRD Groupe Société Générale, cea de-a patra bancă din România după nivelul activelor, a raportat anul trecut un profit de 1,47 miliarde de lei, față de 1,63 miliarde de lei în 2023.
„2024 a fost un nou an solid pentru BRD, care a continuat să obțină performanțe comerciale ridicate pe toate segmentele de afaceri, înregistrând o creștere solidă a soldului creditelor nete, +19% față de 2023. Segmentul companiilor a avut cea mai mare creștere, de +29% YoY, în timp ce performanța comercială pe segmentul retail s-a intensificat, determinând o creștere a portofoliului de 13% față de 2023. Producția de credite acordate clienților persoane fizice a rămas foarte dinamică, atingând niveluri record, însumând aproape 12 miliarde lei, în creștere cu 54%, determinată de creșterea atât a creditelor de consum, cât și a celor pentru locuințe.
BRD rămâne puternic angajată în construirea unei economii durabile și continuă să finanțeze proiecte și să se implice în inițiative cu impact pozitiv. Pentru 2024, finanțările sustenabile nou acordate de BRD au ajuns la peste 1,8 miliarde lei, producția cumulată din ultimii 3 ani atingând aproape 1,3 miliarde euro, cu mult peste ținta stabilită inițial pentru finalul anului 2025.
Rămânem în continuare angajați în dezvoltarea capacităților digitale, în îmbunătățirea serviciilor și a experienței clienților noștri. Aplicația noastră de mobil este îmbogățită constant cu noi funcționalități, printre cele mai recente fiind plata instant de proximitate, RoPAY, programul de loialitate Cashback, iar gradul ei de adopție este în creștere continuă, ajungând la 1,7 milioane de utilizatori la finalul anului 2024. Ca o recunoaștere a determinării noastre colective de a ne servi mai bine clienții, BRD a fost premiată pentru al doilea an consecutiv cu premiul „Banca anului” de către revista The Banker.
Din punct de vedere financiar, creșterea veniturilor BRD, susținută de volumele mai mari pe toate segmentele de afaceri, combinată cu gestiunea disciplinată a costurilor si riscurilor, a condus la un ROE de doua cifre, de 16,6% și la un raport cost-venit imbunătațit, excluzând impactul noii taxe pe cifra de afaceri. Calitatea activelor rămâne solidă, în timp ce nivelurile de lichiditate și capital sunt robuste, poziționând bine BRD pentru continuarea creșterii. Privind spre viitor, BRD este hotărâtă să-și mențină creșterea, bazată pe practici sustenabile, inovare digitală și simplificare, asigurându-se că răspunde nevoilor în continuă schimbare ale clienților săi”, a declarat Maria Rousseva, CEO-ul BRD Groupe Société Générale.
Impulsul comercial se menține ridicat pe toate segmentele de afaceri
Soldul creditelor nete, inclusiv finanțarea prin leasing, au ajuns la 49,7 miliarde lei, marcând o creștere de +19,1% față de finalul lunii decembrie 2023, susținută de activitatea robustă de creditare atât pe segmentul companiilor, cât și pe cel al persoanelor fizice. Creditele acordate companiilor au rămas principalul motor de creștere, cu un avans anual de +29% an/an, în timp ce creșterea segmentului retail este alimentată în continuare, marcând un avans de +13% an/an la finalul lunii decembrie 2024, se arată într-un comunicat de presă remis de instituția de credit.
Producția de credite pentru persoane fizice a atins noi niveluri record, ajungând la aproape 12 miliarde de lei în 2024, în creștere cu +54% față de 2023, bazându-se pe o performanță bună atât a creditelor de consum, cât și a celor pentru locuințe. Producția de credite de consum a totalizat 7,3 miliarde lei, în creștere cu +49% în dinamică anuală, în timp ce finanțarea proiectelor de achiziție de locuințe pentru clienți a crescut cu +63% în dinamică anuală, până la 4,4 miliarde lei. Această performanță puternică demonstrează atenția continuă îndreptată către clienți și consolidarea rolului BRD de partener de finanțare. La finalul lunii decembrie 2024, creditele acordate persoanelor fizice au crescut cu +12,0% față de finalul anului 2023. În plus, soldul creditelor nete ale companiilor mici a înregistrat, și el, o creștere remarcabilă, +25,8% an/an, susținută de îmbunătățirea proceselor de creditare și de implicarea puternică în programele guvernamentale, consolidând rolul BRD ca factor cheie de creștere atât pentru persoanele fizice, cât și pentru companii.
