Numărul consumatorilor din Europa care utilizează în mod regulat un dispozitiv mobil – smartphone, tabletă sau wearable – pentru a plăti bunuri şi servicii s-a triplat în ultimul an, de la 18% la 54%, potrivit studiului Visa „Plăţile digitale în 2016”.
Studiul, realizat în rândul a peste 36.000 de consumatori online din 19 ţări europene, arată o schimbare radicală în ceea ce priveşte adoptarea plăţilor digitale de către consumatori în ultimele 12 luni. 38% dintre participanţii la studiu declarau anul trecut că nu au utilizat niciodată un dispozitiv mobil pentru a face plăţi şi nici nu intenţionau. În prezent, numărul acestora a scăzut la 12%.
Cine sunt şi ce cumpără?
Primele zece ţări în care plăţile mobile1 sunt cel mai răspândite se încadrează în două categorii: pieţe în curs de dezvoltare, cum ar fi Turcia şi România, care au renunţat la metodele de plată tradiţionale pentru a adopta mai rapid noile tehnologii; şi pieţe dezvoltate – în special ţările nordice – care adoptă noile tehnologii în ritmuri diferite.
În România, opt din zece utilizatori de dispozitive mobile (79%) efectuează plăţi sau îşi gestionează banii cu ajutorul acestora. Peste jumătate dintre aceştia (57%) achiziţionează bunuri de mare valoare, cum ar fi produse electronice sau vacanţe, iar aproape două treimi (64%) îşi plătesc facturile de pe dipozitive mobile.
Interesant este faptul că persoanele care efectuează plăţi mobile spun că se simt la fel de confortabil când fac achiziţii importante de pe dispozitivele mobile ca atunci când fac plăţi curente, de mică valoare.
Serviciile de mobile banking sunt în creştere
Acelaşi studiu arată o creştere a utilizării serviciilor de mobile banking în rândul tuturor categoriilor de vârstă. În premieră, mai bine de jumătate dintre respondenţii europeni de toate vârstele utilizează servicii de mobile banking. Chiar dacă generaţia „Millennials” rămâne cea mai receptivă grupă de vârstă, celelalte categorii vin rapid din urmă. Cea mai mare rată de creştere, de 33%, se înregistrează în rândul celor de 55-64 de ani, în timp ce generaţia „Millennials” cu vârste cuprinse între 18 şi 34 de ani prezintă o rată de creştere de 24%.
În Europa, tot mai multe persoane utilizează serviciile de mobile banking pentru a ţine evidenţa cheltuielilor şi a obligaţiilor financiare– două cincimi dintre respondenţi (41%) declară că îşi verifică frecvent soldul, online sau prin aplicaţii bancare, de pe dispozitive mobile.
„Datele confirmă faptul că viitorul plăţilor digitale este deja aici: consumatorii din toată Europa, inclusiv România,adoptă cele mai inovatoare modalităţi de plată. Pentru Visa, smartphone-urile şi dispozitivele wearable reprezintă începutul unui proces mai amplu, în care milioane de noi dispozitive conectate permit integrarea tranzacţiilor zilnice în aproape orice tehnologie.
În Europa, am asistat la recenta lansare Apple Pay în Marea Britanie, Franţa, Elveţia, iar Samsung Pay s-a lansat în Spania şi Android Pay în Marea Britanie. De asemenea, am asistat la lansarea plăţilor cu dispozitive wearable: ceasuri şi brăţări inteligenteşi alte accesorii. În mod evident, această tendinţă se va accelera, oferind consumatorilor posibilitatea de a alege dispozitivul conectat care se potriveşte cel mai bine cu stilul lor de viaţă”, a declarat Cătălin Creţu, director general România, Croaţia, Malta şi Slovenia, Visa Europe.
Legătura dintre plăţile mobile şi tehnologia
Creşterea numărului de plăţi digitale este şi o consecinţă a adoptării pe scară tot mai largă a tehnologiei contactless. Studiul indică faptul că, în rândul tuturor grupelor de vârstă, plăţile contactless au devenit obişnuinţă. În România, 42% dintre respondenţi au declarat că au folosit cardul contactless de debit sau de credit pentru a plăti anul acesta.
La nivelul Europei, utilizatorii tehnologiei contactless sunt mai deschişi să adopte metode de plată mai noi decât cei care nu utilizează carduri contactless. Studiul arată că utilizatorii de carduri contactless sunt mai interesaţi de utilizarea unui dispozitiv mobil ca metodă de plată într-un magazin decât utilizatorii de carduri non-contactless (52% faţă 32%) şi sunt mai interesaţi să cumpere prin aplicaţiile comercianţilor (49% faţă de 31%).
„Adoptarea tehnologiei contactless a avut un impact considerabil asupra schimbării de percepţie în ceea ce priveşte plăţile digitale, care au intrat în obişnuinţa consumatorilor. Utilizarea cardurilor contactless pe scară largă îi ajută pe utilizatori să adopte treptat cele mai noi modalităţi de plată. Angajamentul asumat de Visa privind inovaţia permanentă permite tot mai mult oamenilor să plătească simplu şi sigur oricând doresc şi de pe orice dispozitiv”, a adăugat Cătălin Creţu.