Evoluția ascendentă a inflației și a indicelui Robor va genera în acest an un apetit crescut pentru economisire care va duce la o creștere a soldului depozitelor, estimează Cătălin Munteanu, Director Executiv Aria Persoana Fizice din cadrul Raiffeisen Bank, într-o amplă analiză privind produsele de economisire publicată în Revista BankingNews (ediția lunii iunie 2018). La finalul lunii martie 2018, deținerile persoanelor fizice aveau o creștere de 7% față de finalul anului 2017, cifră care confirmă menținerea constantă a apetitului de economisire al clienților Raiffeisen Bank.
Cea mai mare pondere în portofoliul clienților băncii îi revine grupei de vârstă de peste 35 de ani, persoane din mediul urban, cu preponderență din zonele Muntenia, București și Ardeal (peste 70%). ”Acest tip de client are de regulă studii superioare, un stil de viață activ, își face planuri pentru viitorul său și al copiilor, utilizează servicii și produse bancare de calitate și este deschis la a încerca servicii și produse bancare noi”, sunt, potrivit lui Cătălin Munteanu, caracteristicile profilului deponentului de la Raiffeisen Bank.
Peste 80% din economiile clienților persoane fizice cu depozite sunt în lei. Aproximativ jumătate din sumele economisite sunt pe o maturitate medie de 6 luni, restul de 50% fiind plasamente în maturități de un an sau de peste un an.
Comportamentul consumatorilor pe zona de economisire nu s-a schimbat în ultima perioadă. ”Contextul actual este unul caracterizat de o creștere lentă a dobânzilor pentru produsele de economisire. Raiffeisen Bank urmărește evoluția dobânzilor la nivelul pieței, indicatorii de lichiditate și, în funcție de context, luăm deciziile necesare”, punctează directorul Raiffeisen Bank.
52% dintre produsele de economisire sunt constituite prin intermediul canalelor electronice
Produsele din oferta curentă se pot constitui la orice unitate Raiffeisen Bank precum și prin canalele electronice Raiffeisen Online (Internet Banking) și Smart Mobile (Mobile Banking). Aproximativ 52% dintre produsele de economisire sunt constituite prin intermediul celor 2 canale menționate. Pe de altă parte, dacă vorbim strict de conturile de economii, acestea se deschid în proporție de aproximativ 90% prin canalele electronice.
Cătălin Munteanu vorbește și despre schimbarea care se observă în comportamentul deponenților la zece ani de la criza financiară, concluzionând că aceștia sunt mai educați. ”Așteptările clienților au evoluat, iar pe lângă ușurința în achiziționarea unui produs și o dobândă atrăgătoare, aceștia își doresc flexibilitate și costuri mici. Din acest motiv, băncile își oferă produsele de economisire împreună cu pachetele de cont curent, fără costuri atașate”, subliniază oficialul Raiffeisen Bank.
Din rândul produselor clasice din oferta Raiffeisen Bank, cel mai frecvent accesat este Flexidepozitul – depozit la termen de 4 luni – cu reînnoire automată și capitalizare a dobânzii la scadență. Depozitul permite alimentări ulterioare nelimitate, oferă bonus pentru creșterea de sold de la o perioadă la alta și acceptă o retragere parțială în caz de nevoie. ”Este preferat datorită flexibilității pe care o oferă și pentru avantajele în ceea ce privește dobânda (mai bună decât cea bonificată conturilor de economii) și a bonusului acordat pentru creșterea de sold”, punctează Cătălin Munteanu.
Oferta Raiffeisen Bank se pliază după preferințele românilor, care au un apetit pentru risc scăzut – moderat
În opinia sa, contextul actual este unul dominat de digitalizare, tot mai mulți clienți dorind să interacționeze cu băncile prin intermediul canalelor moderne de comunicații bazate pe tehnologii noi. ”Tocmai de aceea, ne concentrăm pe dezvoltarea continuă a acestor canale și pe oferirea unor produse și servicii bancare simple și rapide, păstrând în același timp relația personală și de încredere cu banca.
Suntem preocupați continuu să adaptăm oferta de produse și servicii de investiții pentru a satisface nevoia de randament a clienților noștri, în conditiile unui apetit pentru risc scăzut – moderat, acesta fiind profilul în care se situează cele mai multe persoane din România care sunt dispuse să își investească economiile”, susține oficialul băncii.
Astfel, la începutul acestui an, instituția de credit a lansat împreună cu Raiffeisen Asset Management patru “soluții de portofoliu”, dedicate clienților de Top Premium și Friedrich Wilhelm Raiffeisen, care au apetit investițional. “Soluțiile de portofoliu” își propun să ofere randament optim în condiții de risc limitat și încorporează strategii complexe de investiții, care însă pot fi accesate ușor.
De asemenea, pentru clienții care doresc să economisească periodic, Raiffeisen Bank a lansat două soluții de investiții: “SmartInvest Now”, destinată obiectivelor pe termen scurt și mediu și “SmartInvest Time”, pentru obiective care necesită mai mult timp pentru a fi îndeplinite. ”Ambele soluții sunt compuse din trei fonduri de investiții administrate de Raiffeisen Asset Management: RonPlus, Confort și Benefit și sunt denominate în lei. Scopul lor este să ofere randamente peste cele obținute investind în instrumente clasice de economisire, în condiții de risc limitat și fără comisioane la subscrierea sau răscumpărarea fondurilor din componența soluțiilor SmartInvest. De asemenea, accesul la sumele investite este liber în orice moment”, conchide Cătălin Munteanu.