Finanțarea companiilor a menținut un ritm puternic de creștere, soldul creditelor nete crescând cu +29% în dinamică anuală la finalul lunii decembrie 2024, susținut de contribuția solidă atât a companiilor mari, cat și a IMM-urilor. În 2024, BRD a continuat să sprijine antreprenorii locali prin participarea la diverse programe de finanțare pentru IMM-uri, acoperind sectoare precum agricultura, construcțiile, industria prelucrătoare. Un motor principal pentru finanțarea IMM-urilor a fost programul guvernamental IMM Plus, BRD acordând, pe parcursul anului 2024, peste 2.200 de credite în valoare totală de 3,56 miliarde lei.
Activitatea de leasing și-a continuat traiectoria de creștere puternică, soldul finanțărilor nete majorându-se cu +19,6% an/an, la finalul lunii decembrie 2024, la peste 2 miliarde lei, reconfirmând leasingul financiar ca soluție de finanțare accesibilă și eficientă, care se adaugă portofoliului diversificat de produse oferit de bancă.
BRD și-a întărit și mai mult angajamentul de a sprijini tranziția către sustenabilitate și prin încheierea de parteneriate cu instituții financiare internaționale (IFC și FEI) menite să stimuleze producția, diversificând în același timp oferta băncii cu soluții de finanțare “albastră” și de gen. În 2024, finanțarea sustenabilă a BRD a ajuns la peste 1,8 miliarde lei, susținând cu precădere proiectele privind energia regenerabilă fotovoltaică, clădirile verzi, mobilitatea electrică, sectorul apei, producția cumulată din ultimii 3 ani atingând aproape 1,3 miliarde de euro, cu mult peste ținta stabilită inițial pentru finalul anului 2025. Pentru a promova și sprijini în continuare investițiile verzi, BRD a stabilit un nou parteneriat cu Fondul European de Investiții (FEI) în august 2024 pentru a implementa un instrument financiar sustenabil cu scopul de a oferi sprijin IMM-urilor și proceselor de afaceri în adaptarea la schimbările climatice și facilitarea tranziției verzi. În plus, antreprenoriatul feminin a rămas unul dintre domeniile de interes ale băncii în 2024 prin colaborarea cu Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului în implementarea programului „Femeia Antreprenor”, ediția 2024 și parteneriatului cu International Finance Corporation (prin tranzacția SRT încheiată în T1 2024).
Baza de depozite a continuat să crească constant, +8,9% în dinamică anuală la finalul lunii decembrie 2024. Depozitele retail, o sursă-cheie și stabilă de finanțare, au crescut cu +8,7% an/an, fiind în continuare stimulate de intrările nete în creștere ale depozitelor la termen ale clienților persoane fizice (+19% în dinamică anuală). Depozitele companiilor au înregistrat o creștere similară, +9,1% an/an, susținută în principal de intrările nete mai mari din partea IMM-urilor (+13,4% an/an).
Oferta de economisire a BRD este diversă, permițând accesul la o varietate de clase de active și strategii pentru peste 157 de mii de clienți prin intermediul celor 12 fonduri de investiții administrate de filiala BRD Asset Management, care a marcat o creștere solidă de +55% an/an a activelor în administrare, la 6,2 miliarde lei la finalul lunii decembrie 2024. BRD Asset Management și-a menținut prima poziție în clasamentul OPCVM-urilor, ajungând la o cotă de piață de 23,1% la finalul anului 2024.
Combinarea prezenței on-site cu accesul la distanță
BRD asigură disponibilitatea produselor și serviciilor sale printr-un mix de prezență on-site și acces la distanță. La 31 decembrie 2024, rețeaua băncii a ajuns la 388 de sucursale (față de 423 la 31 decembrie 2023) și un număr tot mai mare de zone self-service 24/7, acoperind aproape 60% din rețeaua sa (225 față de 194 la 31 decembrie 2023).
Implicarea digitală a clienților continuă să crească, așa cum o reflectă numărul de utilizatori ai aplicației de mobil YouBRD în creștere la peste 1,7 milioane (+20% în dinamică anuală la finalul lunii decembrie 2024) și numărul mai mare de tranzacții efectuate prin intermediul aplicației (+28% în dinamică anuală).
