Numărul de clienți demonstrează forța, vizibilitatea, atractivitatea și prestigiul unei bănci. Tocmai de aceea, lupta pentru constituirea unui portofoliu cât mai mare de clienți este acerbă. În România, numai 7 bănci au peste un milion de clienți, acestea fiind – de altfel – și cele mai agresive instituții de credit pe segmentul produselor și serviciilor destinate consumatorilor persoane fizice.
Băncile își doresc un portofoliu de clienți cât mai consistent – pe de o parte – pentru a-și demonstra toate cele patru calități enumerate anterior și – pe de altă parte – pentru că în acest fel își pot multiplica veniturile prin vânzarea încrucișată.
În același timp, o bază cât mai largă de clienți poate constitui o piatră de temelie pentru succesul noilor produse și servicii lansate pe piață. Totodată, evoluția numărului de clienți demonstrează indirect calitatea serviciilor și produselor furnizate, iar faptul că portofoliile de clienți ale unor bănci se subțiază de la an la an poate constitui un element de îngrijorare și, de asemenea, de alarmă pentru managerii respectivelor instituții de credit. Având în vedere aceste considerente, este interesant de aflat cum își împart finanțatorii români milioanele de clienți.
Topul celor 7 bănci (BCR, BRD, Banca Transilvania, Raiffeisen Bank, CEC Bank, ING Bank și Bancpost) care dețin peste un milion de clienți a suferit în ultimii doi ani modificări considerabile, generate, pe de o parte, de decizia CEC Bank de a-și curăța portofoliul istoric prin eliminarea clienților inactivi de foarte multă vreme și, pe de altă parte, de saltul considerabil consemnat de Banca Transilvania, pe fondul creșterii organice dar și a preluării Volksbank.
În primăvara anului 2014, atunci când publicația online www.bankingnews.ro a prezentat ultima analiza privind numărul de clienți, CEC Bank era lider, cu 3,4 milioane de persoane, urmată de BCR (3,2 milioane) și BRD (2,27 milioane). Între timp, chiar dacă a pierdut 400.000 de clienți, BCR a reușit să surclaseze CEC Bank, care și-a revizuit baza de clienți, prin excluderea tuturor acelor conturi istorice inactive. Astfel, BCR a ajuns la 2,8 milioane de clienți, iar CEC Bank la 2,7 milioane (2,6 milioane persoane fizice și 0,14 milioane persoane juridice).
O altă schimbare a topului este dată de urcarea Băncii Transilvania pe podium, care a ajuns la un portofoliu de 2,25 milioane de clienți, de la 1,76 milioane cât număra în primăvara anului 2014. De altfel, Banca Transilvania este instituția de credit din România care a înregistrat cea mai mare creștere a numărului de clienți, cu aproape jumătate de milion de conturi, dintre care aproximativ 190.000 au venit de la Volksbank.
BRD a coborât pe locul al patrulea, în urma diminuării portofoliului cu aproximativ 20.000 de clienți. Practic, dacă în primăvara lui 2014, BRD avea 2,27 milioane de clienți, un an mai târziu numărul s-a restrâns la 2,23 milioane (minus 40.000). Între timp, pe parcursul anului 2015, BRD a reușit să adauge peste 16.000 de clienți, consemnând un număr total de 2,25 milioane de clienți.
Raiffeisen Bank a avut o evoluție pozitivă în ultimii doi ani, consolidându-și portofoliul de clienți cu puțin peste 100.000 de persoane, de la 2 milioane la peste 2,1 milioane. Același trend pozitiv a fost urmat și de ING Bank, care se apropie de 1,1 milioane de clienți. Cea de-a șaptea bancă care a făcut obiectul analizei noastre, Bancpost, și-a menținut numărul de puțin peste un milion de clienți.