Stiri BancareStiri Bancare
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Reading: Analiza McKinsey&Company: Pe fondul unei perioade de incertitudini economice, băncile din România se vor confrunta cu provocări fundamentale, fiind nevoite să își regândească strategia și modelul de business
Share
Notification Show More
Latest News
Cum interpretăm mesajul de la Banca Națională, care semnalează „incertitudini deosebit de ridicate”. Cristian Popa vorbește despre inflație mai ridicată și riscuri mari la adresa conduitei viitoare a politicii fiscale
Stiri de top
Ce se întâmplă cu ratele tala la bancă pentru că BNR a păstrat dobânda-cheie la 6,5%. Prudență în fața incertitudinilor economice
Stiri de top
Finanțare Raiffeisen în valoare de peste 28,7 milioane de euro pentru parcul fotovoltaic Teiuș. Cătălin Cepișcă: Încă un pas spre susținerea tranziției energetice a României
Stiri de top
Patria Bank, profit de 10 milioane de lei în primele trei luni din an. Valentin Vancea: Continuăm să susținem mediul antreprenorial românesc
Stiri de top
Garanti BBVA: educația financiară, cheia pentru decizii inteligente și sigure. Constantin Dobrinescu: ”Dacă înțelegem de mici valoarea banilor și diferența dintre nevoi și dorințe, acestea vor avea un impact pozitiv asupra bugetului de venit si cheltuiala din viata de adult”
Interviuri Stiri de top
Aa
Stiri BancareStiri Bancare
Aa
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Follow US
© BankingNews - Toate drepturile rezervate
Stiri Bancare > Blog > Analize > Analiza McKinsey&Company: Pe fondul unei perioade de incertitudini economice, băncile din România se vor confrunta cu provocări fundamentale, fiind nevoite să își regândească strategia și modelul de business
AnalizeStiri de top

Analiza McKinsey&Company: Pe fondul unei perioade de incertitudini economice, băncile din România se vor confrunta cu provocări fundamentale, fiind nevoite să își regândească strategia și modelul de business

Gabriela Dinu
Last updated: 22/12/2022 10:16
Gabriela Dinu 2 ani ago
Share
Bancile din România se vor confrunta cu provocări fundamentale
SHARE

În ciuda creșterii puternice a marjelor, mai mult de jumătate dintre băncile din întreaga lume continuă să aibă probleme de profitabilitate și o rentabilitate care se situează sub costul respectiv al capitalului, potrivit celei de-a 12-a ediții a McKinsey Global Annual Banking Review, studiu realizat de McKinsey&Company. Acesta este și cazul multor bănci din România, care s-ar putea confrunta cu provocări importante în cazul unei perioade viitoare marcată de incertitudine, în care rentabilitatea capitalului propriu la nivel european ar putea scădea sub 6%, conform raportului.

Contents
Implicații pentru sistemul bancar românesc conform raportului McKinsey:Pe fondul unei perioade de incertitudine economică, băncile din România se vor confrunta cu provocări fundamentale

În acest context, băncile din România vor fi forțate să apeleze la măsuri axate pe reziliență și să își regândească în mod fundamental modelul de business. Majoritatea urmează, în continuare, modelul de bancă universală dar care, în prezent, generează un ROE (return on equity) adecvat de peste 12% doar pentru primele cinci bănci din sistemul bancar românesc.

Pe termen scurt, este necesar ca băncile să se pregătească de o perioadă care necesită adoptarea unor măsuri axate pe reziliență (financiară, digitală & tehnologică și organizațională). În acest fel, jucătorii locali se vor putea situa într-o poziție suficient de puternică pe viitor, atenuând impactul economic.

Pe termen lung, acestea trebuie să investească în priorități strategice care pot îmbunătăți cu adevarat modelul de business și revitaliza profitabilitatea. Deși oportunitățile sunt vaste, de la a concura eficient în zona de online banking până la a finanța proiecte sustenabile sau a oferi servicii adiționale care creează o implicare activă a clienților, efortul poate fi unul semnificativ. La nivel local, peste 85% din jucători trebuie să facă aceste investiții și, totodată, să se concentreze pe viabilitatea modelului lor de afaceri care se luptă să genereze un ROE peste costul capitalului propriu. În acest sens, rămâne de văzut câte bănci românești vor reuși să se reinventeze și să adopte un model de business care să asigure un avantaj competitiv pe viitor.

Implicații pentru sistemul bancar românesc conform raportului McKinsey:

Băncile românești s-au confruntat cu dificultăți în a atinge un ROE mai mare decât costul capitalului propriu chiar și în anii recenți de creștere.

Băncile din întreaga lume și-au revenit la nivel accelerat după pandemie, cu o medie de creștere ROE de 12% în 2021. În România, băncile au înregistrat venituri de 130 miliarde de euro în același an, în creștere cu 12,5% față de 2020, iar profitabilitatea a atins un nivel record, cu un ROE de 13,5% în 2021, depășind media Europei Centrale și de Est cu 4,4%. Propulsat de o creștere puternică a ratelor dobânzilor, ROE în T3 2022 a fost de 16,6% comparativ cu 13,6% în aceeași perioadă a anului trecut, potrivit Băncii Naționale a României.