BRD continuă să-și îmbunătățească oferta și capacitățile digitale, avansând pe foaia de parcurs digitală prin implementarea unui nou proces de configurare credențiale pentru a întări securitatea clienților. Spre finalul anului 2024 BRD a introdus o nouă facilitate de verificare a identității beneficiarului care asigură asocierea corectă între numele beneficiarului și codul IBAN introdus, minimizând riscurile de fraudă. În plus, BRD a lansat RoPay în T4 2024, un serviciu de plăți instant prin mobil, de proximitate și securizate prin cod QR, disponibil 24/7/365 de zile pe an. Acest serviciu, simplu și ușor de utilizat, este gratuit și poate fi folosit ca alternativă națională la numerar și alte metode de plată existente, BRD fiind printre primele bănci din România care au lansat acest serviciu.
În iunie 2024 BRD a introdus și un program de loialitate cashback disponibil în YouBRD. La finalul anului 2024, aproximativ 650.000 clienți erau înscriși în program, și o sumă de 1,8 milioane lei a fost acordată prin cashback clienților BRD.
BRD marchează rezultate bune în termeni de profitabilitate și eficiență
Venitul net bancar al Grupului BRD a crescut cu +5,2% față de 2023, ajungând la 4.032 milioane lei. Veniturile nete din dobânzi, principalul pilon de creștere, au marcat un avans de +6,8% an/an în 2024, determinat de o activitate comercială robustă atât pe segmentul retail, cât și pe cel al companiilor, fiind temperat de creșterea costurilor de finanțare cu depozitele clienților, dar într-un ritm mai moderat, urmând tendința dobânzilor de piață la lei. Veniturile nete din comisioane au crescut cu +7,8% în dinamică anuală, determinate în principal de intensificarea activităților de creditare și a tranzacțiilor clienților. Mai exact, transferurile, pachetele de servicii și activitatea privind cardurile au avut o contribuție pozitivă semnificativă la dinamica anuală. Alte venituri bancare (-13,2% în dinamică anuală) au fost influențate în principal de un provizion limitat excepțional înregistrat în T1 2024 și de vânzarea portofoliului de credite al BRD Finance.
Cheltuielile operaționale au crescut cu 6,8% în dinamică anuală în 2024, determinate în principal de noua taxă pe cifra de afaceri. Fără a lua în considerare această taxă, costurile au fost menținute stabile, în ciuda inflației încă ridicate. Pe fondul concurenței permanente pentru talente, costurile cu personalul au crescut cu +4,9% față de 2023, determinate de salariile fixe mai mari și de alte ajustări ale pachetului de compensare în cadrul noului contract colectiv de muncă intrat în vigoare în iunie 2024. Evoluția altor cheltuieli (-2,7%, excluzând contribuția la Fondul de Garantare a Depozitelor și la Fondul de Rezoluție și noua taxă pe cifra de afaceri) reflectă în principal efectul combinat al creșterii cheltuielilor IT pe fondul efortului continuu de digitalizare a activității bancare, câștigurilor din vânzarea unor active imobiliare și economiilor de costuri administrative, legate și de închiderea activității BRD Finance. Pentru anul 2024, contribuția cumulată la Fondul de Garantare a Depozitelor și la Fondul de Rezoluție a fost redusă la 43,5 milioane lei, de la 68,1 milioane lei în 2023. Pe de altă parte, noua taxă de 2% pe cifra de afaceri, s-a ridicat la 128,7 milioane de lei din creșterea costurilor.
Venitul operațional brut al Grupului BRD a ajuns la 2.009 milioane lei în 2024 (+3,6% și +10,2% în dinamică anuală, excluzând taxa pe cifra de afaceri), iar raportul cost/venit a crescut doar ca urmare a noii taxe (50,2% în 2024 față de 49,4% în 2023). Excluzând impactul taxei, raportul cost/venit s-a îmbunătățit cu peste 200 de puncte de bază, la 47,0% în 2024, de la 49,4% în 2023.
Portofoliul de credite s-a menținut solid pe parcursul anului, cu o rată a creditelor neperformante*, rata NPL, în jurul nivelului minim istoric, ajungând la 2,1% la finalul lunii decembrie 2024 (în ușoară creștere față de nivelul minim-record de 1,9% înregistrat la finalul anului 2023, dar încă sub media sistemului bancar), în timp ce rata de acoperire a creditelor neperformante, NPL coverage, se situează la un nivel confortabil (77,8% la finalul lunii decembrie 2024 față de 76,0% la finalul anului 2023). Costul net al riscului a înregistrat o alocare netă de provizioane de 145 milioane RON în 2024, comparativ cu o eliberare netă de provizioane de 57 milioane RON în 2023, reflectând o revenire la niveluri normalizate.