Clientii cu procese colective impotriva bancilor nu opteaza pentru solutia cea mai buna, cel putin asa sustine BNR. De ce? Pentru ca bancile sunt mai dispuse sa negocieze individual cu debitorii, pentru ca verifica astfel bonitatea clientilor pentru a le oferi o solutie care sa-i avantajeze. Cristian Serbanescu, consilier in cadrul departamentului juridic al BNR, afirma ca „fiecare client trebuie sa isi rezolve problema cu banca, fie ca discutam de o reesalonare sau de o refinantare”.
Negocierea individuala este si primul pas pe care cei doi parteneri, debitorul si banca, trebuie sa il parcurga, chiar daca, in cele din urma, neintelegerile ajung sa fie rezolvate in instanta. Statisticile bancilor arata ca 30% pana la cel mult 50% din creditele restructurate au putut fi achitate in continuare de clienti. Restul au intrat in executare silita.
Avocatii sunt de aceeasi parere: bancherii sunt tot mai dispusi sa negocieze. In 2009 concesiile se faceau doar clientilor bun-platnici, acum creditorii accepta sa scada costul imprumutului chiar si restantierilor, afirma avocatul Marius Coltuc.
Si bancherii sustin aceste afirmatii. Ionut Stanimir, seful comunicarii externe a BCR, confirma intelegerile amiabile intre cei doi parteneri – banca-client: sunt clienti care au obtinut prin negocieri si scaderi cu cate 100 de euro a ratei, dupa diminuarea dobanzii cu circa trei puncte. Printr-un proces se pot castiga, insa, sume incasate anterior abuziv de banca.