Dacă vor constata existența impreviziunii în cazul notificărilor de „dare în plată” , instanțele ar putea dispune renegocierea contractului de credit sau încetarea acestuia. Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) ar putea avea un rol important în renegocierea contractelor și găsirea unei soluții care să fie acceptată atât de clienți, cât și de bănci.
Însă și acum băncile au la dispoziție instrumente de renegociere a contractelor, cum ar fi acordarea unei perioade de grație sau prelungirea scadenței, care, per ansamblu, conduce însă la un cost mai ridicat al creditului. După constatarea impreviziunii, băncile ar putea găsi însă alternative mai avantajoase pentru clienți, poate chiar reducerea soldului, consideră președintele CSALB, Alexandru Păunescu, care este și Directorul Direcției Juridice din cadrul Băncii Naționale a României.
„Cred că băncile au învățat ceva după tot ce s-a întâmplat în ultimul timp și vor fi dispuse să negocieze mai mult. Având în față perspectiva preluării câtorva mii de apartamente în contul datoriilor și de a se transforma din prestator de servicii financiare în furnizor se servicii imobiliare, cred că vor fi dispuse să negocieze mai mult”, a declarat, în exclusivitate pentru publicația online www.BankingNews.ro, Alexandru Păunescu.
„Codul Civil nou are impreviziunea clar stabilită, iar băncile o vor lua în calcul când stabilesc noul preț al contractului. Aici e nevoie de balans și intervenim noi”, a mai spus acesta.
Legat de normele recent apărute și care vizează sectorul bancar, legea „dării în plată” și cea a conversiei creditelor, Alexandru Păunescu a reamintit că orice normă ar trebui să aibă la bază un studiu de impact.
„Atâta timp cât se transpun directive europene, lucrurile sunt în ordine. Acestea au la bază studii de impact, care nouă ne lipsesc în cazul cvasimajorității normativelor emise ori de Parlament, ori de Guvern. E firesc să te lămurești înainte de a te apuca să faci o treabă care e impactul pe care îl are o normă emisă. Asta nu trebuie să o faci nici pentru că ții cu băncile, nici pentru că ții cu banca Națională ci pentru că, dacă nu o faci bine, ai nevoie de instanță. Un studiu de impact îți arată dacă nu cumva destabilizezi un serviciu public, cum sunt serviciile prestate de bănci. Dacă o bancă dă faliment, se ajune la un tăvălug, sunt în pericol banii deponenților”, a mai spus Alexandru Păunescu.
Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar este entitate constituită în baza unei directive europene, ce a demarat activitatea operațională de soluționare alternativă a litigiilor în data de 01.03.2016 (10 luni de activitate efectivă pâna la finalul anului 2016).
În cadrul Centrului, clienții și furnizorii de servicii financiare pot rezolta problemele apărute în cadrul contractelor încheiate între cele două părți pe baza unei soluții propuse de un conciliator, pus la dispoziție CSALB.
Până la finele anului trecut au fost înregistrate 469 de solicitări scrise și aproximativ 3.400 de solicitări telefonice adresate de către consumatori. 235 dintre solicitările scrise au fost conforme, iar 234 au fost solicitări diverse. Distribuirea dosarelor complete către conciliatori se realizează în continuare, în mod aleatoriu, în funcție de disponibilitatea și gradul de încărcare ale fiecărui conciliator.