Sintagma ”Duși cu cardul” folosită de BRD pentru a-și promova oferta de card de credit lansată la finalul anului trecut se potrivește foarte bine pentru a caracteriza efervescența pe care o cunoaște, în ultima perioadă, acest segment al activității bancare. Chiar dacă imediat după criza financiară cardul de credit s-a dovedit a fi unul dintre cele mai problematice produse bancare, din cauza faptului că românii nu l-au utilizat corect, acum instrumentul de plată redevine vedetă. Vorbim oare despre o conştientizare a rolului pe care-l poate juca un card de credit în viaţa oricărui posesor dacă este folosit corespunzător sau despre aceeaşi exaltare specifică perioadei de avânt economic?
După ce în 2015, băncile din România reușeau să stabilească un record absolut, valabil pentru perioada post criza financiară, emițând nu mai puțin de 171.732 de noi carduri de credit, anul trecut acestea au depășit orice așteptări.
Astfel, pe tot parcursul anului 2016, băncile au vândut un volum absolut fabulos de instrumente de plată, respectiv 345.879 de noi carduri de credit, dublu faţă de cifra înregistrată în 2015.
Piața de carduri de credit a avut în ultimii opt ani o evoluție sinuoasă, cu o scădere dramatică în 2009 de peste 470.000 de instrumente de plată, cu alți doi ani (2010 și 2013) de diminuări importante și cinci ani (2011, 2012, 2014, 2015 și 2016) de creșteri mai mici sau mai mari.
Practic, în momentul de față se poate vorbi despre o revigorare, în adevăratul sens al cuvântului, a pieței de carduri de credit, având în vedere că în ultimii trei ani tredul a fost permanent ascendent.
Băncile au vândut în ultimul trimestru din 2016 mai multe carduri de credit decât au dat în tot anul 2015
Potrivit datelor Băncii Naționale a României, la finalul anului 2008, portofoliul de carduri de credit al băncilor locale era alcătuit din 2.719.048 de unități.
Dacă în anii anteriori această piață s-a subțiat serios, creșterile din perioada 2014-2016 au generat un portofoliu record pentru piața bancară românească.
La 31 decembrie 2016, românii dețineau 2.825.211 de carduri de credit, cu peste 100.000 de unități mai mult decât în perioada de boom economic consemnată în intervalul 2006-2008.
Plusul considerabil înregistrat în 2016 s-a bazat pe vânzările agresive de carduri de credit din ultimul trimestru, când au fost emise 180.335 de instrumente de plată. Culmea ironiei, această cifră este mai mare decât numărul de carduri de credit vândute de bănci pe tot parcursul anului 2015.
Publicația online www.bankingnews.ro vă prezintă în tabelul de mai jos evoluția consemnată de industria cardurilor de credit din perioada 2009 – 2016.