Universal Studios a lansat în 2013 cea de-a șasea ecranizare din seria de filme ”Fast & Furious”. Tot în 2013, Horia Ciorcilă, președintele Consiliului de Administrație de la Banca Transilvania, îl numea pe Ömer Tetik în funcția de director general al instituției de credit. ”Furios și iute” poate fi o titlu pentru ceea ce a urmat în povestea de succes a băncii din Cluj.
Termenii ”furie” (raportându-ne strict la sensul figurat al cuvântului care are o conotație pozitivă și care se traduce prin ”dorință puternică”) și ”iuțeală” definesc, cum nu se poate mai bine, stilul în care Banca Transilvania a reușit, după 5 ani și câteva luni de la acel moment, să devină cea mai mare bancă din România, devansând pe rând BRD – Groupe Société Générale și BCR.
În februarie 2019, când Banca Transilvania împlinea 25 de ani de activitate, bilanțul anului 2018 scotea în prim-plan o realitate aproape de necrezut, puțin probabilă în trecutul nu foarte îndepărtat: fotoliul de lider în topul băncilor din România îi aparținea oficial.
”Dintotdeauna am admirat povestea de succes a acestei bănci, spiritul său antreprenorial şi abordarea inovativă. Îmi asum cu entuziasm şi responsabilitate noua provocare, pentru a contribui la creşterea şi consolidarea Băncii Transilvania”, spunea Ömer Tetik în 2013, când prelua conducerea executivă a instituției de credit. Creșterea și consolidarea, despre care vorbea atunci șeful BT, s-a întâmplat ”Furios și iute”!
Evoluția volumului de active din perioada 2000 – 2020, surprinsă în graficul de mai jos, ne arată un ritm de creștere liniar până în 2014, cu o singură sincopă în 2008, când instituția de credit de la Cluj a resimțit aprig pe propria piele criza financiară. Din 2014, povestea Băncii Transilvania se derulează pe repede înainte, la o viteză amețitoare. Ritmul de creștere capată amploare, dezvoltarea organică agresivă și cele două achiziții (Volksbank și Bancpost) transformând Banca Transilvania într-un adevărat bolid de raliu.
În intervalul 2014 – 2020, Banca Transilvania și-a triplat volumul activelor de la peste 32 miliarde de lei, cât avea la finalul lui 2013, la peste 103 miliarde în decembrie 2020. În tot acest timp, cota de piața s-a dublat de la aproape 9% la 18,4%. Practic, dacă va menține același ritm de creștere, este foarte probabil ca la sfârșitul anului curent instituția de credit să atingă borna de 20%. Impresionant!
Dacă extindem analiza și ne uităm la activitatea de creditare și economisire constatăm că Banca Transilvania a realizat o performanță incredibilă, dublându-și, în aceeași perioadă portofoliul de împrumuturi și triplându-și portofoliul de depozite. Imediat după preluarea Volksbank (2014) și Bancpost (2017), adică în 2015 și 2018, Banca Transilvania a cunoscut cele mai înfloritoare perioade. Bilanțul acestor ani arată că instituția de credit de la Cluj-Napoca a adăugat la soldul de împrumuturi de câte aproximativ 8 miliarde de lei. În esență, portofoliul de credite a crescut de la 20 miliarde de lei, cât era în 2014, până la peste 42 miliarde de lei în 2020. Totodată, BT și-a îmbogățit soldul de depozite, de-a lungul intervalului 2014 – 2020, cu peste 60 miliarde de lei, de la 30 miliarde de lei în 2014 la aproape 91 miliarde de lei în 2020.
Banca Transilvania a performat și la capitolul câștiguri, fiind de departe cea mai profitabilă instituție de credit din țara noastră (vezi graficul de mai jos). În șapte ani (2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 și 2020), banca clujeană a obținut un profit cumulat de aproape 10 miliarde de lei (9,39 miliarde de lei mai exact).
Ce urmează? Răspunsul îl putem deduce din declarația lui Horia Ciorcilă, cuprinsă în comunicatul de presă despre bilanțul activității Băncii Transilvania din 2020: ”Pentru acest an suntem optimişti în privinţa BT, atenţi la trenduri, dar şi la oportunităţi care ar putea face sens. Ne menţinem angajamentul ferm de a contribui la relansarea mediului de afaceri”. Nu pot să nu observ expresia ”oportunităţi care ar putea face sens”, care a mai apărut în discursul public al bancherilor de la Cluj de fiecare dată atunci când Banca Transilvania se pregătea să iasă la cumpărături.