Astazi a avut loc o dezbatere asupra serviciilor financiare din perspectiva protectiei consumatorilor. ANPC a solicitat bancilor si IFN-urilor sa fie mai deschise fata de clientii care au in prezent situatii dificile si sa gaseasca solutiile optime. Seful ANPC, Marius Dunca, a vorbit si trio-ul cel mai important dintr-un contract eligibil: clientul-banca-increderea. In prezent, increderea in banci are de suferit, din cauza „disputelor” din instante si sucursale.
15 Martie - “Ziua Mondiala a Drepturilor Consumatorului"
„Fac un apel catre institutiile financiar-bancare sa fie un pic mai deschise sau sa aiba o deschidere mult mai larga fata de consumatorii aflati in situatii dificile in acest moment si ar trebui sa venim cu solutii optime. Nu uitati ca credibilitea in institutiile financiar-bancare este un pic scazuta, romanii nu mai au incredere, le e teama sa faca un credit si orice oferte le faceti va rog sa fie corecte, transparente si foarte foarte clare”, a declarat presedintele ANPC, Marius Dunca, bancilor si IFN-urilor in cadrul seminarului „Ziua Consumatorului de Servicii Financiare”, desfasurat la Institutul Bancar Roman.
Dunca a precizat ca este nevoie de o mai buna informare si educare in randul consumatorilor, acest rol revenind institutiilor financiar-bancare.
Vorbind despre directiva europeana 17/2014, care va intra in vigoare anul viitor, Dunca a facut apel la banci si IFN-uri sa se axeze si pe ce inseamna impartirea riscului valutar intre operatorii financar-bancari si consumatori, astfel incat sa se poata gasi o solutie echitabila.
ANPC sesizeaza afacerile IFN-urilor
„Observ in ultima perioada o campanie a unor IFN-uri cu o dobanda anuala de 4.000-5.000%. Asta ce inseamna? Iau un euro, dupa un an dau 5.000 de euro, iau 10 euro, dau 50.000 de euro inapoi. Din punctul meu de vedere, undeva lucrurile nu sunt in regula si o sa facem un control de fond la toate IFN-urile sa vedem unde respecta si unde nu respecta legislatia. Nu poti sa iei 100 de euro imprumut si sa dai jumatate de milion de euro inapoi, nu este in regula”, a declarat luni Dunca la seminarul „Ziua Consumatorului de Servicii Financiare”, organizat impreuna cu Asociatia Societatilor Financiare ALB Romania.
Presedintele ANPC a precizat ca exista multe sesizari si despre comportamentul unor recuperatori de creante. Clientii se plang ca le sunt amenintate familiile, vecinii sunt sunati sau ca le sunt abordati copiii in fata blocului.
„De asemenea, as vrea sa va aplecati mai mult asupra a ce inseamna recuperatori de creante. Vin sesizari la ANPC din partea consumatorilor care spun ca le sunt amenintate familiile, vecinii, sunt sunati copiii, sunt puse afise mari de recuperare in fata blocului. As vrea sa reglementam impreuna aceste lucruri”, a spus Dunca.
ANPC isi doreste o comunicare institutionala mai buna intre institutiile financiar-bancare si autoritati, astfel incat sa existe o colaborare permanenta pe problemele sistemului.
„Din punctul nostru de vedere, al ANPC, cred ca preventia pe care trebuie s-o ducem impreuna reprezinta cheia stabilitatii si increderii. Ar trebui sa comunicam mai mult unde legea ne dam seama ca nu ajuta nici consumatorii, nici mediul de afaceri. Trebuie sa venim cu argumente, vreau sa colaboram, sa comunicam mai mult, cred ca aceste intalniri ar trebui sa fie cu caracter permanent, nu o data pe an”, a mai punctat presedintele ANPC.