30 de experti, din opt tari, au analizat timp de doua zile la Bucuresti impactul noii Directive europene a Serviciilor de Plata (Payment Services Directive – PSD2) si noile modele de business care au la baza conceptul de ”Open Banking”.
NOCASH, detinatorul si administratorul platformei de stiri dedicate exclusiv monitorizarii si promovarii platilor electronice, www.nocash.info.ro, a organizat la Bucuresti, pe 28 si 29 noiembrie, la Institutul Bancar Roman, „PSD2. New Business Models” Fintech Banking Summit, un eveniment la care experti din Belgia, Germania, Franta, Israel, Irlanda, Olanda, Ungaria, si din Romania, atat din partea institutiilor europene (European Banking Federation si Ecommerce Europe), autoritatilor de reglementare (BNR si ANPC) cat si a companiilor fintech (Microsoft, Touchtech Payments, Personetics, Younify) au discutat despre legislatie, solutii tehnice si modele de business care rezulta in urma implementarii PSD2.
Partenerii evenimentului au fost VASCO, KPMG, ASSECO, MONTRAN, GEMALTO, AUSTRIA CARD, INFORM LYKOS, ARB, APERO, ARMO, IBR, BANKING NEWS, CONSO, FINZOOM si WALL-STREET.RO
Timp de doua zile, peste 200 de participanti, specialisti in managementul produselor, risc, segmente de clienti, baze de date, dezvoltare software si marketing din domeniul bancar, respectiv specialisti din zona companiilor de IT si case de avocatura s-au implicat in discutii cu membrii celor 4 paneluri ale Summit-ului si au asistat la prezentari detaliate in cadrul celor 6 workshopuri sustinute in cele doua zile de eveniment.
Una dintre prezentarile care a generat cele mai aprinse discutii a fost cea a lui Guillaume Guerrin, Managerul Departamentului “Online & Mobile Research” pentru Europa, CIS si Africa de la IPSOS.
In prezentarea unui studiu IPSOS privind Serviciile de Plata, Guillaume Guerrin a surprins urmatoarele cu privire la populatia din Romania:
- “22% din populatie nu va accepta sub nici o forma accesul la datele financiare pentru alte institutii in afara de banca lor. In mod surprinzator, nu sunt diferente semnificative in functie de varsta.
- Mai mult de 25% vor accepta accesul la datele lor financiare daca Banca Nationala a Romaniei, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor sau banca cu care ei lucreaza, vor confirma ca institutia terta este licentiata pentru a procesa informatiile financiare.
- In acelasi timp, 34% din populatie este indecisa cu privire la nivelul de acces la datele financiare pe care ar vrea sa-l ofere la alte institutii in afara de banca lor. Acest segment ar avea nevoie de mai multe informatii pentru a decide accesul la datele lor financiare.
- Nu exista o diferenta semnificativa cu privire la accesul la datele financiare in functie de provenienta firmei (Romana sau straina) care acceseaza datele.
- Nivelul de securitate si confidentialitate a datelor sunt cele mai importante motive pentru care o persoana nu ar vrea sa dea acces la datele financiare.
- Bancile sunt preferate de 90% din respondenti pentru a oferi datele financiare, in timp ce doar 4% din respondenti ar oferi date financiare retelelor sociale.
- 19% dintre respondenti cred ca bancile vor fi afectate de noua directiva, iar in opinia lor acestea trebuie sa introduca noi produse si servicii inovative care sa fie produse in interiorul bancilor”.
Acest studiu online a fost realizat de catre compania IPSOS, intre 20 si 22 Noiembrie, pe un esantion reprezentativ de 1090 respondenti cu varsta cuprinsa intre 18 si 60 de ani si cu o eroare de esantionare de 2.96%.
In cadrul evenimentului, Adrian Nastase, Sales Manager, Banking Business Unit de la Asseco SEE a sustinut ca “intrarea in vigoare a PSD2 in aproximativ o luna va forta bancile sa ia decizii strategice in functie de dezvoltarea ulterioara a ecosistemului de plati. Acele banci care vor reactiona suficient de rapid si se vor adapta la noile cerinte vor castiga. Este o certitudine ca bankingul traditional se va schimba dupa intrarea in vigoare a PSD2. In viitorul apropiat, bancile si companiile fintech vor trebui sa stabileasca impreuna felul in care securitatea si valoarea adaugata pot fi alaturate serviciilor deja oferite catre clienti”.
Sebastian Olteanu, Managing Partner TMO attorney at law in association with KPMG LegaI, a declarat in prezentarile sustinute ca “[..] PSD este un raspuns pozitiv la incercarile Fintech-urilor in zona de plati, aduce in fata o schimbare semnificativa in modelul operational al bancilor si deschide portile catre alti furnizori inovativi de servicii de plata. Intentia este de a incuraja bancile si Fintech-urile sa lanseze pe piata produse si servicii de plata imbunatatite pentru clienti si sa permita acestor clienti un nivel mai mare de control.
In acelasi timp, PSD2 promite sa determine un grad mai mare de responsabilitate pentru serviciile de plata furnizate de Fintech-uri si sale aduca intr-o zona de supervizare reglementata. Companiile care intra sub incidenta PSD2 au acum obligatii noi cum ar fi inregistrarea si autorizarea la autoritatile competente din Romania cum ar fi Banca Nationala, auditori de securitate in domeniul IT, si altii.
PSD2 lasa totusi cateva intrebari deschise, nu toate problemele sunt clare in ceea ce priveste relatia dintre Fintech-uri, banci si clientii lor. De exemplu, o intrebare care ramane priveste obtinerea consimtamantului clientilor pentru trazactii de plata si procesarea datelor personale. PSD2 are zone de intersectie interesante cu Regulamentul European privind Protectia Datelor (GDPR) in relatie cu necesarul si mijloacele pentru obtinerea consimtamantului si exista unele neclaritati legate de baza legala pentru procesarea datelor in cadrul PSD2 […]”.
DETALII DESPRE PSD2: din 13 ianuarie 2018, va intra in vigoare o noua directiva europeana a serviciilor de plata (Payment Services Directive – PSD2) care va schimba modul in care se va face banking, inclusiv in Romania. Noua Directiva Europeana a Serviciilor de Plata va permite, printre altele, ca intre client si banca sa se interpuna o terta parte, institutie de plata. Efectul dorit este imbunatatirea experientei de banking printr-un plus de calitate si securitate ale serviciilor, in conditii mai reduse de cost.
Aceasta institutie de piata terta, care poate fi Apple, Amazon, eMag, Facebook, Google, Orange, Samsung, Carrefour, Enel, etc., va putea sa ofere doua noi tipuri de servicii de plata: servicii de informare cu privire la conturi si servicii de initiere a unei plati.
Serviciul de informare cu privire la conturi presupune un serviciu online care furnizeaza informatii consolidate cu privire la unul sau mai multe conturi bancare detinute de utilizator la o banca sau la mai multe banci. De asemenea vor putea fi furnizate informatii suplimentare ca de exemplu modul in care va gestionati finantele, categorii de cheltuieli, etc.
Serviciul de initiere a platii consta in activitatile asociate initierii unui ordin de plata la cererea utilizatorului direct din contul bancar detinut de acesta la o banca, catre un beneficiar al platii (de exemplu un magazin online), fara a mai fi necesara utilizarea unui card bancar.
Toate acestea presupun realizarea unei singure conditii: clientul bancii sa-si dea acceptul ca o institutie de plata terta, licentiata, sa aiba acces la datele lui financiare personale, respectand in mod obligatoriu standardele tehnice de securitate elaborate de Autoritatea Bancara Europeana.