ANPC anunță că și-a continuat seria verificărilor în cadrul instituțiilor de credit. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor sanctioneză modul în care băncile pun în practică contractele de creditare pe termen mediu și lung, cu termen de rambursare de peste 10 ani, către consumatorul-persoană fizică, în lei sau valuta, precum și dacă elementele prevăzute în condițiile contractuale respectă drepturile consumatorilor.
Potrivit sursei citate, alte 8 bănci au fost verificate, la care ANPC a identificat fapte contravenționale, respectiv practici comerciale înșelătoare săvârșite de aceștia cu privire la modul de calcul al ratelor, prin faptul că, pe graficul de rambursare, rata era compusă, în primii ani, 25% din soldul principalde rambursat și 75 % dobândă. Prin aceasta modalitate de calcul, consumatorii plateau, de fapt, preponderent dobândă.
Cele 8 bănci sancționate sunt:
EXIM Bank (n.r. Exim Banca Românească)
Procredit Bank
Intesa Sanpaolo Bank
Techventures Bank ( fosta Banca Comercială Feroviară)
Libra Bank (n.r. Libra Internet Bank)
CEC Bank
Garanti Bank (n.r. Garanti BBVA)
Vista Bank
“Așa cum am mai spus, acțiunea va continua. Încă opt bănci au fost sancționate pentru ceea ce Autoritatea noastră consideră un raport nedrept între acestea și consumatori. Așa cum am mai arătat, astăzi sunt situații dramatice în viața celor care la un moment dat și-au luat un credit.
Indiferent dacă pentru unii acestea sunt doar cifre statistice, pentru Autoritatea noastră aceștia sunt oameni.
Povara financiară nu se poate ascunde după aparente justificări matematice. Dacă 1 + 1 este o operațiune foarte corectă, aceeași adunare poate să reprezinte un minus enorm în viața unor familii.
Procentele aparent infime au în spate inclusiv vânzări ale creditelor neperformante către recuperatorii de creanțe. Dar și așa, cei “doar” 2 % reprezintă un număr însemnat de consumatori aflați în imposibilitatea de a si plăti ratele și de a duce un trai decent.
Dacă pentru unii s-a calculat un grad de suportabilitate, fără a fi măcar chemați la un dialog, cred că este momentul ca întreaga situație să fie reevaluată. Mă cutremură să văd insensibilitatea celor care neagă astăzi realitatea” declară Horia Constantinescu, preşedintele ANPC.
Amendă de 400.000 de lei si noi grafice de rambursare pentru cele 8 bănci
Pentru a putea restabili echilibrul contractual, pe lângă sancțiunea contravențională, respectiv 8 amenzi în valoare de 400.000 lei, comisarii ANPC au propus măsura de emitere a unor noi grafice de rambursare, atât pentru creditele aflate în curs, cât și pentru cele viitoare, unde principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale, pe întreaga perioadă de creditare, în raport cu dobânda aferentă creditului.
„Aplicând această măsură, consumatatorii medii pot beneficia de egalitatea dintre părțile contractului, dar se și asigură echilibrul contractual, astfel încât consumatorii să ia o decizie de tranzacționare în cunoștință de cauză și de a anticipa orice cost sau metoda de calcul înșelător”, se arată în comunicatul de presă al ANPC.
Florin Spătaru: Dacă instanţa va constata că măsurile dispuse de ANPC nu sunt fundamentate corespunzător, vom lua măsurile în consecinţă
Ministerul Economiei va analiza şi va dispune măsurile care se impun, în cazul în care instanţa va da dreptate băncilor în disputa lor cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), a afirmat, joi, ministrul de resort, Florin Spătaru, care a adăugat că are încredere în ANPC, în profesionalismul oamenilor de acolo, „care au evidenţiat aceste practici anticoncurenţiale”.
„ANPC este în coordonarea Ministerul Economiei. Este un organism independent, acolo a fost făcut un proces verbal, s-au constatat anumite practici anticoncurenţiale şi urmează ca această solicitare a lor să fie analizată. Pe de altă parte, sunt nişte proceduri legale care trebuie respectate. Eu, ca ministru, sau Ministerul Economiei nu poate interveni într-o acţiune de control pe care ANPC-ul o realizează. Deocamdată, eu n-am văzut nicio hârtie la Ministerul Economiei, probabil sunt declaraţii ale Asociaţiei Băncilor. Vreau să văd acest document, să văd care sunt argumentele pe care cei din Asociaţia Băncilor le au şi, în funcţie de asta, să avem o discuţie la Ministerul Economiei, dar, pe de altă parte, am încredere în ANPC, în profesionalismul oamenilor de acolo, care au făcut această analiză şi care au evidenţiat aceste practici anticoncurenţiale. Bineînţeles, în situaţia în care instanţa se va pronunţa şi va constata că acele măsuri dispuse de ANPC nu sunt fundamentate corespunzător, bineînţeles că vom analiza şi vom lua măsurile în consecinţă, pentru că e normal să păstrăm această imagine a ANPC-ului ca o autoritate care respectă legea, pe de o parte, dar şi drepturile consumatorilor”, a afirmat Spătaru.
Asociaţia Română a Băncilor (ARB) a anunţat recent că se raliază demersurilor băncilor de contestare a proceselor verbale de contravenţie încheiate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).