Daca ai credit, probabil ai auzit deja de „recuperatori”. Dar despre mediatori ai auzit? Ultimii ani au adus si in Romania o fateta mai putin cunoscuta a relatiei dintre banca si client. Dupa anii in care “creditul cu buletinul” isi impartea gloria cu creditele “exotice”, in franci elvetieni sau yeni japonezi, a venit perioada decontarilor. Primele etape de recuperare a creantelor sunt gestionate in cadrul bancii – numai 33% dintre banci recurg sau intentioneaza sa recurga la recuperatori de creante pentru acest segment. In ceea ce priveste recuperarea tarzie insa, mai mult de doua treimi dintre banci, adica 83%, externalizeaza creditele cu probleme, potrivit datelor Roland Berger.
83% dintre banci apeleaza la recuperatori de creante, in loc sa incerce medierea bancara cu clientii. Bancheri cautau astfel o cale de a-si „curata” bilantul. Insa din 2013 se schimba regula jocului. Din 9 ianuarie intra in vigorare noul Cod de Procedura Civila.
Clientii si bancile vor trebui sa treaca mai intai pe la un mediator bancar. Nu vor mai fi admise cererile de chemare in judecata in cazul in care reclamantii nu dovedesc ca au participat la o sedinta de mediere.
Medierea bancara, neclara
Justitiabilii vor fi obligati sa participe la o sedinta de informare privind medierea inainte de a ajunge in fata instantei de judecata, indiferent ca sunt persoane fizice sau juridice. Formalitatea intra in vigoare in 9 ianuarie 2013, este gratuita si nu implica parcurgerea intregii proceduri de mediere.
Unii mediatori se plang ca legea nu este una clara, este interpretabila, procedura sedintei de informare nu este suficient detaliata, iar neparcurgerea acestei proceduri pare sa nu fie sanctionata.
Cum decurge sedinta de mediere
Din 2013 medierea va deveni obligatorie. Sedinta de informare privind medierea, pentru care nu poate fi perceput niciun onorariu, trebuie sa explice in mod obligatoriu drepturile si obligatiile partilor, rolul mediatorului, avantajele medierii, dar si efectele juridice ale acordului de mediere. Dovada participarii la aceasta sedinta se face printr-un proces verbal semnat de mediator si de reprezentantii partilor. In functie de momentul in care are loc aceasta sedinta, procesul verbal se ataseaza cererii de chemare in judecata sau se depune la dosarul cauzei.
Au inceput bancile sa apeleze la mediatori?
ARB face eforturi sa introduca medierea in sistemul bancar. “Cand te duci la Justitie si ai un proces trebuie sa demonstrezi ca ai trecut inainte printr-un proces de mediere”, a declarat Radu Ghetea, presedinte ARB. Acesta a adaugat ca “din pacate nu avem o cultura buna nici noi si nici clientii”.
” Comunitatea bancara este promotorul medierii bancare. Am pregatit impreuna cu Institutul Bancar Roman si cu comisia de mediere doua serii de cursanti in ceea ce priveste medierea. Timid au inceput sa apara primele medieri. CEC Bank are in jur de 10-12 medieri. La nivelul sistemului bancar ne apropiem de 30-40 de medieri. Recent am trimis o scrisoare catre comunitatea bancara aratand ca exista Asociatia Mediatorilor Bancari si ca ar fi bine sa colaboreze cu aceasta pentru a reduce numarul cazurilor care ajung in justitie, pentru ca multe dintre acestea sunt nejustificate”, expica domnia sa implicarea in acest proiect al bancilor.