Cu toate acestea, mai mult de jumătate dintre băncile din lume continuă să aibă un ROE care se situează sub costul capitalului (9-11% medie globală), iar creșterile recente ale marjelor au oferit randamente peste costul capitalului pentru doar 35% dintre bănci. Acesta este și cazul multor jucători din România, care au avut dificultăți în a atinge un ROE mai mare decât costul capitalului propriu chiar și în anii recenți de creștere.

Pe fondul unei perioade de incertitudine economică, băncile din România se vor confrunta cu provocări fundamentale

Privind în perspectivă, impulsul dat profitabilității de marjele mari recente s-ar putea dovedi temporar, iar diferențele dintre bănci se vor adânci și mai mult. În timp ce majoritatea băncilor la nivel global se vor confrunta cu o încetinire a creșterii pe termen lung, cele europene s-ar putea confrunta cu o perspectivă mai îngrijorătoare: în cazul unei perioade de încetinire economică, ROE ar putea scădea sub 6%, conform estimărilor din raportul McKinsey & Company. Având în vedere un cost global al capitalului propriu cuprins între 9-11%, acest lucru prezintă provocări fundamentale pentru jucătorii locali.

Impactul poate fi semnificativ pentru sectorul bancar românesc, unde ~65% din venituri sunt generate de dobânzi, comparativ cu media europeană de ~55%, iar primii zece jucători în domeniu (din 34) reprezintă ~86% din activele pieței. În plus, majoritatea urmează, în continuare, modelul de bancă universală dar care, în prezent, generează un ROE adecvat de peste 12% doar pentru primele cinci bănci din sistemul bancar românesc.

“Principala întrebare este ce se va întâmpla cu băncile locale atunci când se vor confrunta cu o încetinire a creșterii și costuri din ce în ce mai mari. Pentru a se putea situa într-o poziție suficient de puternică pe viitor, băncile românești ar trebui ca pe termen scurt să adopte o poziție defensivă (aplicând măsuri axate pe reziliență), iar pe termen lung una ofensivă (prin accelerarea investițiilor în oportunități care să le îmbunătățească modelul de business)”, afirmă Ovidiu Tișler, Associate Partner McKinsey&Company București.

Dintre cele patru tipuri de acțiuni de reziliență identificate în raportul McKinsey și pe care băncile le pot pune în aplicare – financiară, operațională, digitală & tehnologică și organizațională – prima și ultimele două sunt foarte relevante pentru sectorul bancar românesc:

• Acțiuni pentru reziliență financiară: Băncile prezente în România trebuie să își asigure o structură a venitului net cu o expunere mai mică la ratele dobânzilor. De asemenea, ar trebui să vizeze o rată C/I (cost-to-income) sub 40%, o țintă ambițioasă în comparație cu procentul C/I de aproximativ 54% atins de băncile românești în 2021.

• Acțiuni pentru reziliență digitală & tehnologică: Băncile ar trebui să continue să își construiască o bază digitală solidă și să se concentreze pe cererea tot mai mare a clienților pentru servicii digitale. În 2021, România a înregistrat a doua cea mai mare pondere a clienților (27%) care începuseră recent să utilizeze servicii bancare digitale (față de 20% în Europa Centrală și de Est), creșterea fiind determinată în special de activitatea pe dispozitive mobile, conform studiului „Digital Sentiment Survey” realizat de McKinsey.

Pe termen scurt, băncile din România ar trebui să faciliteze tranziția către mai multe servicii și produse digitale, concentrându-se, de exemplu, pe produsele avansate (credite, asigurări non-viață) unde sucursalele rămân principalul canal de vânzări.

• Acțiuni pentru reziliență organizațională: Băncile care vor avea cele mai bune rezultate vor fi cele care reacționează rapid, care încearcă să fie agile în operațiunile de zi cu zi cât și în luarea decizilor, precum și cele care investesc în atragerea talentului potrivit, pregătirea și păstrarea angajaților.

Pe termen lung, băncile vor trebui să își schimbe strategia pentru a-și consolida baza de creștere. Investițile în furnizarea de servicii și produse care se diferențiază vor fi esențiale pentru a crea modele de afaceri mai bune care să revitalizeze profitabilitatea. Printre oportunitățile de viitor se numără finanțarea sustenabilă care se află în pragul unei „noi ere”, pe măsură ce băncile finanțează nu doar energia verde, ci și o gamă mult mai largă de proiecte în toate sectoarele industriale. Acest lucru creează oportunități remarcabile, inclusiv pentru sectorul bancar românesc, în care doar una dintre cele 34 de bănci este activă în domeniul emisiunilor de obligațiuni sustenabile (green bonds).

