„Bancile i-au obligat pe clienti sa semneze acte aditionale din 2010 fara sa le dea nici o optiune.” O instanta din Romania a constatat acest fapt, a anulat contractul si a eliminat si alte clauze aberante descoperite in contractul unui client. Cum ar fi aceea care permitea bancii sa ceara restituirea intregului imprumut daca titularul si-ar fi pierdut locul de munca.
Un client care avea un credit in franci cu dobanda fixa a fost chemat in 2010 sa semneze actul aditional prevazut de Ordonanta 50, care prevedea eliminarea clauzelor abuzive. Banca i-a spus ca nu are de ales, asa ca omul a semnat, desi actul aditional a inlocuit dobanda fixa cu una variabila si comisionul de risc cu cel de administrare, tot o clauza abuziva. Anul trecut si-a facut insa curaj si a dat banca in judecata. „Instanta de judecata a considerat ca acest act a fost semnat la presiunile bancii si automat l-a anulat”, spune Codrut Avram, avocat. Instanta a obligat banca sa revina la dobanda initiala fixa, sa elimine comisionul de risc si sa restituie clientului sumele incasate pana acum in contul acestui comision, dar a anulat si clauze aberante.
„S-a constatat nula absolut si clauza in cazul in care clientul ajungea somer. Spre exemplu banca putea sa solicite toti banii aferenti acestui credit” spune Codrut Avram, avocat.
Dar cum este posibil?
Din cate stim, din surse sigure, bancile nu ar trebui sa mai aiba clauze abuzive pentru ca au fost obligate sa le elimine pana in data de 21 septembrie 2010, potrivit prevederilor initiale ale OUG 50/2010. Declaratia ii apartine sefului ARB, Radu Gratian Ghetea si a fost facuta la un seminar din luna mai a acestui an.
Seful Asociatiei Romane a Bancilor, Radu Ghetea, declara: „Credem cu tarie ca foarte multe dintre posibilele clauze abuzive care ar fi fost in contractele de creditare au fost eliminate pana la 21 septembrie 2010, cand bancile erau obligate sa introduca in contractele de credit prevederile OUG 50/2010 in forma ei initiala”. Dar se pare ca in unele cazuri, bancile au apelat, din nou, la acelasi clauze abuzive dar, si mai grav, la metode abuzive aplicate clientilor. Cazul prezentat este clar unul ce evidentiaza lipsa de informare a clientului si puterea exercitata, in cunostinta de cauza, a bancii.
Din pacate, decizia instantei in acest caz se aplica doar clientului respectiv, pentru ca a fost un proces individual.
Dar lucrurile se pot schimba. Dupa 1 octombrie, impactul unui astfel de proces este mult mai mare. „Orice proces castigat pe tema clauzelor abuzive, evident, poate duce prin hotarare judecatoreasca, la anularea acelor clauze pentru toti consumatorii aflati in relatie contractuala cu institutia respectiva” reaminteste presedintele ANPC, Bogdan Nica.