[dropcap]I[/dropcap]mplicatiile crizei financiare asupra activitatii bancilor si provocarile alimentate de noua realitate economica si sociala au generat un impact covarsitor asupra pietei muncii din domeniul bancar. In valtoarea noilor tendinte, caracterizate primordial de restructurare si reducere a cheltuielilor, departamentele de resurse umane din cadrul institutiilor de credit duc o lupta permanenta in a asigura echilibrul intre mentinerea unui etalon superior pentru resursa umana si eliminarea elementelor ce genereaza costuri considerabile.
”Ne dorim sa atragem si sa retinem cei mai buni angajati”, spun in cor managerii de resurse umane din banking, convinsi fiind ca de cele mai multe ori un calcul matematic sec, printr-o taiere masiva a numarului de angajati si/sau a salariilor, nu poate constitui un proces sanatos de restructurare.
Chestionati asupra modului in care caracterizeaza piata muncii din domeniul bancar si asupra previziunilor pentru 2014 pentru acest segment, sprecialistii departamentelor de HR din cadrul bancilor au identificat, pentru publicatia online www.iLikeBanking.ro, o serie de previziuni care deseneaza o imagine clara a realitatii din domeniu, cu bune si rele.
Bancherii aleg alte domenii de activitate sau pleaca la munca in strainatate
[dropcap]C[/dropcap]onform declaratiilor managerilor de resurse umane din cadrul institutiilor de credit, din ce in ce mai multi bancheri se indreapta catre alte domenii de activitate, cautand joburi in industriile unde rigurozitatea si profesionalismul sunt apreciate, sau accepta oferte de munca primite din strainatate.
”Pe de o parte, avand in vedere consolidarea si restrangerea dimensiunii unor banci din Romania, ar trebui sa vedem un numar mare de specialisti in domeniul bancar disponibili pe piata. In realitate insa numarul acestora este mai mic, multi bancheri aleg sa-si schimbe domeniul de activitate si ajung sa lucreze in companii in care rigurozitatea si profesionalismul lor sunt foarte apreciate”, subliniaza Nevenca Doca, Director Resurse Umane la Banca Transilvania. In opinia sa, aceasta tendinta se va pastra pe tot parcursul lui 2014 si, foarte probabil, si in anii urmatori.
Dana Gheorghe, Director Resurse Umane la Millennium Bank, considera ca pe piata muncii din domeniul bancar va continua tendinta de consolidare, ”fara insa ca asta sa faca batalia pentru specialisti si pentru resurse valoroase mai putin acerba”.
Totodată, Dana Gheorghe sustine ca nu este de neglijat migrarea fortei de munca specializate din industria de profil in afara tarii. Directorul de Resurse Umane din cadrul Millennium Bank subliniaza, de asemenea, ca zona non-bancara, inclusiv cea antreprenoriala, atrage candidati valorosi din sistemul bancar.
Bancile vor recruta personal pentru pozitii cu nivel ridicat de expertiza
In industria bancara, vom avea in continuare accentul pus pe optimizarea proceselor pentru eficientizarea si cresterea productivitatii in vederea reducerii cheltuielilor administrativ-operationale, este de parere Irina Kubinschi, Director Resurse Umane la Raiffeisen Bank.
In consecinta, in opinia sa, cerintele angajatorilor din acest segment vizeaza din ce in ce mai mult o competenta tehnica diversificata si deschiderea catre schimbare si inovatie.
Totodata, Irina Kubinschi evidentiaza faptul ca ”in linie cu dinamica pietei fortei de munca din ultimii ani, nici in 2014 nu vom asista la extinderi si angajari masive, ci mai degraba la consolidarea structurilor organizationale si a echipelor existente.
Traian Halalai, presedintele EximBank, declara ca sistemul bancar traverseaza o perioadă de consolidare, de concentrare, si de aceea este posibil ca in acest an sa vedem o continuare a procesului de restructurare a operatiunilor, dublata de preluari sau achizitii de portofolii.
”Cel mai probabil, recrutarile pe care le vor face bancile in acest an se vor limita la actiuni punctuale pentru pozitii cu un nivel ridicat de expertiza profesionala”, apreciaza Traian Halalai.
Dorinta de mobilitate nationala si internationala devine abilitate a candidatului ideal
Simona Zinca, Director Resurse Umane la Volksbank, nu se asteapta la modificari majore in evolutia pietei muncii din domeniul bancar. ”Anul 2014 nu va fi diferit de anii anteriori, tendinta de restrangere si consolidare din sistemul bancar continuand si pe parcursul acestui an”, considera Simona Zinca.
In opinia sa, bancile vor trebui insa sa se reinventeze din perspectiva relatiei cu clientii, iar din acest punct de vedere diferenta o va face calitatea serviciilor.
Alina Dragan, Vicepresedinte Executiv responsabil de Divizia Resurse Umane UniCredit Tiriac Bank, se arata mai optimista in ceea ce priveste stabilizarea conditiilor din piata muncii.
”Sistemul bancar a continuat procesul de consolidare si in 2013, dar consideram ca ne apropiem de stabilizarea conditiilor din piata muncii. In acelasi timp, sistemul bancar ramane foarte dinamic si ofera astfel posibilitati de crestere selectiva, in acord cu oportunitatile de piata”, precizeaza Alina Dragan.
Potrivit oficialului UniCredit Tiriac Bank, ceea ce va continua sa se schimbe este profilul candidatilor doriti, ”in sensul ca se vor cauta foarte mult abilitati noi ce vizeaza capacitatea de adaptare si dorinta de mobilitate atat nationala, cat si internationala.
Institutul Bancar Roman tine pasul cu noile provocari de pe piata muncii de profil
[dropcap]R[/dropcap]esursa umana din sistemul bancar se adapteaza din mers evolutiilor din industrie, noilor modele de business dezvoltate sub impactul reglementarilor specifice, a conditiilor economice actuale si a cerintelor si necesitatilor clientilor (persoane fizice si juridice), sustine Dr. Gabriela Hartescu, Director General al Institutului Bancar Roman.
Institutul Bancar Roman, in cadrul strategiei de dezvoltare pe termen mediu si lung, si prin pozitia sa de furnizor de training pentru membrii fondatorii (Banca Nationala a Romaniei si Asociatia Romana a Bancilor), care-i permite accesul direct la surse, pentru identificarea nevoilor de training chiar de la si impreuna cu beneficiarii cursurilor, este un catalizator al noilor tendinte din banking, transpunandu-le in programe de training, care au scopul de a dezvolta competente profesionale complexe in concordanta cu noile roluri ale angajatilor din sistem.
”Cred ca, sub impactul tehnologiei, a faptului ca tot mai multe produse si servicii bancare pot fi accesate/oferite in mediul virtual, va continua procesul de restructurare si, probabil, numarul agentiilor bancare va scadea. In privinta training-ului, intrucat majoritatea bancilor si-au dezvoltat resurse interne pentru asigurarea competentelor soft angajatilor proprii (vanzare, negociere, time management, etc.), Institutul Bancar Roman va continua sa se axeze pe dezvoltarea si oferirea de programe de training complexe”, subliniaza Dr. Gabriela Hartescu.