Culorile creeaza senzatii in mod instantaneu, sunt usor de memorat si influenteaza starea psihosomatica. Este deja cunoscut ca „publicitarii” utilizeaza anumite culori pentru a influenta procesul decizitional al potentialilor clienti. Nici bancile nu fac exceptie.
Evident ca, in marketing, cercetarea privind culorile si modul in care ele influenteaza vanzarile si perceptia clientilor are o vechime considerabila, pentru ca o companie trebuie sa-si aleaga nuantele potrivite in functie de ceea ce incearca sa transmita.
Spre exemplu, negrul este credibil, puternic, precis si direct, motive pentru care, potrivit specialistilor, ar sta cel mai bine pe logo-urile unor institutii financiare.
Bancile au ales culori ce transmit mesaje egale cu puterea, siguranta, ambitia, prestigiul sau, cel mai important, stabilitate. Institutiile de credit aleg aproape instinctiv sa combine doua culori, pentru a transmite in acelasi timp mai multe mesaje.
Sunt doar cateva banci care au mizat pe o singura culoare, exemple in acest sens fiind CEC Bank (verde) sau Volksbank (albastru).
Ce au vrut bancile sa transmita clientilor prin culoarea brandului
Rosu. Are efect stimulant, creste entuziasmul si interesul. Determina oamenii sa ia decizii rapide. In piata financiara, culoarea rosie este folosita exclusiv in combinatie cu albastru sau negru. Banci precum BRD, BCR, Bancpost, UniCredit Tiriac Bank, Romanian International Bank, ProCredit Bank, Banca Romana de Credite si Investitii, Libra Bank sau Credit Europe Bank folosesc rosu in siglele proprii.
Albastru. Transmite siguranta si incredere, fapt pentru care este adoptat cel des in domeniul financiar: banci, asigurari, leasing. Este o culoare folosita de cei care ofera consultanta si relatii cu clientii. In piata bancara culoare albastru este folosita de BCR, Banca Romana de Credite si Investitii, EximBank, Bancpost, Bank Leumi, Piraeus Bank, Credit Europe Bank, Marfin Bank, MKB, Porsche Bank, Romanian International Bank sau Volksbank.
Negru. Simbolizeaza putere, eleganta si prestigiu. Scoate foarte bine in evidenta toate celelalte culori. Bancile care au ales sa foloseasca negru in comparatie cu alte culori in identitatea vizuala sunt BRD, Banca Transilvania, Raiffeisen Bank, UniCredit Tiriac Bank, Garanti Bank, Banca Romaneasca, Libra Internet Bank si TBI Bank.
Verde. Verdele inchis este asociat cu banii, mediul bancar, lumea financiara in general. Simbolizeaza ambitie, crestere, stabilitate. In Romania, banci precum CEC Bank, OTP Bank, Banca Comerciala Romana, Garanti Bank, Intesa Sanpaolo Bank si Credit Agricole Bank utilizeaza culoarea verde.
Galben. Este cea mai vizibila dintre culori, ideala pentru a atrage atentia asupra unui mesaj. Simbolizeaza energie, creativitate, fericire, vitalitate si speranta. In piata autohtona avem banci care combina galbenul cu negru: Banca Transilvania, Raiffeisen Bank si Banca Romanesca.
Portocaliu. Ca si galbenul, portocaliul este usor de remarcat, motiv pentru care este ideal pentru a indrepta atentia asupra mesajelor importante. Simbolizeaza entuziasm, fascinatie, succes, incurajare si vointa. ING Bank si TBI Bank folosesc acesta culoare, combinata cu albastru sau negru.
Gabriela Dinu