Cu toate acestea, efortul va fi unul semnificativ întrucat la nivel local, peste 85% din jucători trebuie să facă aceste investiții și, totodata, să se concentreze pe viabilitatea modelului lor de afaceri care se luptă să genereze un ROE peste costul capitalului propriu.

Contextul actual oferă băncilor românești, așadar, oportunitatea de a alege între a continua cu modelul de bancă universală sau a adopta o strategie axată pe segmente sau produse specifice (ex. servirea exclusivă a segmentului digital prin credite online sau a IMM-urilor prin capital de lucru). Rămâne de văzut câte bănci românești vor reuși să se reinventeze și să adopte un model de business care să asigure un avantaj competitiv pe viitor.

„În contextul în care condițiile de piață sunt foarte dinamice, nevoia de digitalizare generează investiții greu de susținut, iar lupta pentru atragerea angajaților de calibru se intensifică și mai mult, rămâne de văzut în ce măsură băncile din afara top zece vor putea pune bazele unei creșteri pe termen lung. Cert este ca menținerea modelului de bancă universală pe care majoritatea îl urmeaza este inadecvat pentru asigurarea profitabilității și clădirea unei baze solide de creștere. Este momentul ca băncile să își regândească strategia”, adaugă Ovidiu Tișler.

You Might Also Like

Cum interpretăm mesajul de la Banca Națională, care semnalează „incertitudini deosebit de ridicate”. Cristian Popa vorbește despre inflație mai ridicată și riscuri mari la adresa conduitei viitoare a politicii fiscale

Ce se întâmplă cu ratele tala la bancă pentru că BNR a păstrat dobânda-cheie la 6,5%. Prudență în fața incertitudinilor economice

Finanțare Raiffeisen în valoare de peste 28,7 milioane de euro pentru parcul fotovoltaic Teiuș. Cătălin Cepișcă: Încă un pas spre susținerea tranziției energetice a României

Patria Bank, profit de 10 milioane de lei în primele trei luni din an. Valentin Vancea: Continuăm să susținem mediul antreprenorial românesc

Garanti BBVA: educația financiară, cheia pentru decizii inteligente și sigure. Constantin Dobrinescu: ”Dacă înțelegem de mici valoarea banilor și diferența dintre nevoi și dorințe, acestea vor avea un impact pozitiv asupra bugetului de venit si cheltuiala din viata de adult”

TAGGED: McKinsey, afaceri, pandemie, capital, Ovidiu Tișler, venit, obligațiuni sustenabile., cost, finanțarea sustenabilă, business, investitii, IMM, euro, ROE, banci, digital, banca, credite online, dobanzi
Gabriela Dinu 22/12/2022
Share this Article
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Email Copy Link Print
By Gabriela Dinu
Follow:
Editor al publicaţiei online www.bankingnews.ro. A participat activ nu numai în managementul şi dezvoltarea proiectului, ci a adoptat şi o implicare directă în activitatea editorială, fiind atrasă de munca redacţională. A descoperit pasiunea pentru jurnalism atunci când a făcut parte din echipa care a lansat portalul www.ghiseulbancar.ro. Așa că îşi asumă rolul de editor, alcătuind, de cele mai multe ori, materiale de analiză.
Previous Article Ella Kállai, Economist Șef al Alpha Bank: România a înregistrat în primele 9 luni o creștere anuală de 22% a PIB/capita, cea mai mare din UE
Next Article 6 alumni ai InnovX-BCR Venture Capital Bootcamp vor să finanțeze cu 155 de milioane de euro start-up-uri din tehnologie

– Publicitate –

Ad image
Ad image
Ad image
Ad image
Ad image

Alte articole

Cum interpretăm mesajul de la Banca Națională, care semnalează „incertitudini deosebit de ridicate”. Cristian Popa vorbește despre inflație mai ridicată și riscuri mari la adresa conduitei viitoare a politicii fiscale

2 zile ago

Ce se întâmplă cu ratele tala la bancă pentru că BNR a păstrat dobânda-cheie la 6,5%. Prudență în fața incertitudinilor economice

2 zile ago

Finanțare Raiffeisen în valoare de peste 28,7 milioane de euro pentru parcul fotovoltaic Teiuș. Cătălin Cepișcă: Încă un pas spre susținerea tranziției energetice a României

2 zile ago

Patria Bank, profit de 10 milioane de lei în primele trei luni din an. Valentin Vancea: Continuăm să susținem mediul antreprenorial românesc

2 zile ago

Primul proiect online de jurnalism financiar-bancar din România.

Ne găsiți și pe

© BankingNews - Toate drepturile rezervate

  • Despre BankingNews
  • Contact
  • Publicitate
Folosim cookies pentru a va oferi o experienta cat mai placuta pe site-ul bankingnews.ro. Mai multe detalii despre politica noastra referitoare la protectia datelor cu caracter personal puteti vedea aici: GDPR - Politica de Confidentialitate Setari CookieAccepta
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Întotdeauna activate
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SALVEAZĂ ȘI ACCEPTĂ

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?