Tradițional, clienții care fac economii sunt din segmentul populației mature și cei aflați la vârsta a treia, susține Ana Maria Florea, Manager Dezvoltare Produse Retail Patria Bank, în cadrul unei ample analize privind economisirea publicată în Revista BankingNews (ediția lunii iunie 2018).
Vârsta medie a deponentului este în jur de 60 de ani, iar din punctul de vedere al reprezentării pe genuri, deponenții sunt împărțiți aproximativ egal între bărbați și femei. Patria Bank nu a înregistrat o creștere semnificativă a soldului depozitelor persoanelor fizice în primul trimestru al acestui an, însă comparativ cu intrările din aceeași perioadă a lui 2017, banca a consemnat un plus consistent. ”Am avut creștere foarte bună în ultimul trimestru din 2017, rezultat la care a contribuit și noul produs aniversar – Depozitul Centenar, cu dobândă de până la 2,018%. Ne așteptăm să vedem o evoluție bună începând cu cel de-al doilea trimestru din 2018. Stimulăm comportamentul de economisire printr-o ofertă variata de produse și promoții”, subliniază directorul instituției de credit.
Ana Maria Florea spune că majoritatea românilor economisesc în lei, însă apetitul pentru economiile în euro se menține în continuare ridicat, moneda unică europeană oferind o garanție a stabilității. În ceea ce privește termenul mediu al maturităților, oficialul Patria Bank evidențiază că deponenții încep să-și facă planuri pe termen mai lung, durata medie a economiilor în depozite find, în prezent, de aproximativ 9 luni.
În opinia sa, apetitul românilor pentru economisire nu s-a redus pe fondul creșterii inflației. ”Nu se observă o schimbare în preferințele clienților în ceea ce privește economisirea prin intermediul depozitelor la termen. Datele centralizate pe sistem arată o creștere a numărului deponenților și a sumelor economisite, ceea ce ne bucură și ne arată că am intrat într-o zonă de mai mare responsabilitate financiară”, menționează Ana Maria Florea.
Depozitele online sunt constituite de tineri, al căror apetit pentru digitalizare este ridicat
Patria Bank analizează permanent dinamica și nivelul dobânzilor din piață, adaptând oferta astfel încât să fie una avantajoasă pentru clienți. Oficialul băncii punctează faptul că, în prezent, se observă o maturizare a deponenților care se transpune într-o folosire atentă a produselor de economisire, precum și în alegerea produselor cu un câștig și randament superioare.
Chiar dacă Patria Bank pune la dispoziția clienților săi posibilitatea de a-și constitui depozitele prin intermediul serviciului de Internet Banking, cea mai mare parte dintre aceștia aleg să meargă în sucursale pentru inițierea produsului de economisire. ”În on-line, deschiderile de depozite sunt realizate de clienții mai tineri, al căror apetit pentru digitalizare este ridicat. Însă, ulterior deschiderii depozitelor, majoritatea clienților aleg opțiunea de prelungire automată la scadență, tendința fiind de a economisi pe perioade mai lungi”, observă Ana Maria Florea.
Campanii și promoții dedicate stimulării economisirii
Produsele preferate de clienții Patria Bank sunt Depozitul Patria Clasic, prin care deponenții au cea mai vastă ofertă din punctul de vedere al perioadelor de maturitate, și Patria Senior Plus, un depozit conceput special pentru pensionari. De asemenea, depozitul aniversar Patria Centenar este unul din produsele favorite ale clienților în această perioadă.
”Avem o gamă foarte mare de produse de economisire în oferta noastră, acoperind marea majoritare a nevoilor de economisire pe care le solicită clienții. Pentru perioada următoare, avem în vedere acțiuni de stimulare a economisirii prin campanii și promoții dedicate. În partea a doua a anului vom propune un pachet foarte avantajos format din depozit la termen și unități de fond, prin care clienții se vor bucura atât de dobânzile aferente economisirii la termen, cât și de randamentele atrăgătoare oferite de fondurile de investiții administrate de Patria Asset Management”, conchide Ana Maria Florea.