Restructurarea sistemului bancar din România prin reconfigurarea rețelelor teritoriale a fost un proces destul de vizibil în intervalul 2009 – 2023, perioadă marcată la început de criza financiară și apoi de trendul digitalizării. Toate băncile din România, fără excepție, s-au văzut nevoite să-și diminueze numărul de agenții.
Astfel, industria bancară s-a reconfigurat puternic mai ales pe fondul transformării bankingului tradițional. Mulți români au conștientizat avantajele pe care le conferă interacțiunea cu banca de la distanță, învățând să se folosească de beneficiile utilizării instrumentelor de plată și a serviciilor de Internet și Mobile Banking.
Pe fondul acestor schimbări majore, instituțiile de credit au îmbrățișat, pe de o parte, un proces de reducere agresivă a numărului de sucursale, și – pe de altă parte – au pus în practică planuri de modernizare și tehnologizare a agențiilor rămase. În noua conjuctură, sucursalele bancare devin hub-uri de tehnologie, unde mașinile multifuncționale înlocuiesc tranzacțiile cu numerar.
Dacă înainte de criza financiară, marile bulevarde din principalele orașe erau înțesate de agenții bancare, lucrurile s-au schimbat drastic între timp, spațiile părăsite de bănci lăsând locul caselor de pariuri, minimarket-uri-lor și rar unor mici afaceri de cartier. Chiar și așa, putem spune că în mediul urban oamenii nu duc dorul băncilor. Nu același lucru poate fi spus însă despre mediul rural, unde băncile, cu foarte mici excepții, lipsesc cu desăvârșire.
BCR, BRD și Raiffeisen Bank și-au redus la jumătate prezența teritorială
La nivelul anului 2009, CEC Bank dispunea de cea mai extinsă rețea de agenții, respectiv 1.351 de unități. Astăzi, numărul de sursusale a ajuns la puțin peste 1.000. Cea de-a doua bancă după prezența teritorială era, în 2009, BRD Groupe Société Générale, care opera o rețea de 930 de agenții. În prezent, după diminuarea cu mai mult de jumătate a numărului de sucursale, BRD a ajuns la 432 de unități și a coborât un loc în acest top.
BCR și Raiffeisen Bank sunt celelalte instituții de credit care și-au înjumătățit rețelele teritoriale, fiind alături de BRD băncile cu cele mai agresive planuri de restructurare. Banca Transilvania, care între timp, ocupă cel de-al doilea loc în clasamentul prezenței teritoriale, și-a menținut aproape intact numărul de unități.
Totuși, în cazul Băncii Transilvania nu trebuie să pierdem din vedere faptul că au dispărut cu totul agențiile de care dispuneau Volksbank (185) și Bancpost (286) în 2009, cele două instituții de credit fiind achiziționate între timp de banca de la Cluj. Cum, la momentul preluării, Volksbank (în 2014) avea 130 de unități și Bancpost (în 2018) avea 147 de sedii, se poate spune că Banca Transilvania a ”contribuit” la procesul de restructurare a rețelei bancare din România cu circa 270 de agenții.