România are un grad de absorbție de fonduri UE extrem de slab în zona transporturilor în actualul exercițiu financiar, una din cauze fiind lipsa de pregătire a celor care alcătuiesc documentațiile și al celor care le verifică, a spus astăzi Ionuț Ciurea, vicepreședinte Pro Infrastructura, în cadrul seminarului „Fondurile europene, absorbția și impulsul necesar. Cum conectăm România în anul centenar”, organizat de cursdeguvernare.ro, la sediul Băncii Naționale.
„Sunt foarte slabe echipele de alcătuire a acestor documentații și echipele de evaluare. Pe de altă parte, avem studii de fezabilitate vechi care nu pot sta la baza lansării de licitații. Ca urmare, avem licitații lansate din 2016, care nu au nici acum câștigători desemnați”, a mai spus Ciurea.
„Avem mare probleme cu înțelegerea legislației pe fonduri UE de către domnii și doamnele de la Agenția de Achziții Publice. Respingerea documentației de la CNAIR de către ANAP este un sport național, au existat proiecte pentru care documentația a fost respinsă de 3-4 ori”, a explicat acesta.
Pe de altă parte, a atras atenția specialistul, sunt mari probleme în emiterea autorizațiilor: pentru a emite acordul de mediu de exemplu este nevoie de o documentatie de ce puțin 700-800 de pagini, ceea ce este enorm. „Avem o problemă cu autostrăzile care sunt gata dar nu le putem deschide, de exemplu un lot de 12 km, gata din noiembrie 2017, care nu se deschide pentru că Compania de Autostrăzi fuge de răspundere”.
Potrivit lui Ciurea, proiectele de infrastructură nu sunt suficient finanțate. „Pentru anul acesta, toate proiectele de autostradă din România sunt subfinanțate. Sunt 15 proiecte de autostradă, respectiv 190 de kilometri, din care sunt gata 12,5. Anul acesta am putea deschide încă 60 de km, dar fără o finanțare suficientă nu vom putea”.